تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۷
کد مطلب : ۴۲۷۶۸۰
رئیس ‌کل بانک مرکزی با ‌اشاره به جزئیات ارقام رشد اقتصادی در سال 98، از مثبت شدن رشد اقتصادی کشور در سال گذشته خبر داد.
۰
plusresetminus
داستان آمارهای متفاوت از رشد اقتصادی باز هم تکرار شد

به گزارش بلاغ، عبدالناصر همتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: همانگونه که قبلاً بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود، گزارش تحولات اقتصادی بخش واقعی اقتصاد ایران درسال ۱۳۹8 بیانگر مثبت شدن رشد اقتصاد بدون نفت کشور، در سال گذشته است.

وی افزود: بر اساس گزارش حوزه معاونت اقتصادی بانک، رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۹۸، معادل 1/1 درصد است که بر مبنای بخش‌های فعالیت، «کشاورزی» ۸/۸ درصد، «گروه صنعت ومعدن» 2/3 درصد و «خدمات» عمدتاً به خاطر تأثیر شیوع کرونا در فصل آخر سال 0/2- درصد بوده است.

رئیس‌ کل بانک مرکزی به رشد اقتصادی با نفت نیز‌ اشاره کرد و ادامه داد: به علت کاهش درآمد نفت، رشد این بخش 38/7- درصد بود که در نتیجه آن، رشد اقتصادی با نفت، به منفی 6/5 درصد رسید.

به گفته همتی، این گزارش، با در نظر گرفتن آمار عملکرد مناسب بخش کشاورزی و روند مثبت رشد بخش صنعت درنیمه دوم سال (6/7 درصد در فصل سوم و 10/7 درصد در فصل چهارم) مؤید رونق تولید در سال ۹۸ و نویدبخش جهش تولید‌‌ در سال ۹۹ است. جزئیات تحولات اقتصادی سال ۱۳۹۸، در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

گفتنی است، دو روز پیش مرکز آمار ایران هم اعلام کرد: بر اساس نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران بر مبنای سال پایه ١٣٩٠، نرخ رشد محصول ناخالص داخلی (به قیمت بازار) در سال ١٣٩٨، بدون نفت 0/6- درصد و با نفت منفی هفت درصد بوده است.

نتایج مذکور حاکی است رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی سه درصد، گروه صنایع و معادن (شامل: استخراج نفت خام و گاز‌ طبیعی، سایر معادن، صنعت، انرژی و ساختمان) ١٤/٧- رشد داشته که این ارقام نشان می‌دهد رشد منفی گروه صنعت نسبت به سال 97 تشدید شده و به منفی 14/7درصد رسیده است.

متاسفانه در بخش معدن رقم منفی 32/8 درصد به عنوان رشد سالانه ثبت شد که با توجه به لزوم جایگزینی معدن به جای نفت، به نظر می‌رسد این کاهش رشد بخش معدن باید مورد توجه قرار بگیرد تا حداقل از این وضع بغرنج خارج شود. متاسفانه این بخش در دولت تدبیر و امید - علیرغم ظرفیت‌های بالایش- جزو بخش‌های مغفول واقع شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴