تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۴۲۶۱۸۱
خوان گابریل واسکز، نویسنده، روزنامه‌نگار و مترجم کلمبیایى در سال ١٩٧٣ به دنیا آمد. در حال حاضر او به عنوان یکى از مهم‌ترین نویسندگان آمریکاى لاتین شناخته شده‌است و هفت رمان، دو داستان بلند، هزاران صفحه نقد سیاسى و جوایز گوناگونی در کارنامه‌ی خود دارد. رمان‌هاى واسکز به ٢٨ زبان ترجمه شده‌است و رمان تاریخی «شبح ویرانی‌ها» را می‌توان یکی از مهم‌ترین آثار او دانست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازخوان گابریل واسکز، نویسنده کلمبیایی که در سال ۲۰۱۱ با انتشار رمان «صدای افتادن اشیاء» جایزه معتبر و بین المللی «ایمپک دوبلین» را به دست آورد و شهرتی جهانی پیدا کرد، همچون دیگر غول های ادبیات امریکای لاتین در آثارش از پشت پرده سیاست های راز آمیز، کودتاگران، ترور، نظامیان که با خون توده های ستم دیده پیوند خورده، پرده برمی دارد.
خوان گابریل واسکز از سن کم نویسندگى را شروع کرد و اولین داستانش در هشت سالگى در مجله‌ مدرسه منتشر شد. او از سال‌هاى نوجوانى شیفته‌ی آثار گابریل گارسیا مارکز، ماریو بارگاس یوسا و کارلوس فوئنتس بود؛ به همین دلیل رد پای یوسا در کتاب «شبح ویرانی‌ها»ی او به وضوح  به چشم می‌خورد. کتابی که از پس روایت ماجرای دو ترور در دو بازه‌ زمانی متفاوت به بن‌بستی اجتماعی می‌پردازد که جامعه‌‌ای را درگیر ویرانی فکری کرده است. او در حقیقت به تاثیر اجتماعی رویدادهای سیاسی می‌پردازد و شرح می‌دهد که چگونه افرادی که در زیر سلطه‌ی یک نظام سیاسی ناکارآمد و آشفته زندگی می‌کنند قادر نخواهند بود به آرامش، خوشبختی و ثبات دست پیدا کنند.
«شبح ویرانى‌ها» رمانی تاریخى‌ست و با دستگیرى کارلوس کابالو آغاز مى‌شود، مردى شبح‌وار که هنگام شکستن محفظه‌ شیشه‌اى کت و شلوار جورج الیسر گایتان، رهبر جنبش آزادى کلمبیا، در موزه‌ای گرفتار مى‌شود. گایتان این لباس را زمانی که ترور شد، به تن داشته است.  او رهبر جنبش سوسیالیستى کشور، نامزد انتخابات ریاست جمهورى پیش رو و یک سیاستمدار کاریزماتیک بود که مردم فقیر و طبقه‌ى کارگر عاشقش بودند و همواره توسط محافظه‌کاران مورد انتقاد قرار می‌گرفت به ویژه کسانى که از دولت فاشیستى فرانسیسکو فرانکو در اسپانیا و کلیساى کاتولیک حمایت مى‌کردند.
با وجود  شواهد و مدارکی که نشان می‌دهد دیگران ممکن است در طرح قتل او نقش داشته باشند، در یک روز روشن یک جوان هوادار نازی‌ها به گایتان شلیک کرد.  البته، گایتان کمی بعد بر اثر زخم‌های خود درگذشت و مرگ او به شورش گسترده‌ای انجامید که باعث کشته شدن پنج هزار نفر در 10 ساعت شد و این روند در طول یک دهه جنگی داخلی را بین احزاب لیبرال و محافظه‌کار رقم زد که جان دویست هزار نفر را گرفت.
 
این رمان اگرچه انباشته از داده های جدی و واقعی است که از تحقیق درباره ماجرایی تاریخی- سیاسی به دست آمده است، اما روایت این ماجرای حقیقی تلاشی است تا نشان دهد که چگونه خشونت از گذشته به آینده راه می یابد و زندگی بسیاری از شهروندان را قربانی تاریکی می کند./





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷