کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مرکز پژوهش‌های مجلس: افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی مهم‌ترین دلیل رشد پایه پولی

فارس , 18 خرداد 1399 ساعت 0:25

براساس بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، از زمان روی کارآمدن دولت روحانی تا پایان سال 97، افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی مهم‌ترین دلیل رشد پایه پولی بوده است.


به گزارش بلاغ، اوایل هفته قبل، سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس گزارشی درباره وضعیت اقتصادی کشور و راهکارهای اصلاح آن به نمایندگان مجلس یازدهم ارائه داد. بخشی از این گزارش، به بررسی آمارهای مرتبط با میزان رشد پایه پولی و نقدینگی در سال‌های اخیر و علل آن اختصاص داشت.

براساس بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، از سال 90 تاکنون، پایه پولی 4/1 برابر و نقدینگی 6/4 برابر شده است. در ادبیات اقتصادی، پایه پولی (که به طور ساده، به آن چاپ پول هم می‌گویند) یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش تورم به شمار می‌آید، چراکه هرگونه افزایش در آن، منجر به افزایش چند برابر آن (معادل ضریب فزاینده پولی) در کل عرضه پول می‌شود و افزایش عرضه پول نیز ارزش پول را کاهش می‌دهد. (تورم)

نقدینگی نیز، مجموع پول و شبه پولی است که در جامعه جریان دارد، پول همان اسکناس و سپرده‌های کوتاه مدت و شبه پول نیز سپرده‌های بلندمدت می‌باشد؛ متاسفانه حجم نقدینگی که از جمله متغیرهای مهمی است که روی تورم اثر می‌گذارد، در طول دولت روحانی نزدیک به دو تریلیون تومان! افزایش داشته که حجم عمده آن شبه پول است.

موضوعی که اخیرا مورد‌اشاره همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم قرار گرفته است: «شبه‌پول 80 درصد نقدینگی ما را شامل می‌شود. شبه‌پول درست نمی‌شود مگر از طریق سود بانکی و سود بانکی بالا ایجاد نمی‌شود مگر از ناترازی بانک‌ها و ناترازی بانک‌ها ایجاد نمی‌شود مگر از ضعف نظارت بانک مرکزی و تخلفات بانک‌ها در سود سپرده‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها و معوقات و نیز بدهی دولت و تسهیلات تکلیفی که به بانک‌ها تحمیل می‌شود.»

براساس بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، از زمان روی کارآمدن دولت روحانی تا پایان سال 97، افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی مهم‌ترین دلیل رشد پایه پولی بوده ولی در ماه‌های اخیر، افزایش خالص دارایی‌های خارجی دلیل اصلی رشد پایه پولی بوده است.


کد مطلب: 426655

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/426655/مرکز-پژوهش-های-مجلس-افزایش-بدهی-بانک-ها-بانک-مرکزی-مهم-ترین-دلیل-رشد-پایه-پولی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com