تاریخ انتشارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
کد مطلب : ۴۲۶۶۰۶
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اقتصاد ما پر از دمل‌های چرکین بسیار کهنه‌ای است که امروز در شرایط تحریم و کرونا سر باز کرده است، گفت: از همه مهم‌تر اینکه دیوار ستبر قدرت مرکزی، نمی‌گذارد کار توسعه به جلو رود و باید قدرت در کشور توزیع شود.
۰
plusresetminus
سر باز کردن دمل‌های چرکین کهنه اقتصاد در شرایط تحریم و کرونا/آمادگی قوه قضائیه برای ایجاد دادگاه‌های تجاری
به گزارش بلاغ، غلامحسین شافعی در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید اتاق بازرگانی مازندران واقع در کیلومتر 3 اتوبان ساری-قائم‌شهر با ابراز قدردانی از حمایت تمام مدیران دستگاه‌های دولتی و اجرایی در استان در تکمیل این پروژه، اظهار کرد: استان مازندران از دو نظر استراتژیک قبل تامل است، هم از بعد اقتصادی اجتماعی داخلی و هم از بعد اقتصاد خارجی یک وضعیت کاملا متمایزی را دارد.

وی افزود: این استان در بسیاری از شاخصه‌های اقتصادی یا دارای رتبه نخست و یا جزو 5 استان برتر کشور است و خیلی از تولیدات کشاورزی این استان را در رتبه اول قرار داده و در بحث صنعتی نیز جزو 5 استان برتر کشور قرار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: با این ظرفیت این استان در بعد خارجی نیز همسایگی و سوابق طولانی همکاری با 5 کشور مجاور، یک موقعیت کاملا ویژه را برای این استان فراهم آورده است.

شافعی ادامه داد: این استان با این ظرفیت، نیازمند ابزار کافی برای حرکت‌های اقتصادی در آینده است و لذا احداث این ساختمان، یک هدف برای ما نبوده است بلکه یک ابزاری برای رسیدن به اهداف است.

وی تصریح کرد: مشکلات ما، مربوط به امروز و دیروز نیست، اقتصاد ما پر از دمل‌های چرکین بسیار کهنه‌ای است که امروز در شرایط تحریم و کرونا سر باز کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه  اشکال اساسی ما به برنامه‌های توسعه بر می‌گردد؛ اظهار کرد: ما در برنامه‌های 5 ساله‌ای که برای کشور داشتیم، از ابتدا تاکنون، راه را خیلی اشتباه رفتیم؛ مگر می‌شود در برنامه‌های توسعه یک نسخه واحد برای کشور نوشت و به همه ابلاغ کرد که این برنامه را اجرا کنید؟

شافعی اضافه کرد: برنامه‌‌های توسعه باید منطقه‌ای تدوین شود، برنامه توسعه مازندران را باید مازندرانی‌ها تدوین کنند و به مرکز پیشنهاد کنند و این نمونه‌ها با هم پیوند زده شود و برنامه کشوری تدوین شود که تاکنون اینگونه نبوده است.

وی بیان کرد: تاکنون بر اساس یک برنامه کارشناسی و اصولی، کارها تقسیم نشد و از همه مهم‌تر، این دیوار ستبر قدرت مرکزی، نمی‌گذارد کار توسعه به جلو رود؛ قدرت باید در کشور توزیع شود، قدرت باید به استان‌ها واگذار شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: استانداران باید صاحب اختیارات باشند، مدیران دولتی که مسلط به امورات استانی هستند باید دارای اختیار باشند و اگر چنین شود، هم برنامه‌ها خوب تدوین می‌شوند و هم خوب اجرا می‌شوند.

شافعی عنوان کرد: من امیدوارم در برنامه توسعه آینده، این اشکالات اساسی و کهنه، مرتفع شود؛ مگر استانداران، تنخواه دار بودجه است که برایش بودجه‌ای بنویسند و بگویند این را توزیع کن؛ نگاه مملکت به استانداران باید به جای نگاه هزینه‌ای، نگاه درآمدی باشد.

وی گفت: اگر این مشکلات کهنه حل نشود، بسیاری از اقدامات ما، آب در هاون کوبیدن است؛ در شرایط حاضر، همه کشورها با کرونا درگیر هستند اما  تحریم درامد از منابع نفت، برای دیگران اتفاق نیفتاده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد: ما نیازمند یک نگاه متفاوت برای حل مسائل و مشکلات هستیم، و این در سایه یک تعامل و مطالبه و مقبولیت جمعی می‌تواند در کشور اتفاق بیفتد تا مشکلات حل شود.

شافعی متذکر شد: ما باید از فعالان اقتصادی که پرچم اقتصاد را با تمام محدودیت‌ها و مشکلات داخلی و خارجی حال حاضر در بازارهای جهانی به اهتزاز در آورده‌اند، تقدیر کنیم.

وی اذعان کرد: ما به لحاظ قانونی مشاوران قوای سه گانه کشوریم و ما باید هم مشفقانه و هم منصفانه با یک دید عمیق در کنار برنامه ریزان کشور بنشینیم و به مشکلات با این دیدگاه، توجه کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب طی هفته‌های اخیر به موضوع بهبود فضای کسب و کار تاکید مجدد داشتند و یکی از کارهای خوب مجلس، تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار در سال 91 بود و برای نخستین بار بود که با چنین سرعتی آنچه را که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، به مرحله انجام رسید.

شافعی اعلام کرد: باید از دژپسند وزیر اقتصاد تشکر کنیم که پنجره واحد در هفته پیش در تهران راه اندازی شد و 4 استان دیگر نیز طی هفته‌های آینده راه اندازی می‌شود و بنا است تا پایان امسال، پنجره واحد در کل استان‌های کشور راه اندازی شود.

وی گفت: در خصوص ایجاد دادگاه‌های تجاری نیز قوه قضائیه اعلام آمادگی کرد و امکانات ایجاد آن را در حال گردآوری است تا این دادگاه‌ها نیز برای تسهیل در امور فعالان اقتصادی ایجاد شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴