کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روش اجرای بلوک سبک سیمانی

17 خرداد 1399 ساعت 11:05

در این متن از وب‌سایت تک سامان هور قصد داریم در مورد نحوه اجرای این بلوک سیمانی صحبت کنیم.



به گزارش بلاغ، بنابر اعلام تک سامان، اما ابتدا با ما در شناخت ویژگی دیوارهای چیده شده با بلوک تک سامان همراه باشید.

ویژگی دیوارهای چیده شده با بلوک تک سامان 

همان‌طور که می‌دانیم دیوارها بر اساس ویژگی‌ها و کاربرد خود، انواع گوناگونی دارند. در این میان، دیوار چیده شده با بلوک سبک تک سامان در طبقه دیوارهای غیر باربر قرار می‌گیرد. دیوارهای غیر باربر تنها وزن خود را تحمل می‌کنند و در آن‌ها ویژگی‌های دیگری من‌جمله سبکی و مقاومت حرارتی و صوتی مناسب، اهمیت می‌یابد. دیوار چیده شده با بلوک سیمانی سبک تک سامان به‌عنوان دیوار عایق همگن حرارتی محسوب شده و شرایط آسایش را برای ساکنین در فصول گرم و سرد تأمین می‌نماید.
از دیگر مزایای دیوار چیده شده با بلوک سبک تک سامان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
· افزایش سرعت اجرا دیوارچینی
· کاهش پرت مصالح مصرفی
· کاهش وزن بار مرده ساختمان به میزان ۳۰ درصد
· کاهش ملات مصرفی

دیوارچینی با بلوک سبک تک سامان 

روش دیوارچینی با بلوک سبک تک سامان بسیار آسان بوده و مانند دیوارچینی با مصالح بنائی می‌باشد. بر این اساس تمامی عملیات بنایی با بلوک سبک تک سامان، بر پایه مشخصات و ضوابط مندرج در نشریه‌های ۱۰۰ و ۵۵ دفتر تدوین ضوابط و معیارهای فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و نیز استاندارد شماره ۷۷۸۲ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران صورت می‌گیرد. سایر آیین‌های مرتبط با نحوه اجرای درست من‌جمله آیین‌نامه ۲۸۰۰ زلزله ایران نیز باید رعایت گردند.
بعضی از این ضوابط که کاربرد بیشتری در اجرا دارند به‌صورت خلاصه آورده شده است.

نحوه بلوک چینی بلوک‌های تک سامان هور به‌طور خلاصه: 

جهت استفاده از بلوک‌های سبک تک سامان پس از آماده‌سازی سطح و تراز کار با ریختن یک لایه ملات ماسه و سیمان (حداقل ۲۵۰ کیلوگرم سیمان در هر مترمکعب ملات) به ضخامت حداکثر ۲.۵ سانتی‌متر، درروی سطح کار اولین رگ بلوک‌ها روی ملات قرار داده می‌شود، سپس با ملات ریزی حداکثر به ضخامت ۱.۵ سانتی‌متر، اقدام به چیدن رگ‌های بعدی می‌گردد.

روش اجرای دیوار بلوکی تک سامان هور (بایدها و نبایدها)

در دیوارچینی با سفال به دلیل نیاز به افزایش ضخامت دیواره، نیاز به اجرای لایه گچ‌وخاک حداقل به ضخامت ۲ سانتی‌متر می‌باشد. با توجه به ضخامت در نظر گرفته‌ شده برای تولید بلوک سیمانی تک سامان (۲۵ میلی‌متر) چنانچه یاد شد می‌توان لایه گچ‌ و خاک را حذف کرد.
در شرایط متعارف دیوارچینی با ملات ماسه سیمان، باید حداقل ۳ روز مرطوب نگه‌داشته شود. با توجه شرایط اقلیمی طول دوره مراقبت از دیوار توسط مجری تنظیم می‌بایست تنظیم گردد، اما در هر حال دوره نگهداری نباید کمتر از یک روز باشد.
ملات از آنجایی‌ که بلوک سبک تک سامان ازنظر مواد متشکله دارای سیمان می‌باشد، در صورت استفاده از ملات ماسه و سیمان به دلیل پیوند مستحکمی که در نتیجه نفوذ ذرات مـلات به حفره‌های بدنه بلوک سبک تک سامان به وجود می‌آید، انسجام بیشتری نسبت به سایر واحدهای بنایی ایجاد شده و ترکیب مـلات و بـلوک یک واحــد یـکپارچه در مقابل بارهای ثقلی و جانبی را ایجاد می‌کند و لذا دارای مقاومت فشاری و خمشی بیشتـری نسبت به سایـر واحدهای بنایی دارد. (ماده همگن در داخل محدوده تنش‌های مجاز) انتخاب نوع ملات در دیوارچینی،‌ نقش بسیار مهمی خواهد داشت. ولی بکار بردن ملات با عیار زیاد، لزوما نقش کلیدی در افزایش مقاومت دیوارچینی ندارد.
ضخــــامت بنــدهای افقـی و قائـم، نبــاید کمتر از ۱۰ میلی‌متر و بیشتر از ۱۲ میلی‌متر باشد. باید بندهای قائم (هرزه ملات) از ملات پر شوند.

الزامات مورد نیاز در اجرای بلوک سیمانی جهت مقابله با زلزله 

الزامات در برابر زمین‌لرزه برای تأمین ایمنی ساختمان در مقابل زلزله، رعایت مندرجات آیین‌نامه طرح ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد شماره ۲۸۰۰) الزامی است. ساختمان‌های بنایی در نقاط زلزله‌خیز، باید به شرح ذیل کلاف بندی شوند: کلاف افقی در تراز پی این کلاف از بتن آرمـــه بوده و نباید عرض آن از عرض دیوار یا ۲۵ سانتیمتـر و ارتفاع آن از ۳/۲ عرض دیــوار یا ۲۵ سانتیمتـر، کمتر باشد.

میلگردهای اصلی، حداقل ۱۲Φ۴ برای عرض کمتر از ۳۵ سانتیمتـر و ۱۲Φ۶ برای عرض بیشتر از ۳۵ سانتیمتـر می‌باشد، به‌ طوری‌ که فاصله میلگردها از ۲۵ سانتیمتر بیشتر نشود. تنگ‌ها از میلگرد ۶Φ و فاصله آن‌ها، برابر ارتفاع کلاف یا ۲۰ سانتیمتــر، هر کدام که کوچک‌تر است، می‌باشد. ۲- کلاف افقی در تراز سقف این کلاف از بتن آرمه بوده و عرض آن برابر عرض دیوار و حداقل ۲۰ سانتیمتر می‌باشد. در مورد دیوار خارجی و به منظور نماسازی، می‌توان عرض کلاف را ۱۲ سانتیمتر از عرض دیوار کمتر اختیار نمود. می‌توان ارتفاع کلاف روی دیوارهای باربر را تا ۲۰ سانتیمتر و روی دیوارهای غیر باربر تا ۱۲ سانتیمتر تقلیل داد. میزان میلگرد در این نوع کلاف‌ها، عیناً مشابه کلاف‌های افقی در ترازپی خواهد بود.
 


کد مطلب: 426545

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/426545/روش-اجرای-بلوک-سبک-سیمانی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com