تاریخ انتشارجمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷
کد مطلب : ۴۲۶۴۷۹
۰
plusresetminus
تازه‌ترین خبرهای ویژه شنبه 17 خردادماه

  بزک پلیس جنایتکار آمریکا توسط خبرنگار فراری نشریات زنجیره‌ای
فرشته قاضی، خبرنگار اصلاح‌طلب فراری و ساکن آمریکا، در میان آشوب و اعتراض مردم آمریکا نسبت به قتل یک سیاهپوست توسط پلیس آمریکا، و در حالی که این روز‌ها در سراسر جهان سخن از خشونت پلیس آمریکاست و این خشونت، شهر‌های بسیاری از آمریکا را در اعتراض فرو برده، به نوشتن از مهربانی‌های پلیس آمریکا پرداخت.

به گزارش روزنامه جوان او در توئیتی، با انتشار عکسی از خود و یک پلیس آمریکایی در رستورانی در آتلانتای آمریکا، نوشت: «ما امشب در Avalon در آلفارتا از آتلانتا و مرکز شهر فاصله داریم، اما حکومت نظامی اینجا هم اعمال شد و این آقای پلیس مهربان درحالی‌که همکارانش همه را راهی خانه می‌کردند همه تلاشش را کرد که تولد من خراب نشود و نیمه‌تمام نماند. بماند به یادگار از تولد در حکومت نظامی!»

این در حالی ا‌ست که اصل این ناامنی ایجاد شده، به دلیل خشونت نژادپرستانه دولت آمریکاست. توئیت‌های دیگری از فرشته قاضی هم جالب توجه است؛ چنان لطیف از حکومت نظامی در آمریکا می‌نویسد که گویی هیچ محدودیت و مزاحمتی برای کسی نیست. او در توئیت‌هایش تأکید دارد که این اعمال مقررات منع آمد و شد، برای امنیت مردم است: «شهردار آتلانتا از ساعت ۹ شب امشب تا صبح حکومت نظامی اعلام کرد و از مردم خواست به‌خاطر امنیت‌شان در خانه‌های‌شان بمانند و نگذارند بچه‌های‌شان بیرون بروند.» فقط کافی است تصور کنیم هنگام آشوب و اعتراض در ایران، دولت حکومت نظامی اعلام می‌کرد. آیا این خبرنگاران پیاده نظام دولت آمریکا برای تشکیل پرونده‌های حقوق بشری علیه ایران، همین قدر با لطافت از آن حمایت می‌کردند؟

نکته جالب توجه اینکه فردی که فرشته قاضی از مهربانی او نوشته، نیروی پلیس آمریکا نیست و علامت روی بازوی او نشان می‌دهد که صرفاً نگهبان رستوران است.

دولت کنونی بی‌سابقه‌ترین فرصت‌ها را برای فرار از نظارت فراهم کرد
یک اقتصاددان حامی ‌دولت اذعان کرد: 80 درصد نقدینگی موجود، در دولت روحانی پدید آمده است.

روزنامه تعادل از قول فرشاد مومنی نوشت: به مسئولان محترم بانک مرکزی نیز باید گوشزد کرد که نباید تحت عنوان هدفگذاری تورمی، نرخی را تعیین کرد که در درجه اول با استمرار سیاست‌های نادرست کنونی امکان‌پذیر نیست و حتی اگر محقق هم شود، ایران همچنان در زمره ده اقتصاد با بالاترین نرخ تورم در دنیا، باقی خواهد ماند. تا زمانی که بانک مرکزی قادر و مایل به کاهش ضریب فزاینده و مهار زیاده‌خواهی‌های بانک‌های خصوصی نباشد، اقتصاد ایران روی آرامش نخواهد دید.

وی ادامه داد: اگر تحولات رشد نقدینگی در اقتصاد ایران طی سه دهه گذشته را زیر ذره‌بین قرار دهیم، متوجه می‌شویم در کنار عوامل کم‌اهمیت‌تر، ۷ عامل منشأ و نیروی محرکه رشد غیرمتعارف نقدینگی بوده است که آن هفت عامل مهم به‌ترتیب عبارتند از؛ شوک‌های ارزی، ظهور بانک‌های خصوصی، افزایش چشمگیر نرخ سود بانکی، مالی‌سازی اقتصاد، آزادسازی سفته‌بازی در همه عرصه‌های ممکن، استقراض بانک‌ها و دولت از بانک مرکزی و در نهایت کسری مالی دولت.

بحث ما با مسئولان گرامی ‌این است که روند تحولات کسری مالی دولت را واکاوی کنید و در کنار آن روند ریسک‌گریزی بخش خصوصی، افزایش تصدی‌گری دولت و به طور همزمان روند مسئولیت‌گریزی حکومت از امور حاکمیتی را مورد توجه قرار دهید تا متوجه شوید باید روند شوک‌های ارزی، حمایت غیرمتعارف از بانک‌های خصوصی و عوامل دیگر متوقف شود.

آقای رئیس‌جمهور و رئیس بانک مرکزی باید توجه داشته باشند که تقریباً ۸۰ درصد نقدینگی موجود در کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم خلق شده است چراکه بی‌سابقه‌ترین و مشکوک‌ترین فرصت‌سازی‌ها و خودداری از نظارت‌های قانونی بر رفتارهای آنها در این دوره اتفاق افتاده است، وقتی که دولت آقای روحانی مسئولیت را بر عهده گرفتند اندازه نقدینگی حدود پانصد هزار میلیارد تومان بود که این رقم در پایان سال ۱۳۹۸ از مرز ۲ هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کرد.

در این دوره افسارگسیختگی غیرمتعارف بانک‌های خصوصی بود؛ کنترل‌ها و نظارت بر رفتار آنها کاهش پیدا کرد، سوبسیدها و رانت‌های غیرمتعارف به آنها داده شد و حتی بنده در نهایت شفقت و مهر به آقای رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۳ گفتم که بهتر است رئیس محترم وقت بانک مرکزی را نصیحت کنید چون رفتارهای ایشان بیشتر شباهت به آن دارد که گویی نقش نفوذی بانک‌های خصوصی در درون دولت را دارد و ایشان به‌جای اینکه از موضع یک مقام پولی در جهت اعمال نظارت‌های قانونی شدید بر بانک‌های خصوصی، برنامه‌های خود را متمرکز سازد عملاً فرصت‌های جدیدی برای دامن‌زدن به تب سوداگری در کنار امتیاز فاجعه‌ساز خلق پول از هیچ برای آنها پدید آورد.

از منظر اقتصاد سیاسی بانکداری خصوصی در ایران، با شروع فعالیت آنها به تدریج و به‌صورت فزاینده، خالص بدهی بانک‌ها به مردم و بخش خصوصی افزایش داشته است، آیا آقای رئیس‌جمهور و رئیس بانک مرکزی توجه دارند که خالص بدهی‌های بانک‌ها به مردم و بخش خصوصی از حدود ۷۷ هزار میلیارد تومان در شهریور ۹۶ به هزار هزار میلیارد تومان در اسفند ۹۸ رسیده است؟

100 هزار کشته و 40 میلیون بیکار ترامپ از آمریکا فلوجه می‌سازد؟!
اعتراضات مطبوعات آمریکایی به بی‌کفایتی دولت شدت گرفته است.

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی تحلیلی نوشت؛ دولت، هیچ چیزی را مدیریت نمی‌کند و کاخ سفید تحت مدیریت ترامپ، از هرج و مرج دائمی  رنج می‌برد.
نیوزویک می‌افزاید: حملات کلامی دونالد ترامپ، به مراتب شدیدتر از گذشته شده است و دیگر رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا نیست.

ترامپ نتوانسته است در مواجهه با هر یک از بحران‌های بزرگ در آمریکا واکنشی سازنده نشان دهد. او با چنین عملکردی عملا خود را از ریاست جمهوری آمریکا خلع کرده است. ترامپ حکومت‌داری نمی‌کند. او سرگرم بازی گلف است. او سرگرم تماشای برنامه‌های تلویزیونی است و البته توئیت زدن.
ترامپ در خلال سه ماه گذشته که گرفتار ویروس کرونا بوده و سایه بیماری و مرگ بر آمریکا گسترده شده، بی‌مبالات بوده است.

ترامپ مسئولان بهداشتی آمریکا را از اظهارنظر عمومی درباره این بیماری برحذر داشت و مدیریت ویروس کرونا را به ایالت‌ها محول کرد. هر ایالت مجبور است خود تجهیزات بیمارستانی لازم و لباس‌های محافظتی را برای کارکنان بخش بهداشت خود تامین کند.
دونالد ترامپ در عین حال بدترین بحران اقتصادی تاریخ آمریکا بعد از «رکود بزرگ سال 1929» را تجربه می‌کند. بیش از 41 میلیون نفر بیکار هستند.
در همین حال دیوید فروم در پایگاه خبری آتلانتیک نوشت: پرزیدنت ترامپ، مانند یک غارتگر مدام در حال چپاول کشور است.

ترامپ و دار و دسته‌اش سال‌هاست که به تناسب منافع خود با بحران‌ها و قضایای مختلف برخورد می‌کنند و سعی می‌کنند از آنها در راستای منافع خود بهره ببرند. روز قبل از کشته شدن جرج فلوید توسط پلیس آمریکا، ترامپ و هوادارانش با هیجان، نسبت به بدرفتاری با فلوید توسط نظام قضایی و دادگستری آمریکا ابراز نگرانی می‌کردند. پس از کشته شدن فلوید در مقابل دیدگان افکار عمومی توسط پلیس آمریکا، طرفداران رئیس‌جمهور آمریکا شروع به آوردن این استدلال کردند که جرج فلوید یک قدیس که نبوده است!
دونالد ترامپ چیزهای زیادی را از آمریکا غارت کرده است. اینطور به نظر می‌رسد که وی حتی وجدان اخلاقی دسته‌جمعی ما را نیز مورد سرقت قرار داده است.
از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز نوشت: راهکارهای نظامی آمریکا در خارج از این کشور شکست خورده است و نیازی نیست شهرهای آمریکا به مناطق جنگ‌زده در عراق تبدیل شوند.

واکنش ترامپ به بحران کرونا که بیش از 100 هزار آمریکایی را کشته، بی‌خاصیت و توأم با تنبلی بوده است. اما اکنون که مسئله مقابله با تظاهرکنندگان مخالف تبعیض نژادی مطرح شده، زمان فراخوانی نیروهای نظامی رسیده است.
آمریکا در بیش از دو دهه به صورت مکرر اشتباه مرتکب شده و برای حل و فصل مشکلات- به ویژه در افغانستان و عراق- بیش از حد به قدرت نظامی متکی بوده است، بدون آنکه به صورت کامل به دیپلماسی اتکا کند. و اکنون رئیس‌جمهور ترامپ می‌خواهد همین اشتباه را در داخل کشور مرتکب شود.

ترامپ اعلام کرده «من تمام منابع در دسترس فدرال را- اعم از نظامی و غیرنظامی- بسیج می‌کنم تا شورش و غارت را متوقف کنند.» به این عبارت توجه کنید: «تمام منابع در دسترس فدرال». در این سال دهشتناک، آمریکا 100 هزار کشته داده و بیش از 40 میلیون فرصت شغلی به دلیل کرونا از بین رفته است. ترامپ در پاسخ به آن حوادث گسترده طبیعی، واکنشی منفعل و غیرموثر نشان داد. میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در آمریکا، سه برابر آلمان و بیکاری ناشی از آن، چهار برابر این کشور اروپایی است. اما ترامپ در پاسخ به یک هفته اعتراض، در پی اعزام ارتش به مناطق مختلف کشور و سرکوب است. ما نیازی نداریم که شهرهای آمریکا را به فلوجه عراق تبدیل کنیم. در شرایطی که خودتان زشتی جنگ را دیده‌اید، اصلا نباید برای مقابله با ناآرامی‌های مدنی، از تانک، بالگرد و یا نظامیان کاملا مسلح استفاده کنید. این، تاکتیک خطرناک و آسیب‌زننده به خصوص پیرمردی است که احساس ناامنی می‌کند، کسی که برای فرار از جنگ ویتنام، معافیت دروغین پزشکی گرفت و اکنون باید مردانگی‌اش را ثابت کند.(!)
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰