تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۴۲۹۲۳۶
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر ضمن بیان اینکه یکی از معضلات بزرگ این شهرستان عدم‌ بهره‌برداری نهایی از تصفیه‌خانه‌ فاضلاب‌های شهری است، تاکید کرد: فاضلاب تصفیه شده به پس‌آب قابل استفاده برای آبیاری فضای سبز و اراضی کشاورزی و در بحران بی‌آبی یک فرصت است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، الهه بیگی در گفت و گو ، با اشاره به اینکه ورود فاضلاب شهری به اراضی کشاورزی مشکلات بهداشتی و زیست محیطی بسیاری به‌همراه دارد، تصریح کرد: فاضلاب‌های اسلامشهر به‌ویژه فاضلاب مربوط به آشپزخانه یا حمام خانه‌ها در بافت قدیمی و فرسوده شهرستان هنوز وارد جوی یا کانال‌های آب سطحی شهر می‌شود که ایجاد آلودگی در خاک و منابع آب زیرزمینی را در پی دارد.
وی افزود: واحدهای صنعتی بزرگ مقیاسی که طی فرآیند تولید، پساب صنعتی تولید می‌کنند یا تعداد زیادی پرسنل دارند نیاز به تصفیه‌خانه فاضلاب دارند این درحالیست که در شهرستان اسلامشهر حدود ۴۵ تصفیه‌خانه فعال مربوط به شرکت‌های بزرگ مقیاس وجود دارد و مشکل خاصی به‌ لحاظ تصفیه‌خانه و فاضلاب ندارند البته گاهی ممکن است دچار مشکلاتی شوند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر با اشاره به اینکه طرح اگو شهری (نصب و اتصال به انشعاب فاضلاب شهری) تا حدودی در این شهرستان اجرا شده و از مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب مرکزی اسلامشهر نیز بهره‌برداری صورت گرفته است اظهار کرد: این طرح به بهره‌برداری نهایی نرسیده اما با تکمیل تمام مدول‌های تصفیه‌خانه مرکزی این معضلات مربوط به فاضلاب نیز حل خواهد شد.
بیگی یکی دیگر از معضلات زیست‌محیطی شهرستان اسلامشهر را تخلیه نخاله‌های ساختمانی برشمرد و گفت: متاسفانه جایگاه مخصوص دفع نخاله‌های ساختمانی در شهرستان اسلامشهر وجود ندارد که دارای شرایط زیست محیطی نیز باشد. از این رو نخاله‌های ساختمانی که در خود این شهرستان تولید می‌شود جایگاه مخصوصی برای دفع ندارد. با این حال کامیون‌های حمل نخاله‌های ساختمانی وارد شهرستان اسلامشهر می‌شوند و نخاله‌هایی که از شهرستان‌های اطراف به‌ویژه تهران به‌همراه آورده‌اند را به‌صورت غیر مجاز در حاشیه هر خیابانی رها می‌کنند.
وی در ادامه درباره اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه اظهارکرد: مکاتباتی با بخشداری‌ها و شهرداری‌های شهرستان اسلامشهر کرده‌ایم تا طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند با این متخلفین برخورد کنند. از ابتدای سال جاری تاکنون پرونده سه راننده متخلف را به مراجع قضایی ارجاع کرده‌ایم و در حال پیگیری هستیم.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا موردی از تخلف تخلیه پسماندهای بیمارستانی در این شهرستان مشاهده شده است، اظهار کرد: گزارش‌هایی در فروردین ماه مبنی بر تخلیه پسماندهای پزشکی سایر شهرستان‌ها در اسلامشهر دریافت کردیم اما طبق گشت و پایش‌های شبانه‌ای که با همکاری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری انجام دادیم، نتوانستیم صحت این گزارش‌ها را در شهرستان اسلامشهر تایید کنیم و تصاویر ارسال شده از پسماندهای بیمارستانی تخلیه شده مربوط به جاده وهن‌آباد رباط کریم بودند که با پیگیری‌های انجام شده از سوی مسوولان ذیربط جمع‌آوری شدند.
وی ادامه داد: دو اقدام جهت پیشگیری از بروز مسائل مربوط به انتشار ویروس کرونا در انجام دادیم؛ نخست با دو بیمارستان فعال شهرستان اسلامشهر که تنها یکی از آن‌ها پذیرای بیماران کرونایی بود مکاتباتی انجام دادیم و ضمن تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشتی در زمینه مدیریت پسماند، از آن‌ها درخواست کردیم تا تذکرات لازم را به پرسنل نیز بدهند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر با اشاره به اینکه با تمام شرکت‌های بزرگ مقیاس این شهرستان و واحدهای صنعتی که به خاطر تعداد پرسنل زیاد، دارای کلینیک یا درمانگاه هستند نیز مکاتباتی صورت گرفته شد، اظهار کرد: از این واحدها و شرکت‌های صنعتی در خواست کردیم تا نکات بهداشتی از جمله تعبیه سطل‌های پدالی جداگانه برای ماسک و دستکش را اعمال و رعایت کنند همچنین با شهرداری‌ها و بخشداری‌های شهرستان اسلامشهر در زمینه رعایت نکات بهداشتی در زمان جمع‌آوری پسماندهای عادی شهر که در شرایط کنونی پسماند ویژه محسوب می‌شوند، مکاتباتی انجام دادیم.
بیگی در پایان گفت: طی سه ماه ابتدای سال جاری علیرغم تمام شرایط خاص مربوط به لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، دورکاری و کاهش ظرفیت حضور پرسنل تاکنون ۲۱۶ مورد پایش از واحدهای صنعتی و خدماتی انجام داده و به ۶۲ واحد اخطاریه ابلاغ کرده‌ایم. ۱۷ مورد نیز نمونه‌برداری از پساب خروجی تصفیه‌خانه‌های واحدهای صنعتی، آب دو رودخانه‌ فصلی سالور و کن و کانال آب کشاورزی نواب صفوی داشتیم تا مطمئن شویم آب مورد استفاده کشاورزان دارای استانداردهای زیست محیطی لازم است همچنین مجبور به پیگیری قضایی ۱۲ واحد شدیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰