تاریخ انتشارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
کد مطلب : ۴۲۷۶۵۸
برخی منابع مصری از طرح پیشنهادی رئیس‌جمهور این کشور به همتای آمریکایی خود برای مقابله با پیشروی‌های دولت وفاق ملی در لیبی تحت حمایت ترکیه، خبر دادند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ برخی منابع مصری گفتند که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور به «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود برقراری آتش‌بس در لیبی ، اخراج ژنرال «خلیفه حفتر» از صحنه و آغاز مذاکرات سیاسی در ازای عدم پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی تحت حمایت ترکیه در شهر ترهونه(غرب طرابلس) را ارائه کرده است.
این منابع گفتند که با وجود استقبال آمریکا از این طرح پیشنهادی مصر اما به نظر می‌رسد در وادار کردن ترکیه به برقراری آتش‌بس جدی نیست و دلیل آن هم ترس آمریکا از استمرار حضور روسیه در شرق لیبی است.
طبق گزارش وبگاه «العربی‌الجدید»، آمریکا تخلیه پایگاه الجفره از نیروها و هواپیماهای روسی ، ارائه تضمین‌های کافی به شبه‌نظامیان تحت فرماندهی خلیفه حفتر مبنی بر عدم توقف تولیدات نفت و عدم آسیب‌رسانی به چاه‌های نفتی در هر گونه درگیری‌ها در ازای وادار کردن ترکیه به توقف عملیات نظامی در سرت را درخواست کرده‌ است.
به گفته این منابع، هواپیماهای مصری چهارشنبه شب گذشته مواضع دولت وفاق ملی در اطراف سرت را بمباران کردند و هدف از این حمله تخریب و به تعطیلی کشاندن سامانه دفاع هوایی ترکیه و ایجاد فرصت برای تماس‌های جاری جهت برقراری آتش‌بس بود.
این منابع گفتند که در صورت موفقیت نیروهای دولت وفاق ملی برای نصب سامانه دفاع هوایی در اطراف سرت، مقابله با نیروهای زمینی آن نیز با توجه به غیرممکن بودن پرواز هواپیماهای شرق لیبی، دشوار خواهد شد و همین امر روی آوردن به مذاکرات و برقراری آتش‌بس را پیچیده خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، آمریکا از دستیابی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین» همتای روسی او به توافقاتی در لیبی یا سوریه نگران است و به همین دلیل با احتیاط شدید در بحران لیبی عمل می‌کند.
پیشتر ترکیه با طرح مصر برای برقراری آتش‌بس مخالفت و اعلام کرده بود که برقراری آتش‌بس در لیبی برای نجات حفتر است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما