براساس گزارشات نشست‌های داخلی سازمان بهداشت جهانی، "این سازمان به شدت تقلا کرد تا به اطلاعات لازم از چین در روزهای مهم آغاز پاندمی کرونا دست یابد"؛ گزارشاتی که کاملا مغایر با تحسین چین توسط این سازمان به خاطر واکنشش به شیوع ویروس کروناست.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، این گزارشات که به دست خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده نشان می‌دهد که مقامات در جریان هفته‌ای که از شش ژانویه آغاز شد شکایت می‌کردند که پکن اطلاعاتی را که برای ارزیابی خطر شیوع این ویروس به دیگر نقاط جهان لازم است، به اشتراک نمی‌گذارد. چین تا 20 ژانویه تایید نکرد که ویروس کرونا مسری است و سازمان بهداشت جهانی نیز 30 ژانویه یک وضعیت فوق‌العاده جهانی اعلام کرد.
ماریا وان کرخوف، یک اپیدمیولوژیست و رهبر فنی سازمان بهداشت جهانی برای کووید19 گفته بود: ما اطلاعات بسیار اندکی داریم. بدون شک این اطلاعات برای انجام برنامه‌ریزی‌های مناسب کافی نیست.
گودن گالیا، مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی در چین در یکی از این گزارشات گفته بود: ما در حال حاضر در شرایطی هستیم که چینی‌ها اطلاعات مربوط به کرونا را 15 دقیقه قبل از انتشار آنها در شبکه تلویزیون دولتی چین موسوم به CCTV ما می‌دهند.
این گزارش در بحبوحه افزایش مطالعات و بررسی‌های بین‌المللی از نحوه رسیدگی چین به شیوع ویروس کرونا و تلاش برای انجام یک تحقیقات مستقل درباره ریشه این ویروس منتشر شد؛ ویروسی که تاکنون بیش از شش میلیون تن را مبتلا کرده و جان بیش از 375 هزار تن را در سراسر جهان گرفته است.
سازمان بهداشت جهانی به خاطر تحسین مرتب چین حتی با وجود سوالات مطرح شده درباره امتناع از ارائه هشدارهای اولیه و اطلاعات لازم مورد انتقاد قرار گرفته است. رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز چین را به خاطر ایجاد "یک استاندارد جدید در اقداماتش برای واکنش به شیوع ویروس" تحسین کرده است.
این درحالی است که دفتر سازمان بهداشت جهانی در چین هنوز درباره این گزارشات هیچ اظهارنظری نکرده است.
این دفتر در بیانیه‌ای گفت: رهبری و کارمندان ما روز و شب همسو با قوانین سازمان برای حمایت و تشریک اطلاعات با تمامی کشورهای عضو تلاش می‌کنند و با دولت‌ها در تمامی سطوح گفت‌وگوهای صریحی انجام داده‌اند.
بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایکل رایان، رئیس فوریت‌های سازمان بهداشت جهانی اوایل ژانویه گفته بود: من نگران تکرار پاندمی سارس در سال 2002 میلادی هستم که مقامات چین ابتدا بر آن سرپوش گذاشته بودند. این دقیقا یک سناریوی مشابه است؛ سناریویی دال بر تلاش بی‌پایان برای بدست آوردن اطلاعات لازم از چین درباره آنچه در جریان است.  
رایان از چین به خاطر عدم همکاری انتقاد کرده و خواستار فشار بیشتر بر پکن شد.  
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴