تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
کد مطلب : ۴۲۷۲۷۷
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه و متهمان دیگر این پرونده، روز گذشته به ریاست قاضی بابایی در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد.
۰
plusresetminus
طبری: اگر کل لواسان را بخواهم، دوستان به نامم می‌کنند نماینده دادستان: بله، شما محبوب متهمان اقتصادی هستید

به گزارش بلاغ به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، در ابتدای جلسه، قاضی بابایی اظهار داشت: برگزاری جلسات دادگاه نباید دست‌مایه تسویه حساب‌ اشخاص و گروه‌ها باشد و جریانات هم از تولید اخبار کذب و متهم کردن دیگران به نام متهمان این پرونده اجتناب کنند.

وی با‌ اشاره به فیلم تازه منتشر شده از غلامرضا منصوری، از متهمان فراری این پرونده، یادآور شد: امیدواریم او به سخن خویش عمل کند و با حضور در جلسه دادگاه و دفاع از اتهامات، به روشن شدن حقایق به این دادگاه کمک نماید.
در ادامه متهم اکبر طبری در جایگاه قرار گرفت و به سؤالات قاضی بابایی درباره زمین‌های کلاک پاسخ داد.

اکبر طبری گفت: ۲۰ سال خدمت صادقانه به قوه قضائیه داشته‌ام. این پرونده سازی‌ها و افترا زدن‌ها که اکثر آنها رسیدگی و مختومه شده، مربوط به 10 سال یا ۱۵ سال گذشته است. تا این لحظه هیچ‌کدام از اتهامات را قبول ندارم و آقایانی که به‌عنوان متهم از آنها نام برده شده، موارد اتهامی ‌اغلبشان ارتباطی به من ندارد.

طبری درباره دریافت رشوه ۸۴ میلیارد ریالی از حسن نجفی نیز اظهار داشت: اصلا قبول ندارم. با او قراردادی نداشتم و قراردادم با فرهاد مشایخ بود و مشایخ این پول را داد که با هم ساخت‌و‌ساز کنیم، ارتباط مالی با نجفی نداشتم.
وی مدعی شد: با آقای مشایخ قراردادی را با هم منعقد کردیم و با توجه به رشته تخصصی من کارهایشان را انجام می‌دادم.

این متهم افزود: در سال ۹۰ کسی به من گفت اگر فلانی به تو این پول را داده است پس بده، من نصف پول را برگرداندم و کتباً هم نوشتم که کل پول را بر می‌گردانم.

تناقض عددی در اظهارات متهمان
نماینده دادستان در پاسخ به این ادعاهای طبری گفت: ما اطلاعات ۱۵ سال از حساب‌های مشایخ را بررسی کردیم، در حساب مشایخ پول‌هایی است که در ۸۴، ۸۳ الی ۸۸ واریزی‌هایی از سوی مشایخ به طبری وجود داشته است. به مشایخ گفتیم که این پول‌ها چیست که برای طبری واریز کردی که مشایخ گفت من ۷ میلیارد به طبری بابت ساخت و ساز دادم.

قهرمانی افزود: در ادامه به سراغ طبری رفتیم و گفتیم این پول‌هایی که مشایخ واریز کرده بابت چیست؟ طبری گفت مشایخ چهار میلیارد بابت ساخت و ساز داده است و این اولین تناقض در عدد واریزی است.

وی ادامه داد: مشایخ اعلام کرد اسناد او در ویلایش در لواسان است و ضابطان به ویلا می‌روند و اسناد به دست می‌آید. در یکی از این اسناد به خط طبری نوشته شده «نظر به توافق فی‌مابین آقای مشایخ مبلغ ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بابت مشارکت در ساخت‌وساز در اختیار بنده (طبری) قرار داده است».

نماینده دادستان گفت: در ادامه تحقیقات اسنادی پیدا کردیم و دیدیم یک مبایعه‌نامه به نام مشایخ است و ملکی را وی در کریم‌خان که ۳۰۰ متر است به طبری می‌دهد و سند رسمی ‌به نام آقای طبری می‌شود. سوال این است زمانی که کسی زمینی برای مشارکت در ساخت می‌آورد یا به‌صورت ۵۰-۵۰ شریک می‌شود و یا آورده‌ای برای آن فرد دارد؛ این چه جور مشارکت در ساخت است که همان ابتدا سند به نام او زده می‌شود؟

قهرمانی اظهار داشت: مشایخ پشت صحنه این حوادث را افشا کرد. مشایخ از طریق نجفی با طبری دوست می‌شود. وی گفته است که پول‌ها برای بنده نیست و توسط حسن نجفی داده شده که به طبری بدهم. ۸ میلیارد و ۴۰۰ در چندین مرحله بوده است.

وی درباره شگرد همکاری طبری و نجفی گفت: مشایخ به‌عنوان نماینده شرکت پوشینه به نجفی وکالت می‌دهد. در این میان طبری قرارداد مشاوره و کارشناسی می‌نویسد و توجیه می‌کند اگر ما به دام افتادیم بگوییم این پول‌ها پول‌های کارشناسی است.

نماینده دادستان ادامه داد: کدام کارشناس رسمی ‌دادگستری ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دستمزد کارشناسی می‌گیرد؟ این در حالی است که طبری در سال ۸۴ این میزان پول به‌ حسابشان آمده است.

قهرمانی تأکید کرد: مشایخ اعلام کرد که ملکی به نام طبری زده که سند آن نیز موجود است و برای آنکه ردی از مراودات مالی باقی نماند این سند را با واسطه به نام طبری زده‌اند.

نماینده دادستان افزود: در ادامه تحقیقات به مجتمعی به نام سانا برخورد کردیم که متوجه دو واحد ۳۱۹ و ۳۱۳ شدیم. بعد از بررسی‌ها فهمیدیم که واحد ۳۱۳ به نام طبری نیست بلکه به نام نجفی است. متوجه شدیم که طبری این واحد را برای وسایل عکاسی دخترش امانت گرفته است سپس طبری مجوز اتحادیه عکاسان را برای این واحد اخذ می‌کند تا آنجا برای عکاسی دخترشان باشد. حال این سؤال باقیست که اگر این واحد برای طبری نبوده چرا اقدام به اخذ مجوز کرده و اگر برای ایشان است چرا انکار می‌کند؟

وی اظهارات مشایخ در مورد دریافت رشوه و اقدامات مابه ازای رشوه و پولشویی را قرائت کرد و گفت: با پیگیری‌های سازمان بازرسی، طبری نگران می‌شود و قراردادی با مشایخ منعقد می‌کند و بعد از آن ملک کریم‌خان را به نام دانیال‌زاده می‌زنند.

قهرمانی افزود: آقای مشایخ ۳۸ هزار سهم سهام می‌خرد و وکالت آن را به طبری می‌دهد.

نماینده دادستان همچنین در ارتباط با پیام متهم منصوری به دادسرا و عنوان کردن عدم حضورش به دلیل بیماری گفت: او هیچ گواهی پزشکی به دادسرا ارائه نداده و اگر ادعایی دارد آن را برابر اصل به سفارت ایران تحویل دهد. او یک ماه بعد از دستگیری طبری از ایران خارج شد و تلفن خود را در ایران گذاشت!

در ادامه طبری با رد تمام اتهامات از جمله ارتباط با سایر متهمان این پرونده گفت: وجوه دریافتی از مشایخ بابت کارهای ساختمانی بوده و از نجفی هیچی نگرفته‌ام.

قاضی بابایی در واکنش به این سخنان تأکید کرد: طبق اسناد و مدارک، شما تحت پوشش مشایخ وجوه و اراضی دریافت کردید.

طبری مدعی شد: مشایخ با نجفی می‌آمدند و مرا می‌دیدند. ما مانند سه برادر بودیم. اگر من ۸۰۰ میلیارد هم بخواهم این برادرانم می‌دهند و اگر کل لواسان و کارخانه‌اش را بخواهم به نام من می‌کند، این رفاقت است. اگر شما از این دوستان ندارید به من ارتباطی ندارد. اگر آنها نیز از من بخواهند من نیز برای آنها انجام می‌دهم. آنها هیچ وقت کار اداری از من نخواستند.

در ادامه نماینده دادستان درباره زمین مشجر ۱۶۷۵ متری لواسان گفت: این ملک به نام خواهران نجفی بوده که وکالتی به مشایخ دادند و وی بعد از یک سال به طبری وکالت داد و طبری زمین را به نام خود می‌زند و مشایخ می‌گوید که این کار به دستور نجفی انجام شده است.

قهرمانی افزود: طبری گفت که این افراد دوست داشتند تا به من پول بدهند. کاملاً درست است، طبری محبوب دل‌های متهمان اقتصادی بودند.

وی ادامه داد: طبری می‌خواهد خروج نجفی از کشور را عادی جلوه دهد، اما بررسی مستندات نشان می‌دهد که سابقه ندارد نجفی چندین ماه خارج شده باشد و به کشور بازنگشته باشد.

نماینده دادستان گفت: در مورد اینکه طبری می‌گوید درب یکی از املاک را اصلا باز نکرده‌ام، شما ملک‌های زیادی دارید که هنوز درب آن را باز نکردید که این ملک‌ها بسیار چشم‌نواز و لوکس هستند که توسط یک فرد سرشناس بانکی به شما داده شده است؛ شما چندین ملک در کیش و ولنجک تهران دارید که همه این املاک در حال بررسی است.

قهرمانی درباره اظهارات طبری درخصوص غلامرضا منصوری گفت: اولا چرا دفتر شما کانون مراجعه این آدم‌ها بوده است. شما کارشناسان و مسئولان پرونده را چهار ساعت پشت در نگه می‌داشتید، اما آقایان منصوری، نیازآذری، نجفی و دیواندری راحت به دفتر شما می‌آمدند.

با پایان سخنان نماینده دادستان، قاضی بابایی ختم جلسه را اعلام کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷