تاریخ انتشارشنبه ۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۴۲۹۵۲۵
فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی(ره) تهران با اشاره به بازدید و بررسی تیم درمانی دانشگاه تهران از بیمارستان‌های خوزستان گفت: زمانی که در تهران بودیم و خبرهایی از خوزستان می‌شنیدیم، تصورمان این بود که مراکز درمانی وضعیت بدتری داشته باشد اما آنچه دیدیم بسیار بهتر از تصور اولیه ما بود.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، دکتر محمدتقی بیک‌محمدی که همراه با یک تیم درمانی از دانشگاه تهران از سوی وزارت بهداشت خدمات‌رسانی بیمارستان‌های خوزستان را بررسی کرده است، با اشاره به نحوه ارائه خدمات درمانی کرونا در بیمارستان‌ها اظهار کرد: در بحرانی مانند کووید – ۱۹؛ بیمارستان مناسب، بیمارستان جنرال است و بیمارستان‌های کوچک، عملاً کار را دچار مشکل می‌کنند. آنچه به طور بارز در خوزستان مشاهده شد این بود که بیمارستان‌های کوچک کار ارائه خدمات درمانی کرونا را انجام داده‌اند.
به گزارش ایسنا، وی افزود: در بیمارستان‌های کوچک، امکانات کامل نیست تا آنچه یک بیمار نیاز دارد به وی اختصاص داده شود بنابراین روند کار درمانی بیمار دچار چالش می‌شود زیرا ممکن است یک بیمار، تنها به کووید - ۱۹ مبتلا نباشد و بیماری‌های دیگری نیز داشته باشد. اختصاص بیمارستان کوچک به ارائه خدمات درمانی کرونا، عملاً سرویس‌دهی را دچار مشکل می‌کند.
بیک‌محمدی بیان کرد: زمانی که بحرانی اتفاق می‌افتد همه توجه‌ها به آن بحران معطوف می‌شود و این واقعیت وجود دارد که بیماران دیگری که به کار درمانی نیاز دارند، در معرض آسیب قرار بگیرند؛ این مساله را در تهران نیز کمابیش تجربه کردیم و کسانی که نیاز به خدمات دیگری داشتند بعضاً آسیب دیدند بنابراین برنامه‌ریزی باید همراه با توجه به این بیماران باشد.
فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی(ره) تهران گفت: به نظر می‌رسد کرونا صفر نمی‌شود و باید کرونا را مانند بیماری‌های دیگر بپذیریم. یکی از پیشنهادات مطرح این است که با کرونا زندگی کنیم زیرا به نظر نمی‌رسد به صفر برسد و تنها در مقاطع زمانی، فراز و نشیب خواهد داشت بنابراین با زندگی با کرونا، باید سرویس‌دهی به مردم را انجام دهیم.
وی افزود: یکی از راهکارها این است که بیمارستان‌ها قسمتی برای سرویس‌دهی به بیماران مبتلا به کرونا داشته باشند. ابتدا می‌توان این بیماران را در درمانگاهی به صورت سرپایی ویزیت کرد و سپس مراحل بعدی را برای آنها انجام داد. ممکن است بیماری به خدمات دیگری نیاز داشته باشد که در این صورت در بیمارستان‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شویم. باید بپذیریم بیماری ماندگاری خواهیم داشت و بیمارستان‌ها باید به صورت تخصصی برنامه‌ریزی کنند که صفر تا صد خدمات را به بیماران ارائه دهند.
بیک‌محمدی گفت: در مشاهدات ما از بیمارستان‌های خوزستان، از نظر سرویس‌دهی وضعیت بدی مشاهده نکردیم و وضعیت مثبت بود. زمانی که در تهران بودیم و خبرهایی از خوزستان می‌شنیدیم، تصورمان این بود که مراکز درمانی وضعیت بدتری داشته باشد اما آنچه دیدیم بسیار بهتر از تصور اولیه ما بود.
فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی(ره) تهران بیان کرد: بخشی از وضعیت بیمارستان‌ها نیز به زیرساخت‌ها برمی‌گردد. روند کار، بحرانی است و ساعت به ساعت مجبور هستیم تصمیم‌های جدیدی بگیریم. در حال حاضر طبق آماری که دوستان‌مان بیان کرده‌اند، فشار بیماری در خوزستان نسبت به هفته گذشته رو به کاهش است. ما بر اساس تجربیات‌مان توصیه‌هایی داشتیم البته برخی توصیه‌ها از نظر ساختاری در خوزستان قابل اجرا نیست.
وی افزود: کمبود جدی از نظر درمانی در خوزستان مشاهده نکردیم اما دو نکته همکاران را در سرویس‌دهی اذیت می‌کرد. یکی اینکه بار بیماری و و تراکمی که در برخی مراکز ایجاد شده است نسبت تعادل با پرسنل را ندارد بنابراین کمبود پرسنل وجود دارد. همچنین بخشی از کار به کار تخصصی بر می‌گردد، زمانی که بار ICU افزایش می‌یابد و تخت‌های ICU را افزایش می‌دهیم کار تخصصی باید انجام شود که به پرستار و پزشک نیاز داریم؛ تجهیزات تامین می‌شود اما نمی‌شود سریعا نیروهای تخصصی را تامین کنیم. یکی از راهکارها برای حل این مشکل، اعزام اکیپ‌هایی از استان‌های با درگیری کم به استان‌های درگیر بحران است.
بیک‌محمدی بیان کرد: در روند بیماری با افزایش بار ICU، فشار بیشتر می‌شود و اگر سرویس‌دهی خوب انجام نشود، بیماران آسیب می‌بینند که در این زمینه به نیرو و تجهیزات نیاز داریم.
وی عنوان کرد: هر جا که مردم همکاری خوبی داشته‌اند بیماری کنترل شده و هر جا که همکاری خوب نبوده، بیماری خوب پیش نرفته است. در تهران نیز با رفع محدودیت‌ها، مردم کمتر رعایت می‌کنند و با توجه به این مساله، بیماری در حال بازگشت مجدد است.
فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی(ره) تهران بیان کرد: پس از گذشت ماه‌ها از شیوع بیماری، هنوز درمان قطعی شناخته‌شده برای آن وجود ندارد و همه توصیه‌های دارویی و موارد دیگر، تنها  توصیه است.
بیک‌محمدی گفت: بیماری خواهد ماند و باید به بودجه توجه کنیم و به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنیم که اگر یک سال دیگر با این بیماری مواجه باشیم، از نظر بودجه با کمبود مواجه نشویم و شرایط به گونه‌ای نشود که نتوانیم به مردم سرویس‌دهی دهیم و به مرحله‌ای نرسیم که دچار بحران پشتیبانی شویم.
وی عنوان کرد: بعضا مردم موضوع خاصی را مطالبه می‌کنند و این مساله بدنه خدمت‌گزاران را آزار می‌دهد؛ مثلاً بیماری معاینه می‌شود اما حتما می‌خواهد سی تی اسکن برای وی تجویز شود در حالی که نظر پزشک، مخالف آن است. مردم باید اجازه دهند سیستم سلامت بر اساس پروتکل‌های تدوین‌شده، وظایف خود را انجام دهد. در برخی موارد نیز بیماران در مقابل بستری شدن مقاومت می‌کنند. برخی نیز بستری شده‌اند و روند بهبودی را طی کرده‌اند اما حاضر به ترخیص نیستند بنابراین از مردم می‌خواهیم همکاری کنند تا منابع ما بی‌خود هدر نرود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما