کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازسازی و احیای اراضی آسیب دیده از آتش‌سوزی در تمام نقاط کشور

6 تير 1399 ساعت 15:35

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست شورای حفاظت و مدیریت بحران حریق منابع‌طبیعی فارس گفت: انتظار می‌رود با اقدامات و فعالیت‌های پیشگیرانه شاهد کاهش آتش‌سوزی‌ها و عدم تکرار آن در عرصه‌های منابع طبیعی باشیم.



به گزارش بلاغ، بهمن افراسیابی در نشست شورای حفاظت و مدیریت بحران حریق منابع طبیعی فارس با اشاره به این‌که گرمای هوا و خشک شدن پوشش گیاهی زمینه مساعدی را برای آتش‌سوزی فراهم کرده است، اظهارکرد: بارندگی‌های مناسب امسال پوشش گیاهی مراتع را افزایش داده و همین مسئله خطر آتش‌سوزی را دوچندان کرده است.
وی از بلوک بندی مناطق و نقاط حساس به حریق در عرصه‌های منابع طبیعی کشور خبر داد و گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی در برنامه ۹ در ۹۹ سازمان جنگل‌ها، طرح بلوک‌بندی مناطق بحرانی حریق در اولویت کاری این سازمان قرار گرفته است و با تدابیر اتخاذ شده ساماندهی نیروهای عملیاتی اطفای حریق در کشور و تجمع امکانات و تجهیزات در این نقاط صورت خواهد گرفت. 
افراسیابی افزود: انتظار می‌رود با اقدامات و فعالیت‌های پیشگیرانه شاهد کاهش آتش‌سوزی‌ها و عدم تکرار آن در عرصه‌های منابع‌طبیعی باشیم.
معاون حفاظت و امور ارضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: متاسفانه عامل بخش زیادی از حریق‌های به وقوع پیوسته در اراضی منابع‌طبیعی انسان است که در بیشتر موارد بی‌احتیاطی و بی توجهی در روشن کردن آتش از سوی برخی گردشگران و یا بهره‌برداران می‌تواند منجر به آتش‌سوزی گسترده‌ای در عرصه‌های ارزشمند طبیعی شود البته در بعضی موارد نیز تعارض میان افراد محلی و اختلافات قومی علت وقوع برخی از این آتش سوزی‌هاست که بایستی در این راستا با تقویت بیش از پیش نیروهای حفاظتی و به کارگیری دیده‌بانان فصلی، تلاش در جهت رفع اختلافات، ایجاد اتحاد بین جوامع و روستاییان و آگاه کردن مردم مانع از بروز این گونه حوادث شد.
وی افزود: بر اساس قانون و دستورالعمل قضایی و مکاتبات صورت گرفته با دستگاه‌های نظارتی مقرر شده است افرادی که به‌طور عمدی جنگل‌ها و مراتع را به آتش می‌کشند به حداقل ۱۰ سال حبس محکوم شوند که این امر اقدام خوبی در جهت برخورد با قانون‌شکنان و متخلفان و عامل مهمی در پیشگیری از حریق در این عرصه‌هاست.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از بازسازی و احیای مناطق آسیب دیده از آتش‌سوزی در تمام نقاط کشور خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این مناطق در برنامه‌های احیایی سازمان از جمله طرح‌های درختکاری و یا بوته‌کاری قرار گرفته‌اند و هر گونه واگذاری در این مناطق مطلقا ممنوع خواهد شد.
سرهنگ علی عباس‌نژاد - فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور - نیز در این جلسه با اشاره به تلاش سازمان جنگل‌ها در پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی گفت: موضوع آتش‌سوزی‌ها می‌بایست با حساسیت و نظارت بیشتری مدیریت شود و در این راستا می‌توان با همکاری دستگاه‌های نظارتی و قضایی در جهت حفاظت بهتر از اراضی ملی تلاش کرد.
وی بر تقویت تجهیزات و امکانات حفاظتی در راستای پیشگیری از حریق تاکید کرد و گفت: فعال کردن تجهیزات خودرویی یگان حفاظت، راه‌اندازی شبکه بی‌سیم داخلی، نصب دستگاه ردیاب جهت قرقبانان و آرایش صحیح نیروهای اطفای حریق در زمان وقوع حادثه از جمله مهمترین اقدامات در این راستا است.   
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر شناسایی عوامل آتش‌سوزی‌ها و دستگیری سریع متخلفان و تشکیل پرونده قضایی برای آنان تاکید کرد و اظهارکرد: با توجه به اینکه علت بیشتر آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی است. بایستی در این راستا با تمهیدات و نظارت بیشتر جهت مقابله با تخلفات و نیز شناسایی متخلفان با همکاری نهادهای امنیتی تلاش کرد.
سید امیر مسعود جلالی سرپرست دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این نشست با بیان اینکه پتانسیل آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی افزایش یافته افزود: متأسفانه به دلیل برخی بی‌احتیاطی‌ها و بی‌توجهی عده‌ای طبیعت بکر و خدادادی طعمه آتش می‌شود.   
وی با تاکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه از قبیل ایجاد آتش‌بر در مراتع و عرصه‌های جنگلی افزود: علاوه بر این فرهنگسازی و ارائه آموزش و ترویج مسائل پیشگیری از آتش سوزی در بین مردم می‌تواند به عنوان کارآمدترین راهکار پیشگیری از آتش‌سوزی عمل کند.
جلالی با اشاره به حضور نیروهای مردمی و امدادی دستگاه‌های اجرایی بویژه ستاد مدیریت بحران، دهیاران، بخشداری‌ها، شوراهای اسلامی، جوامع محلی و دیگر گروه‌های داوطلب در عملیات اطفای ‏حریق عرصه‌های جنگلی و مرتعی اظهار امیدواری کرد که با همکاری‌های نزدیک این مجموعه بتوانیم سرعت پیشروی حریق در عرصه‌ها را به حداقل برسانیم تا از وارد شدن خسارات بیشتر جلوگیری شود.
میرزایی - سرپرست دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور- نیز در این جلسه بر همکاری گسترده با تشکل‌های مردمی و تشکیل گروه‌های اطفای حریق مردمی تاکید کرد و گفت: یکی از پتانسیل‌های بالا در بحث پیشگیری و اطفای حریق وجود تشکل‌های مردمی، محافظان افتخاری طبیعت و اعضای سمن‌های زیست محیطی است که در این راستا نیز بایستی با برنامه‌ریزی دقیق و خط دهی مناسب در راستای ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و پیشگیری از حریق تلاش مضاعف کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این جلسه جهانبخش بهمنی - معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان فارس - گزارش مفصلی از اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در راستای پیشگیری و مقابله با بحران آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع‌طبیعی ارائه داد.
 


کد مطلب: 429394

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/429394/بازسازی-احیای-اراضی-آسیب-دیده-آتش-سوزی-تمام-نقاط-کشور

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com