تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۴۲۸۱۹۲
مدیر انجمن میراث فرهنگی شهرستان ایذه خبر داد:‌ بعد از صدور مجوزی برای ساختِ سازه‌ی موقت در عرصه و حریم محوطه‌ی تاریخی «اشکفت سلمان»، شهرداری ایذه، مجوز ساخت‌وساز در شمال شرقی و حریم این محوطه‌ی تاریخی را صادر کرده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، فرامرز خوشاب در گفت‌وگو ، با بیان این‌که ساختِ یک ساختمان که هنوز تعداد طبقات، کاربری و روند ساخت آن مشخص نیست در حریم «اشکفت سلمان» آغاز شده، گفت: این در حالی است که میراث فرهنگی شهرستان نیز این اقدام را در حریم «اشکفت سلمان» که از یک سو به عنوان آخرین نیایشگاه هخامنشیان در کشور شناخته شده و از سوی دیگر در فهرست موقت یونسکو ثبت شده، تایید کرده است.
او با اشاره به مکالمه تلفنی‌ای که با مدیر کل میراث فرهنگی شهرستان ایذه و رییس یگان حفاظت این شهرستان در این زمینه داشته، بیان کرد: شهرداری ایذه با استناد به یک مجوز احداث سازه‌های موقت در این منطقه توسط میراث فرهنگی ایذه، اقدام به صدور پروانه ساخت برای این محوطه کرده است. در واقع رییس و یگان حفاظت میراث فرهنگی ایذه تایید کردند که پروانه ساخت به این صورت صادر شده است.
وی با بیان این‌که از نظر بافتِ این منطقه از ایذه؛ اقدامِ انجام شده برای صدور مجوزها کاری غیرقانونی است، ادامه داد: حدود ۱۲ سال قبل میراث فرهنگی یک تجربه‌ی علنی در محوطه‌ی «کول فرح» داشت، آن‌ها اجازه حمل یک سازه موقت را در حریم درجه یک کول فرح دادند و قرار شد بعد از پایان کار، آن سازه جابجا شود، اما به دلیل مخالفت‌ها هنوز نتوانسته‌اند این سازه را جابجا کنند. این پروسه در اشکفت سلمان نیز به نوعی رخ داده است.

او با تاکید بر این‌که هیچ نشانه‌ای از موقت بودن سازه‌ی در حال ساخت در حریم اشکفت سلمان دیده نمی‌شود، ادامه داد: کاملا مشخص است که ساخت و ساز در حال انجام قرار است یک سازه‌ی دائمی باشد، حال با توجه به کدام مجوزِ دائمی، این کار در حال انجام است؟
وی با بیانِ این درخواست که ای کاش قوه‌ی قضاییه به صدور مجوزهای ساخت وساز در بناهای تاریخی ورود کرده و آن‌ها را بررسی کند، ادامه داد: با چشم غیرمسلح نیز به راحتی می‌توان مشخص داد که این ساخت و ساز در  حدود ۳۰۰ متری نه محوطه، بلکه نقش‌برجسته‌های «اشکفت سلمان» در حال انجام است.
«اشکفت سلمان» یا (نیایشگاه تاریشا)، در جنوب ایذه، چهار نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان و بقایای یک ساختمان متعلق به اتابکان را در خود دارد، در این محل که پرستشگاه تریشا یکی از خدایان ایلامی نیز بوده، چهار نقش برجسته که دو کتیبه در داخل غار – بزرگترین نوشته خط میخی ایلامی نیز در داخل این غار است - و دو کتیبه‌ی دیگر در خارج از غار قرار گرفته‌اند.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴