تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
کد مطلب : ۴۲۹۱۸۶
مستند «جای نگرانی نیست!» به کارگردانی مسعود کارگر و تهیه کنندگی سید جمال عود سیمین با موضوع نابودی تدریجی جنگل‌های 25 میلیون ساله هیرکانی در اثر دفن زباله و پسماند شهری در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری رونمایی شد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، به نقل از روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج؛ مراسم رونمایی از مستند «جای نگرانی نیست!» عصر روز سه شنبه 3 تیرماه با حضور دکتر حسام‌الدین آشنا رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و مشاور رئیس‌جمهور، دکتر مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، دکتر ارسلان زارع استاندار گیلان، دکتر مسعود تجریشی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران،دکتر سجاد فتاحی پژوهشگر، جمعی از مدیران عالی رتبه استانی مازندران، جمعی از فعالان مدنی محیط زیست استان مازندران، سید جمال عود سیمین مدیر اومافیلم، مسعود کارگر کارگردان مستند «جای نگرانی نیست!» و جمعی از کارشناسان مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.
حسام‌الدین آشنا رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و مشاور رئیس‌جمهور پس از پایان نمایش مستند «جای نگرانی نیست!» گفت: بهانه جلسه حاضر، مستندی بود که نیروهای جوان ما ساختند و با دیدن این فیلم دغدغه‌هایی روشن شد. ما یک مساله‌ای به اسم پسماند برای کشور داریم و یک دغدغه خاص به اسم پسماند در استان‌های شمالی کشور هست که متاسفانه  یک راه‌حل موقتی در دیروز را به یک بحران دائمی در امروز تبدیل کرده‌ایم و متاسفانه این ما هستیم که با تصمیمات خود باعث ایجاد چنین بحرانی شده‌ایم.
وی افزود: با دیدن مستند «جای نگرانی نیست!» می‌توانیم نتیجه بگیریم که دو راه بیشتر پیش رو نداریم. یا باید بر تصمیمات سابق بمانیم و آنها را تائید کنیم و یا بپذیریم که اشتباهاتی شکل گرفته  و نسل‌های فعلی و بعدی بیش از این از تصمیم‌های اشتباه ما متضرر نشوند.
رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: راهکار فعلی، حساس سازی و ایجاد مسئولیت است و باید جامعه و مسئولین را نسبت به موضوعی به نام پسماند حساس کنیم و جامعه را باید آگاه کنیم که راه‌حل وجود دارد و باید در وجود راه‌حل به اجماع برسیم.
حسام‌الدین آشنا خاطرنشان کرد: در مورد پسماند به روایت این فیلم و فعالان محیط زیست و کارشناسان  به این راه‌حل می‌رسیم که اگر کمتر پسماند تولید کنیم و پسماند را کمتر وارد طبیعت کنیم خیلی از مسائل را راحت‌تر می‌توانیم پیشگیری کنیم.
در ادامه این جلسه که تحت عنوان «آسیب شناسی راهبردی وضعیت پسماند در استانهای ساحلی» در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد، دکتر مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با تقدیر از ساخت مستند «جای نگرانی نیست!» بیان داشت: مساله مهمی که در این مستند نشان داده شد به ما ثابت می‌کند که مدیران شهری موضوعاتشان بسیار متنوع و در عین حال پیچیده است و بالغ بر 300 موضوع در ذیل ماموریت‌های مدیریت شهری قرار می‌گیرد که باید انجام دهند و یکی از آنها مدیریت پسماند است.
وی افزود: در بخش پسماند مشکلات بسیار زیاد است و دوستان ما در شهرها، چندین سال است که دارند فریاد می‌زنند و پس از سال‌ها، در بحث بودجه سال گذشته هزار میلیارد تومان برای ساماندهی پسماند اختصاص داشتیم که با یک کار کارشناسی از بین موارد فراوان 4 یا 5 موضوع را به عنوان موضوعات اصلی شناسایی کردیم و در دست اقدام قرار گرفته‌اند.
سیدجمال عودسیمین تهیه کننده فیلم «جای نگرانی نیست!» نیز در بخشی دیگری از این نشست با اشاره به حجم بالای تولید آثار با محوریت آگاه سازی اظهار داشت: حجم آثار رسانه‌ای که به موضوعات و آسیب‌های اجتماعی پرداخته می‌شود به نسبت مشکلات خود کشور متناسب است و ما سالانه بطور میانگین با حمایت سازمان اوج بیش از 30 فیلم در این حوزه می‌سازیم اما به معنای واقعی کلمه خسته‌ایم چون هیچ تاثیری، گذاشته نمی‌شود و حتی بسیاری از  این فیلم‌ها فرصت نمایش بخصوص در تلویزیون را هم پیدا نمی‌کنند.
وی افزود: قرار است با ساخت این آثار سطح مساله به مردم و حاکمیت نزدیک شود اما هرگز اتفاقی نمی‌افتد و من فاصله جلسه را با حل مشکلات بسیار زیاد می‌دانم. جلسات زیادی برگزار می‌شود و حرف‌های خوبی زده می‌شود اما تاثیری در حل مشکلات ندارد و ما با سرعت بیشتری به سمت نابودی پیش می‌رویم.
همچنین در بخش دیگری از این نشست، مسعود کارگر کارگردان مستند «جای نگرانی نیست!» با تشکر از کسانی که فرصت رونمایی از این اثر را در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری فراهم آوردند گفت: ایده ساخت این مستند از کانال تلگرامی دکتر فاضلی و ویدئویی که در رابطه با پسماند در کانال خود گذاشته بودند گرفته شد و باید از ایشان تشکر کنیم.
در بخش بعدی این نشست استاندار گیلان و مدیران ارشد شهری مازندران به بیان نقطه نظرات درباره مسایل و مشکلات موجود در مدیریت پسماند شهرهای ساحلی پرداختند.
براساس این خبر، در کنار سواحل و در استتار جنگل‌ها کوه هایی از زباله بنا شده است. مناطقی که روزگاری محل رشد و نمو انواع جانوران و پوشش های گیاهی بود امروز و پس از تبرکشی انسان به محلی برای دفن زباله تبدیل شده است.
مستند «جای نگرانی نیست!» روایتی است از تلاش‌های علیرضا فلاحتکار ، یک فعال محیط زیست که مراحل تفکیک زباله را در یکی از بهترین سایت‌های استان مازندران، برای دهیاران و بهورزان روستاها توضیح می‌دهد. او کوشیده علاوه بر فعال کردن روستاها، دغدغه این آسیب محیط زیستی را در افراد زنده کند تا هر چه سریعتر برای احیای این خطه عملی صورت گیرد.
فیلم مستند 25 دقیقه‌ای «جای نگرانی نیست!» تهیه شده در موسسه اومافیلم و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که بزودی عرضه اینترنتی و پخش تلویزیونی آن نیز انجام خواهد شد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما