تاریخ انتشارجمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
کد مطلب : ۴۲۶۴۵۵
روزنامه کویتی «القبس» گفت که ادامه استفاده قطر از حریم هوایی ایران در شرایط محاصره از سوی عربستان سعودی آمریکا را به حمایت از تلاش کویت برای حل اختلاف میان این کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ترغیب کرده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازیک روزنامه کویتی روز پنجشنبه گفت که کشورش در حال حاضر برای حل بحران میان قطر و عربستان و توقف هجمه‌های رسانه‌ای میان آنها تلاش می‌کند.
روزنامه «القبس» کویت به نقل از منابعی بلندپایه از حوزه خلیج فارس گفت که تحرکات کویت برای کمک به حل بحران خلیج (فارس) کاملا مورد حمایت آمریکاست.
این روزنامه افزود: «آمریکا می‌خواهد حداقل موضوع بسته شدن حریم هوایی به روی پروازهای قطر حل شود به خصوص که ارتش آمریکا در منطقه به شکل گسترده از آن استفاده می‌کرد آن هم در شرایطی که به دلیل شیوع کرونا ترافیک هوایی جهانی متوقف شده است».
القبس نوشت: «آمریکایی‌ها گمان می‌کنند که ادامه استفاده  پروازهای قطری از آسمان ایران که در اغلب اوقات صورت می‌گیرد می‌تواند خطری غیرقابل پیش‌بینی برای سربازانش باشد».
این روزنامه افزود:  «قضیه استفاده پروازهای قطری از آسمان ایران برای تهران هم استفاده مالی داشته است، چیزی که خلاف خواسته آمریکا برای تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است».
شبکه خبری بلومبرگ هم روز پنجشنبه خبر داد کویت تلاش‌های جدیدی را برای میانجیگری با هدف رفع اختلاف میان کشورهای حوزه خلیج فارس که از سال ۲۰۱۷ به وجود آمده است، رهبری می‌کند.
بلومبرگ به نقل از یک منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت که در دور جدید مذاکرات پیشنهاد آمریکا به عربستان سعودی و امارات برای بازگشایی حریم هوایی خود به روی قطر بررسی می‌شود.
بلومبرگ نوشت: «بحران خلیج (فارس) بر تجارت، حمل و نقل، امنیت و همکاری بهداشتی میان کشورهای منطقه تاثیر منفی گذاشته است و حتی در اختلاف میان شهروندان این کشورها با یکدیگر نیز تاثیر گذار بود».
این خبرگزاری افزود: واشنگتن که معتقد است همکاری میان کشورهای خلیج(فارس) در تلاش‌ها برای جلوگیری از نفوذ ایران تاثیر قطعی دارد برای متحد کردن کشورهای خلیج(فارس) بر آنها فشار آورد.
نخست‌وزیر کویت روز چهارشنبه گزارش‌های عربی درباره تلاش تازه کشورش برای میانجیگری برای کمک به رفع بحران قطر را تایید کرد.
رسانه‌های عربی چند روز پیش گزارش دادند که «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت بار دیگر در جهت حل بحران میان کشورهای چهارگانه عربی با محوریت عربستان سعودی و قطر پیام مکتوبی را برای «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان ارسال کرد.
عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین از پنجم ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور،  ۱۳ شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را از برای از سرگیری این روابط تعیین کردند.
دوحه همواره بر ضرورت حل بحران خلیج فارس از طریق گفت‌وگو و بدون اعمال هیچ گونه پیش شرطی تاکید کرده است چیزی که کویت  و عمان هم برای پیشبرد آن از طریق میانجی‌گری دراین قضیه تلاش می‌کنند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴