تاریخ انتشارسه شنبه ۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶
کد مطلب : ۴۲۹۰۰۶
نزدیک به ۵۰ درصد طلای المپیک ایران را مازندرانی ها کسب کرده اند! در ضمن درالمپیک ۲۰۱۲ لندن تیم ایران موفق به کسب ۴ مدال طلا شد که دو مدال طلا توسط بهداد سلیمی و قاسم رضایی از مازندران کسب شد.
۰
plusresetminus
مازندران پرافتخارترین استان ایران در المپیک
به گزارش بلاغ؛ بیست و سوم ژوئن یا همان روز جهانی المپیک رویداد منحصر بفردی است که همه ساله برگزار می شود و به همین منظور کمیته های ملی المپیک جهانی، جوامع خود را در این جشنواره جهانشمول سهیم نموده تا به بهانه آن بلند آوازه ترین رویداد المپیکی را بسازند.

چگونگی آغاز این رویداد
روز المپیک از سال ۱۹۴۸ برای گرامیداشت سالگرد کمیته بین المللی المپیک در ۲۳ ژوئن ۱۸۹۴ تاسیس شد و در واقع حیاتی نو به بازیهای المپیک بخشید در ادامه، روز المپیک به منظور ایجاد برنامه عملیاتی ورزش و آموزش حول وحوش این بزرگداشت معرفی شود که هدف آن جمع آوری مردم در سطح هر چه گسترده تر در جهان برای تحرک و کسب تجربه و اهمیت به ارزش های المپیک یا به عبارتی برتری، دوستی و احترام می باشد.

روز المپیک امروزه گامی بلند و رو به جلو برداشته تا صرفا بیش از یک رویدا ” دو ” باشد(در روز المپیک  کشورهای جهان به برگزاری دو سراسری و همگانی با نام روز المپیک می پردازند) مفهوم روز المپیک تحت عنوان تحرک ، فراگیری و اگتشاف  در حال حاضر کمیته های ملی المپیک کشورها را ترغیب می کند به اینکه با الهام از این موضوع علاوه بر برگزاری مسابقات نمادین ” دو ” روز المپیک، فعهالیت هایی در طیف گسترده تر برگزار نمایند. این فعالیت ها می توانند رویدادهای ورزشی مردمی برای تحرک ، اکتشاف ورزش های جدید یا سمینارهای آموزش المپیک و برنامه های آموزشی را  شامل شود تا بدین ترتیب فراگیری راجع به ارزش های المپیک را برای شرکت کنندگان امکان پذیر سازد.

مازندران پرافتخارترین استان ایران در المپیک
جالب این که اولین مدال طلای المپیک توسط حبیبی دلاور مرد مازندرانی به دست آمد: امامعلی حبیبی اولین برنده مدال طلای تاریخ ایران در المپیک است که در سال ۱۹۵۶ ملبورن در کشتی آزاددر وزن ۶۷ کیلو است. امامعلی حبیبی از نامداران کشتی آزاد ایران و جهان است که نام و تصویرش در تالار افتخارات فیلا به ثبت رسیده است.
 
بازیهای المپیک ۱۹۵۶ ملبورن اوج درخشش ببر مازندران بود که علی رغم تب شدید مدال طلای این رویداد بزرگ را در وزن ۶۷ کیلوگرم بدست آورد. امامعلی حبیبی در مسابقات جهانی تهران در سال ۱۹۵۹ دو تن از بزرگان کشتی دنیا بالاوادزه از شوروی سابق و اسماعیل اوغان از ترکیه را مجموعاً در کمتر از ۳ دقیقه ضربه فنی کرد.

در ضمن اولین مدال آور ایران پس از انقلاب هم اهل مازندران است ، عسگری محمدیان (متولد ۱۳۴۱ در ساری) صاحب اولین مدال ورزش ایران بعد از انقلاب و پس از دوازده سال در المپیک ۱۹۸۸سئول در وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد است.

عسگری محمدیان، پس از برد مقابل حریف بلغاری در فینال مسابقه با دست شکسته با باخت به اعجوبه آن روزگار کشتی سرگئی بلاگازوف به مدال نقره رسید. او در یکی از اتفاقات نادر در دنیای ورزش که هیچ وقت مرسوم نبوده به مناسبت خداحافظی حریف پیروزش و بعد از باخت خود، او را روی دست بلند کرده و دور افتخار زد،محمدیان تنها ورزشکار ایرانی ست که دو مدال نقره المپیک به دست آورد.

امامعلی حبیبی در المپیک سال ۱۹۵۶ ملبورن در کشتی آزاددر وزن ۶۷ کیلو، عبداله موحد المپیک ۱۹۶۸ مکزیک در کشتی آزاد وزن ۷۰ کیلو، حسین توکلی المپیک۲۰۰۰ سیدنی در وزنه برداری، بهداد سلیمی المپیک ۲۰۱۲ لندن در وزنه برداری،  قاسم رضایی المپیک ۲۰۱۲ لندن
در کشتی فرنگی یعنی نزدیک به ۵۰ درصد طلای المپیک ایران را مازندرانی ها کسب کرده اند! در ضمن درالمپیک ۲۰۱۲ لندن تیم ایران موفق به کسب ۴ مدال طلا شد که دو مدال طلا توسط بهداد سلیمی و قاسم رضایی از مازندران کسب شد.همچنین درالمپیک پکن که کاروان کشورمان تنها دو مدال به دست آورد یک مدال برنز توسط مراد محمدی در رشته کشتی آزاد در وزن ۶۰ کیلو رقم خورد.

گفتنی است کاروان ایران با ۶۳ ورزشکار در المپیک۲۰۱۶ ریو حاضر شد و حسن یزدانی صاحب مدال طلا ، كمیل قاسمی صاحب مدال نقره و قاسم رضایی صاحب مدال برنز شدند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴