تاریخ انتشارجمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۴۲۶۳۷۷
رئیس بیمارستان شهید بهشتی نوشهر گفت: با توجه به اینکه احتمالاً کرونا به‌سرعت از ما دور نخواهد شد، بخش ایزوله منفی این بیمارستان می‌تواند امکانات لازم برای بیماران کرونایی و سایر بیماران ویروسی فراهم کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ شیوع کرونا با نگرانی‌های همراه بود چرا که هنوز درمان مؤثری برای این بیماری وجود نداشته و داروی جدیدی هم وارد پروتکل درمانی کرونا نشده و همین موضوع نگرانی‌ها و استرس‌ها را بیشتر کرده است.
وقتی پای کرونا این ویروس منحوس باز شد به‌دلیل محدود بودن امکانات مشکلات بسیاری به دنبال داشت و باتوجه به سرعت بالای انتشار بیماری خیلی زود راهروهای بیمارستان‌ها پُر شد از بیمارانی که با علائم تب بالا و تنگی نفس مراجعه کردند تا مشخص شود که مبتلا شدند یا خیر؟
 

 
کشور ایران نیز از روزهای پایانی سال گذشته با کروناویروس دست و پنجه نرم کرده و روزانه تعدادی هم به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می دهند و تمام امید مردم در چنین شرایطی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است که می‌توانند به آن پناه ببرند ؛ به این دلیل که دست‌شان به جایی بند نیست اما شرایط بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان برای چنین ویروسی پاسخگو نبود.
درست در روزهایی که کرونا تک تک ما را درگیر خود کرده و از قرنطینه شدن شهرها و خانه‌نشین کردن ترسی نداشت شاهد بروز مشکلاتی بودیم که متاسفانه برخی نیز در این راه جان خود را از دست دادند.
 

 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: استان مازندران از روز دوم اسفند سال ۹۸ با مثبت اعلام شدن نتایج آزمایش دو نفر به‌طور رسمی به جمع استان‌های آلوده به کرونا پیوست و در مدت زمان کوتاهی اپیدمی این ویروس ، زندگی را برای ساکنانش سخت کرد.
سیدعباس موسوی با بیان اینکه خیلی زود دژهای دفاعی در حوزه سلامت به سرعت آرایش جنگی گرفتند، افزود: هزاران پزشک و پرستار در خط مقدم این جبهه به عنوان مدافعان سلامت و فرشتگان نجات سفید پوشیدند تا رخت سیاه بر تن هم‌استانی‌های‌مان نبینند.
 

 
وی با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با کرونا از همان نخستین لحظات در دانشگاه علوم پزشکی مازندران راه‌اندازی شد، اضافه کرد: تیم‌ کادر درمانی بیمارستان‌ها، مدیران و تصمیم گیران حوزه سلامت استان مازندران بی‌فوت وقت، شبانه‌روز خود را وقف مقابله با کرونا کردند و هر روز نمایی از فداکاری و ایثار خود را در عرصه خدمت به مردم  و نجات جان هم‌وطنانشان نشان دادند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: درحال حاضر نیز کادر درمانی بیمارستان‌های مازندران در خط مقدم جنگ با ویروس کرونا هستند و رسالت و تعهد سنگینی در قبال سلامت جامعه به عهده دارند که در این زمینه سلامتی خود را نیز در طبق اخلاص گذاشتند.
 

 
این مسؤول با اشاره به راه‌اندازی کلینیک‌های تب سنجی به‌عنوان نخستین استان مجری این طرح در کشور، تصریح کرد: اعلام ممنوعیت مسافرت به استان مازندران و انجام تب سنجی در مبادی ورودی و خروجی استان به‌عنوان اولین استان مجری این طرح از مهم‌ترین اقدامات دانشگاه بوده است.
موسوی به آماده‌باش مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی همچنین آماده‌باش بیمارستان‌های خصوصی و مراکز درمانی غیر دانشگاهی اشاره کرد و افزود: افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستان های دولتی به میزان ۵۰۰ تخت و تأمین و توزیع نیروی انسانی مورد نیاز این مراکز به تعداد ۱۰۱۸ نفر و شناسایی و افزایش ظرفیت بخش ICU و خدمات بخش ویژه در بیمارستان‌های دولتی استان از دیگر اقدامات بوده است.
 

 
وی با اعلام اینکه دوطرح ویژه همزمان با شیوع بیماری کرونا در مراکز درمانی استان افتتاح شد که نقش مهمی در درمان بیماران عفونی  و مبتلا به کرونا ایفا کردند، اظهار کرد: راه‌اندازی فاز اول پروژه اورژانس مرکز آموزشی درمانی  امام خمینی(ره) ساری به مساحت یک‌هزار و ۸۰۰ مترمربع  و با اعتباری بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال  با کمک ۱۰۰ میلیارد ریالی خیر سلامت،  دارای دو اتاق ایزوله تنفسی، بخش بستری با ۱۶ تخت و اتاق‌های عمل سرپایی و cpr، آزمایشگاه، بانک خون و فضای آموزشی ازجمله اقدامات بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مرکز ایزوله منفی بیمارستان شهید بهشتی نوشهر به‌عنوان نخستین مرکز تخصصی فشار منفی در ایران با اعتباری بیش از ۵۰ میلیارد ریال که دارای ۴ اتاق و ۵ تخت بستری که بر اساس جدیدترین متد روز دنیا و مطابق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و کشورهای صاحب سبک ساخته شده است.
 

 
این مسؤول به آماده کردن ۳۲ دستگاه آمبولانس ویژه حمل بیماران کرونایی و آماده باش تمام کدهای ۹۱پایگاه مرکز، افزود: شرکت‌های دارویی مستقر در استان جهت ارایه خدمات ۲۴ ساعته و پیگیری کمبودهای احتمالی درحالت آماده‌باش قرار گرفتند.
موسوی بیان کرد: اعلام آماده‌باش به داروخانه‌ها و باز بودن داروخانه های روزانه تا ساعت ۲۴ و ایام تعطیل به‌منظور ارائه خدمات گسترده و جلوگیری از تجمع مراجعه‌کنندگان در داروخانه‌ها مطابق دستورالعمل فاصله گذاری اجتماعی از دیگر خدمات بوده است.
وی اضافه کرد: در حوزه پژوهش و تحقیقات می‌توان به تصویب و تامین اعتبار 121 طرح تحقیقاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درمورد کرونا ویروس اشاره کرد .
در چنین شرایطی اگر فردی مبتلا شد نگرانی از اینکه شاید علائمش مشابه سایر بیماران باشد و اگر در منزل می‌ماند، نگرانی از انتقال آن به سایر اعضای خانواده بر استرس‌ها می‌افزود که ضرورت ایجاد مرکز ایزوله بیماران احساس می‌شد.
 

 
اینکه بیمارستان یا مرکز درمانی باشد آن هم در شرایط کرونایی تا مردم با خیال آسوده بتوانند بیمارشان را بستری کنند از اهمیت بسزایی برخوردار است.
همه در چنین شرایطی دنبال کورسوی امید هستند، هرچند در حد روزنه که تا حدی خیال‌شان راحت شود و در این روزهای کرونایی با فکر کردن به آن کمی آسوده خاطر شوند.
رئیس بیمارستان شهید بهشتی شهرستان نوشهر در این‌باره اظهار کرد: بخش ایزوله منفی بیمارستان شهید بهشتی نوشهر، برای ایزوله کامل بیماران کرونایی موثر خواهد بود که دارای چهار اتاق بستری بوده و تعداد پنج تخت بستری است.
محمد سلطان‌تویه افزود: ایزوله تنفسی فشار منفی اولین مرکز تخصصی فشار منفی در ایران است که این بخش براساس جدیدترین متد روز دنیا و مطابق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و دستورالعمل‌های ساخت این بخش‌ها در دیگر کشورهای صاحب سبک ساخته شده است.
 

 
وی بیان کرد: تمامی تجهیزات ساختمانی و تأسیساتی از بهترین برندهای خارجی و داخلی استفاده شده است و جهت کنترل عفونت و استریل بودن بخش از دیوارپوش و کفپوش‌های آنتی باکتریال شرپکت Gerfeloor استفاده شده است.
رئیس بیمارستان شهید بهشتی شهرستان نوشهر اضافه کرد: درهای هرمتیک بخش ایزوله از شرکت ASSA ABLOY سوئد خریداری شده و قسمت مهم بخش یعنی نفوذ ناپذیری و جلوگیری از برگشت هوا به سمت بیرون برعهده این درهاست.
 

 
این مسؤول تصریح کرد: این بخش دارای یک دستگاه هواساز هایژنیک به صورت مجزا از دیگر بخش‌های بیمارستان کار می‌کند و جهت تامین هوای تازه و رعایت اختلاف فشار منفی مورد نیاز در هر اتاق طراحی و هر اتاق دارای کانال کشی مجزا و اگزاست فن اختصاصی است.
سلطان‌تویه با بیان اینکه اختلاف فشار منفی بین بخش‌های مختلف ۱۵ پاسگال ( مطابق استانداردهای بین‌المللی) است، افزود: دمای هر اتاق به صورت مجزا کنترل می‌شود و شرایط آسایش بیمار را فراهم می‌آورد.
 

 
وی اظهار کرد: مکانیزم عمل UV برای کشتن و ضدعفونی کردن میکروارگانیسم‌ها بطور کلی شامل جذب فوتون‌های پر انرژی UV توسطDNA  است که با ترکیب شدن فوتون ها باDNA، خاصیت تکثیر و پراکندگی میکروارگانیسم از بین برده می‌شود.
رئیس بیمارستان شهید بهشتی شهرستان نوشهر یادآور شد: منبع ایجاد فشار در لامپ‌های UV به‌صورت فشار متوسط با شدت بالا است که لامپ‌های طراحی شده توسط شرکت LIT لامپ های LPHO (کم‌فشار با شدت بالا) بوده که طول موج منتشر شده توسط آن ۲۵۴ نانومتر است که هم در اتاق استفاده شد و بعد از خروج بیمار ضدعفونی می‌شود و هم در خروجی اگزاست فن‌ها برای بی‌خطر سازی هوای خروجی تعبیه شده و خروجی اگزاست فن‌ها مجهز به فیلتر هپا و لامپ uv و فیلتر آلومینیومی است.
 

 
سلطان‌تویه افزود: ماجرای احداث ساختمان این مرکز به 6 سال قبل برمی‌گردد که در درمان بیماری‌های ویروسی که نیازمند ایزوله کامل است بسیار نقش هوا عاری از هرگونه میکروب و ویروس است موثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه این مرکز تجهیز شد و منتظر هستیم پرسنل در این مرکز بکارگیری شود، اظهار کرد: باتوجه به اینکه بیمارستان نوشهر مرکز ارجاعی بیماران کرونایی است به‌دلیل مراجعه بیماران کرونایی برخی از اقدامات درمانی بیماران انجام نمی‌شود که درصورت راه‌اندازی مرکز ایزوله این بیمارستان خدمات عادی را از سر خواهد گرفت.
 

 
رئیس بیمارستان شهید بهشتی شهرستان نوشهر با تاکید بر اینکه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی باید جز فرهنگ ما شود، خاطرنشان کرد: به این دلیل که احتمالا کرونا به سرعت از ما دور نخواهد شد، این مرکز می‌تواند امکانات لازم برای بیماران کرونایی و سایر بیماران ویروسی فراهم کند.
امکاناتی از این قبیل تا حدی خیال مردم را از بابت بیماری آسوده می‌کند که از اهمیت بسزایی برخوردار است و مردم نیز با فکر کردن به آن تاحدودی می‌توانند ترس کرونایی را از خود دور کنند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰