تاریخ انتشارجمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
کد مطلب : ۴۲۶۴۳۰
سفیر ایران در قرقیزستان گفت: جهان اسلام در عصر حاضر وامدار امام خمینی(ره) و افکار و اندیشه‌های مترقی اوست چرا که امام(ره) منادی ارتباط محکم میان دین و سیاست بود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ میزگردی با موضوع «تأثیر دیدگاه امام خمینی (ره) بر جهان اسلام» به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان برگزار شد.
در این جلسه مقامات ایرانی، کارشناسان، رؤسای دانشگاه‌های محلی، خبرنگاران، نمایندگان سابق پارلمان و غیره حضور داشنتد.
در این نشست حضار نقش اندیشه‌های امام (ره) را بررسی کرده تأثیر آن بر جهان اسلام را مورد بحث قرار دادند.
در ابتدای نشست «سعید خرازی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان اظهار داشت: قبل از هر چیز لازم می دانم از شما بخاطر پذیرش دعوت سفارت جمهوری اسلامی ایران و شرکت در این میزگرد صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم. حضور شما در این نشست نشان دهنده احترامی است که جامعه روشنفکری قرقیزستان به افکار و اندیشه های امام خمینی (ره ) رهبر کبیر انقلاب اسلامی بعنوان یک عالم و اندیشمند بزرگ جهان اسلام در عصر حاضر قائل می‌باشد.
وی افزود: همانطور که می‌دانید امروز در آستانه سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره ) قرار داریم. وی در دوران حیات پربرکتشان آثار بسیار ارزشمندی از خود بجا گذاشتند. پیروزی‏‎ ‎‏انقلاب اسلامی را باید مهمترین حاصل سالها تلاش فکری و جهادی ایشان در عرصۀ احیای دین و‏‎ ‎‏اصلاح جامعه بشمار آورد. امروز نیز انقلاب اسلامی ایران به رهبری آیت الله خامنه‌ای در همان مسیری که امام خمینی (ره ) ترسیم کرده اند در حال حرکت می‌باشد.
سفیر ایران تصریح کرد: مایلم در این فرصت کم ابتدا بطور خلاصه به برخی از دیدگاه های امام خمینی (ره ) در مورد جهان اسلام اشاره کنم. مشکلات جهان اسلام و وضعیتی که امروز مسلمانان با آن مواجه هستند یکی از مهمترین دغدغه های ایشان در طول دوران حیاتشان بود.
خرازی خاطر نشان کرد: امام خمینی (ره) ریشه همه مشکلات جهان اسلام را ناشی از عدم اتحاد و همبستگی میان کشورهای اسلامی می دانستند و معتقد بودند راه حل همه مشکلات نیز تحکیم مبانی وحدت میان مسلمانان‏‎ است.
وی ادامه داد: امام خمینی(ره) از همان سال های اولیه انقلاب همواره بر مساله تقریب مذاهب و وحدت اسلامی تاکید داشتند و از مسلمانان می خواستند در مراسم های مختلف به این امر مهم توجه نمایند. ایشان باور داشتند اگر کشورهای اسلامی اتحاد و وحدت میان خودشان را حفظ کنند و دست برادری به یکدیگر بدهند و حدود و ثغورشان را حفظ کنند دیگر صهیونیست ها به فلسطین طمع نخواهند کرد.
این مقام ایرانی گفت: درسایه همین اندیشه ها و افکار بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحول نوینی در مسائل سیاسی ایران از جمله سیاست خارجی پدید آمد. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی با آنچه در رژیم گذشته وجود داشت تفاوت اساسی کرد و یکی از مهمترین تفاوت های آن نوع نگاه ایران به روابط با کشورهای اسلامی و جهان اسلام بود.
 سفیر ایران اظهار در بیشکک داشت: از نکات محوری دیگر که امام خمینی(ره) همواره بر آن تاکید داشتند موضوع خودباوری و اعتماد به نفس در بین کشورهای اسلامی بود. ایشان متعقد بودند اگر افکار ملتی وابستگی به قدرت های بزرگ داشته باشد تمام چیزهای آن ملت وابستگی پیدا می کند. افکار ملت باید از هر گونه وابستگی آزاد شده و باورشان شود که ما می‌توانیم.
خرازی تصریح کرد: با بررسی دقیق محتوای اندیشه ها و افکار امام می توان گفت سخنان امام  علاوه بر آنکه بر آموزه های اسلام واقعی اتکا داشت از یک پشتوانه عقلی و علمی نیز برخوردار بود و با فطرت پاک انسانها سازگاری داشت. هر ملت و هر انسان آزاده ای بخوبی می‌داند که با وحدت و همبستگی می توان بسیاری از گره ها را باز کرد. هر عقل سلیمی قبول دارد که با مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم است که می توان به پیروزی دست یافت.
خرازی گفت: بنابراین بدون شک بخش عمده تحولات کنونی در جهان اسلام  را باید ناشی از تاثیرات افکار و اندیشه های امام خمینی دانست. ادای احترامی که مردم در کشورهای اسلامی و منطقه به شهید قاسم سلیمانی نشان دادند در واقع احترام آنان به افرادی است که با پیروی از اندیشه ها و افکار امام خمینی در بین مسلمانان محبوبیت کسب کرده‌اند. بی تردید تحولاتی که امروز در فلسطین، لبنان، یمن، عراق و ... شاهد هستیم تاثیر افکار و  آموزه های امام خمینی است.
‏‏ سفیر ایران خاطر نشان کرد: جهان اسلام در عصر حاضر وامدار امام خمینی(ره) و افکار و اندیشه‌های مترقی اوست و او منادی ارتباط محکم میان دین و سیاست بود. آنچه برای امام خمینی(ره) اهمیت داشت این بود که کشورهای اسلامی از طریق عزت و سربلندی به قله های ترقی و پیشرفت واقعی دست یابند‏ و با اجرای احکام اسلامی رفاه  آسایش و عدالت را برای مسلمانان به ارمغان آورند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴