تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
کد مطلب : ۴۲۶۲۹۵
این روزها که بازار سرمایه از رشد و استقبال قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده است، یک کارشناس اقتصادی معتقد است در این شرایط با انتظارات تورمی که در اقتصاد کشور شکل گرفته، بعید است که رشد بورس بتواند نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند و درمان اقتصاد در رفع تورم و کنترل آن است که در نتیجه آن رکود از بین می‌رود و مردم تمایل به سرمایه‌گذاری در تولید پیدا می‌کنند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، کامران ندری در گفت‌وگو ، اظهار کرد: اگر بانک مرکزی سهام و اوراقی داشته باشد و آن را بفروشد، این امر حجم نقدینگی را کم می‌کند و انتشار اوراق نمی‌تواند نقشی در کاهش حجم نقدینگی داشته باشد.
وی با بیان اینکه دلیل رنج بردن بخش‌های تولیدی از کمبود سرمایه، اقتصاد رکودی است، ادامه داد: چشم‌انداز سودآوری در سرمایه کم است و کسی تمایل پیدا نمی‌کند که منابع خود را به بخش تولید منتقل کند، زیرا سودآوری واقعی شرکت‌ها بسیار پایین است. بنابراین؛ اگر فردی سرمایه قابل توجه‌ای داشته باشد، آن را در بازار دارایی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و انگیزه‌ای برای اینکه منابعی که در اقتصاد وجود دارد به سمت تولید حرکت کند، وجود ندارد.
تورم مردم را به سرمایه‌گذاری در تولید سوق نمی‌دهد
در ادامه این کارشناس اقتصادی افزود: زمانی که بازار سرمایه‌ای وجود دارد که طی سال گذشته حدود ۳۰۰ درصد بازدهی داشته است، کسی تمایلی به پس‌انداز در بخش تولیدی کشور پیدا نمی‌کند. مشکل کمبود نقدینگی در تولید این است که اگر سرمایه‌ای وارد این بخش شود، در شرایط فعلی اقتصادی چشم‌انداز سودآوری نمی‌توان متصور بود و دوم اینکه در اقتصاد رکود وجود دارد.
ندری با بیان اینکه اکنون نقدینگی با سرعت زیادی خلق می‌شود و آن صرف تقاضا برای کالاهای بادوام موجود می‌شود، گفت: رشد نقدینگی و حجم آن نه تنها تولید را ارتقا نمی‌دهد و در اختیار تولیدکننده قرار نمی‌گیرد بلکه با ایجاد تورم، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.
وی در پاسخ به اینکه آیا بورس می‌تواند نقدینگی موجود در اقتصاد را به سمت تولید منتقل کند، توضیح داد: خیر، این امکان محقق نخواهد شد، زیرا در سال گذشته که این بازار رشد مناسبی داشته، رشد سرمایه‌گذاری همچون سال‌های قبل منفی بوده است. به قدری هم میزان سرمایه‌گذاری در سال گذشته پایین بوده که میزان سرمایه‌گذاری از میزان استهلاک کمتر بوده است؛ یعنی در تولید کشور به اندازه‌ای که استهلاک داشته‌ایم در آن سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است.
بورس نقدینگی را به تولید تزریق می‌کند؟
به گفته این تحلیلگر اقتصادی، با انتظارات تورمی که در اقتصاد کشور شکل گرفته، بعید است که رشد بورس بتواند نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند و اگر همچنان سفته‌بازی در بازار سرمایه تشدید و تقویت شود، نمی‌توان نسبت به این امر حتی امیدوار بود.
در ادامه این استاد دانشگاه با بیان به اینکه اگر بورس می‌توانست نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند، باید اکنون در کشوری همچون ونزوئلا رشد اقتصادی با توجه به اینکه هم تورم و هم رشد بازار سرمایه بیشتری دارد، بسیار ارتقا پیدا می‌کرد درحالیکه اینگونه نیست، گفت: رشد بورس در سال گذشته و در اوایل سال جاری به هدایت نقدینگی به سمت تولید کمکی نمی‌کند و تنها انتظارات تورمی را افزایش می‌دهد که در آخر، تولید متضرر خواهد شد.
ندری در پایان سخنانش تاکید کرد که اگر تورم با اجرای هدف‌گذاری تورم کنترل شود، این امر برای اقتصاد امیدبخش است، زیرا منابع به سمت تولید حرکت خواهد کرد و اگر تورم کنترل نشود، چشم‌انداز مثبتی برای تولید نمی‌توان تصور نکرد. زمانی که تورم کنترل شود، افراد اطمینان پیدا می‌کنند که قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند و منابع خود را به سمت بانک‌ها سوق می‌دهند و آن‌ها منابع را به تولیدکننده منتقل می‌کنند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲