تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
کد مطلب : ۴۲۶۲۷۷
بیشتر شاخص‌های مهم بورسی جهانی امروز نیز صعودی بودند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، به نقل از آسوشیتدپرس، آمارهای جدید از نقاط مختلف جهان نشان می دهد که روند بازگشت سطح تولیدات جهانی به وضعیت قبل از شیوع کرونا به تدریج آغاز شده است هر چند که انتظار نمی رود رشد فعالیت های اقتصادی تا پیش از پایان سال به محدوده مثبت بازگردد اما از شتاب کوچک شدن رشد اقتصادی کاسته شده است. از سوی دیگر شمار بیشتری از کشورها در حال اجرای فازهای دوم و سوم بسته های محرک و حمایتی مالی خود هستند.
در آمریکا اعتراضات به تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان در این کشور شدت گرفته و در برخی شهرهای این کشور از جمله لس آنجلس، نیویورک و واشنگتن حالت فوق العاده اعلام شده است. با این حال معامله گران امیدوارند این اعتراضات به زودی و پیش از اثرگذاری روی بازارهای مالی خاتمه پیدا کنند. 
بانک مرکزی اروپا نیز احتمالا از بسته محرک جدید نیم تریلیون یورویی خود تا پایان این هفته رونمایی خواهد کرد. بسیاری از کشورهای اروپایی عضو پیمان شنگن مرزهای خود را به روی یکدیگر باز کرده اند هر چند که از شهروندان خواسته شده است تا از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند. با توجه به حجم بالای تجارت اعضای اتحادیه اروپا با یکدیگر، باز شدن مرزها می تواند کمک زیادی به تقویت رشد اقتصادی آن ها بکند.
از سوی دیگر تنش بین کشورهای پنج چشم ( آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند و انگلیس) با چین بر سر مساله هنگ کنگ کماکان ادامه دارد و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس تهدید کرده است در صورت اجرایی شدن لایحه جنجالی امنیتی هنگ کنگ، به سه میلیون شهروند هنگ کنگی تابعیت انگلیسی اعطا کند.
برخی گزارش ها حاکی از آن است که آمریکا پس از اعمال محدودیت هایی در حوزه تجاری، دسترسی به تکنولوژی و صدور ویزا برای اتباع چینی، گزینه تحریم بانکی را مد نظر قرار داده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است به زودی پرواز شرکت های چینی به خاک آمریکا را ممنوع اعلام خواهد کرد.
لو جی وی، وزیر دارایی سابق چین نیز هشدار داده است آمریکا در حال تغییر راهبرد خود از مقابله تجاری به جنگ مالی با چین است. 
چین و آمریکا بیشترین روابط تجاری جهان را با یکدیگر دارند و سال گذشته پس از یک جنگ تجاری و تعرفه‌ای طولانی بر سر مقدمات توافق بزرگتر که به فاز نخست مشهور است، به توافق رسیدند. جنگ تجاری این کشور یکی از دلایل اصلی ریزش بازارها و کاهش رشد اقتصادی جهان در سال گذشته بود و فعالان بازار نگران‌اند تشدید اختلافات بین دو اقتصاد نخست جهان به ویژه در عصر پساکرونا فشار بر روی تجارت جهانی و احیای اقتصادی را تشدید کند.
مازن عیسی کارشناس بازار  در موسسه"تی دی سکیوریتیز" گفت: اکنون بسیاری از معامله گران ریسک کرونا بر بازارهای مالی را کمتر از ماه قبل ارزیابی می کنند اما با ریسک های جدید ایجاد شده، بازارها هنوز نتوانسته اند دست به یک صعود همه جانبه بزنند. 
سطح تولیدات کشورهای شرقی آسیا کماکان ناامیدکننده باقی مانده است. داده های منتشرشده توسط دولت ژاپن نشان می دهد میزان تولیدات صنعتی در ماه آوریل نسبت به ماه قبل از خود بیش از ۹ درصد کاهش یافته است.  
 هم چنین با وجود کاهش سرعت شیوع کرونا در جهان، این بیماری کماکان در حال گرفتن جان انسان‌ها در نقاط مختلف است و ضرورت رعایت نکات بهداشتی باعث شده است تا بسیاری از واحدهای اقتصادی در سراسر جهان کماکان با حداکثر ظرفیت خود مشغول به فعالیت نباشند.  
تاکنون بیش از شش میلیون و ۵۷۴ هزار و ۳۱۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۸۸ هزار و ۴۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۰۹ هزار و ۱۴۲  نفر، انگلیس با ۳۹  هزار و ۷۲۸ نفر، ایتالیا با ۳۳ هزار و ۶۰۱  نفر،  برزیل با ۳۲هزار و ۵۶۸ نفر و فرانسه با ۲۹ هزار و ۲۱ نفر بوده است.  
بورس آمریکا
در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۲.۰۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۶ هزار و ۲۶۹.۴۱واحد بسته شد.
شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۳۶ درصد افزایش تا سطح ۳۱۲۲.۷۸ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با صعود ۰.۷۸ درصدی در سطح ۹۶۸۲.۶۱ واحدی بسته شد.
بورس‌های اروپایی
پس از توافق فرانسه و آلمان بر سر اجرایی شدن بسته محرک مقابله با کرونا در سطح اتحادیه اروپا اکنون انتظار می رود در مجموع حدود یک تریلیون یورو اعتبار برای تقویت رشد اقتصادی و حمایت از کسب و کارها تخصیص داده شود که نیمی از این مبلغ توسط مکانیزم ثبات اروپایی تامین خواهد شد. در حال حاضر رشد اقتصادی هر چهار اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا (آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) منفی شده است و کارشناسان نسبت به در پیش بودن سخت‌ترین سال اقتصادی دو دهه اخیر در این اتحادیه هشدار داده اند.
از سوی دیگر مساله برگزیت کماکان کانون توجه معامله گران اروپایی است، هر چند که اختلافات بین طرفین به حدی بالا است که کسی امیدوار به یک توافق زودهنگام نیست.
کمیسر تجارت اتحادیه اروپا در اظهاراتی مایوس کننده گفته است که در طول هفته های اخیر اتحادیه اروپا و انگلیس هیچ دستاورد محسوسی در مذاکرات نداشته‌اند و این طور به نظر می آید که شاید طرف انگلیسی به این نتیجه رسیده است که نیازی به داشتن یک توافق با بروکسل وجود ندارد.  
همچنین خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که انگلیس با اتحادیه اروپا بر سر دسترسی به بازارهای مالی و بانکی این اتحادیه دچار اختلافات جدیدی شده است. صنعت مالی یکی از اصلی ترین بخش های اقتصاد انگلیس است و این کشور حساب ویژه ای بر روی آن در دوران پسابرگزیت برای تقویت رشد اقتصادی خود باز کرده است. به گفته منابع آگاه، پیشنهاد انگلیس برای امضای پیمان ویژه روابط مالی با مخالفت اتحادیه اروپا مواجه شده است. 
سوزان اشمیت، کارشناس بازار سرمایه در موسسه " اویوا اینوستورز" گفت: به عقیده بسیاری از معامله گران اوضاع رو به بهبود و نوری در انتهای تونل قابل مشاهده است. به نظر می رسد شاهد تداوم ورود جریانات جدید به بازار سهام باشیم.
 در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۶۱درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۳۸۲.۴۱ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۳.۸۸ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲هزار و ۴۸۷.۴۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۳.۳۶ درصدی در سطح ۵۰۲۲.۳۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۲.۹۵درصد بالا رفت و به ۷۶۲۶.۴۰ واحد رسید.
بورس‌های آسیایی
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۴۴ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۷۰۱.۶۵  واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۰۵ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۳۳۲.۵۸ واحد بسته شد.  در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افت۰.۰۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۹۸۰.۵۱  واحد بسته شد.
در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۶۹ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۹۹۱.۷۰  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.
نفت
در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۲.۰۶ درصد کاهش به ۳۶.۵۲ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش۱.۴۶ درصدی به ازای ۳۹.۲۱ دلار در هر بشکه مبادله شد.
طلا و نقره
همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود۰.۱۴ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۰۲.۱۳ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۲۷درصدی به ازای ۱۷.۹۱ دلار مبادله شد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲