تاریخ انتشارجمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۴۲۶۳۵۷
کاخ سفید در بیانیه‌ای به مناسبت سی و یکمین سالگرد سرکوب معترضان در میدان "تیان آن من"، به چین تاکید کرد تا به قوانین حقوق بشری احترام گذاشته، به تعهداتش در قبال هنگ‌کنگ عمل کند و از تعقیب اقلیت‌های قومی و مذهبی دست بکشد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید در این بیانیه آورده است: سرکوب شهروندان چینی از سوی حزب کمونیست این کشور یک تراژدی بود که هرگز به دست فراموشی سپرده نمی‌شود.
کاخ سفید همچنین در این بیانیه به دولت پکن تاکید کرد تا به تعهداتش بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر و اعلامیه مشترک چین-انگلیس مربوط به وضعیت اداره هنگ‌کنگ متعهد باشد و آزادی و حقوق تمامی شهروندانش را که بر اساس قانون اساسی این کشور تضمین شده، حفظ کند و به تعقیب سیستماتیک میلیون‌ها اقلیت مذهبی و قومی پایان دهد.
کاخ سفید همچنین در این بیانیه آورده است: مردم آمریکا در کنار تمامی شهروندان چینی هستند که به دنبال حقوق بنیادین خود می‌باشند که شامل حق آزادی بیان، گردهم‌آیی و آزادی عقاید است.
سالگرد سرکوب خونبار ۱۹۸۹ میدان تیان آن من در چین علیه فعالان حامی دموکراسی در این کشور با اعتراضات گسترده در سراسر آمریکا علیه نژادپرستی و خشونت وحشیانه پلیس در پی کشته شدن یک سیاهپوست بی سلاح به دست افسر سفید پوست این کشور تلاقی زمانی داشته است.
در همین حال، ارتش‌های تایوان و آمریکا اعلام کردند، روز پنجشنبه و همزمان با سالگرد سرکوب میدان تیان آن من، یک فروند ناو آمریکایی در تنگه حساس و مورد مناقشه تایوان حضور یافت.
چین، تایوان را جزئی از قلمروی خود می‌داند و از بابت حمایت‌های دولت واشنگتن از این منطقه خودمختار آسیایی خشمگین است.
وزارت دفاع تایوان امروز (جمعه) اعلام کرد، این ناو آمریکایی در تنگه تایوان حضور یافت که این جزیره را از چین جدا می‌کند.
این وزارتخانه همچنین آورده است: نیروهای مسلح تایوان این ناو را رصد کردند که در حال انجام ماموریت عادی خود در منطقه است.
آمریکا در ماه‌های اخیر عبور و مرور ناوها و کشتی‌های خود را در تنگه تایوان شدت بخشیده و این مساله باعث خشم پکن شده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما