تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۴۲۵۹۸۲
یک وکیل دادگستری با اشاره به ماجرای قتل رومینا به دست پدرش، گفت: با آزادی فرد اغفال کننده ممکن است این تصور در اقوام و همسایگان بوجود میامده که مقصر صرف این اتفاق آن دختر نگون بخت بوده و حداقل سبب تشدید انگیزه پدر در ارتکاب این جنایت بوده است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، داریوش اشرافی در گفت‌وگو ، اشاره به  موضوع قتل رومینا اشرفی  به دست پدرش، اظهار کرد:  فرار رومینا از خانه نه اولین مورد بوده و نه محتملا آخرین مورد خواهد بود. طبیعتا دلایل مختلفی ممکن است سبب فرار دختران از خانه گردد و  آنچه که در بدو امر ممکن است به ذهن متبادر شود و نمونه های متعددی نیز آنرا تایید می‌کند، خانواده های از هم گسسته که از عشق و مهر و محبت در آنجا خبری نیست؛ زمینه ساز تصمیم برخی دختران به فرار از خانه می شود.
وی افزود: طبیعتا چنانچه فردی بیگانه از کمبود محبت سواستفاده کند، ممکن است عزم دختر را در فرار از خانه جزم تر نماید، به علاوه بلوغ فکری و جسمی زودرس که به واسطه ورود رسانه‌های مجازی به دنیای دختران راه پیدا کرده است که  در صورت عدم استفاده صحیح از آنها سبب آسیب های بیشتر و تشدید ناهنجاری‌ها خواهد شد.
این وکیل دادگستری تصریح کرد: کمبود محبت از طرف والدین، آزار و اذیت از طرف هم خانه‌ها، سو استفاده و اغفال توسط بیگانگان و دادن وعده‌های پوچ  می‌تواند از جمله دلایل بروز آسیب فرار از خانه قلمداد گردد.
وی افزود: در بحث موضوع فرار رومینا از خانه و نهایتا قتل غم انگیز او مواردی  باید مدنظر قرار گیرد. ظاهرا آنچنانکه از اخبار بر میاید  پس از فرار رومینا از خانه پدر او شکایت کرده و متعاقب شکایت او هر دو نفر دستگیر شده اند و با توجه به صغر سن رومینا از طرفی و دختر بودن وی از طرف دیگر و وجود اختلاف سنی بین این دو نفر حداقل اغفال دختر توسط پسر قابل انتساب بوده است؛ لذا حتی بفرض رضایت پدر یا درخواست تعلیق تعقیب که البته چنین ادعایی نیز نشده و موضوع جنبه عمومی جرم مطرح بوده،  این سوال به ذهن متبادر میشود که علت منع یا موقوفی تعقیب اغفال کننده چه بوده است؟ محتملا با آزادی فرد اغفال کننده ممکن است این تصور در اقوام و همسایگان بوجود میامده که مقصر صرف این اتفاق آن دختر نگون بخت بوده و حداقل سبب تشدید انگیزه پدر در ارتکاب این جنایت بوده است.  
این وکیل دادگستری با بیان اینکه یکی از دلایل تعیین مجازات برای مجرمین، تشفی خاطر زیان دیده است، گفت: شاید اگر اغفال کننده همان ابتدا متناسب با اتهام انتسابی تحت تعقیب قرار می‌گرفت، تسلای خاطر پدر را در پی داشت و تمامی تقصیر فرار منتسب به رومینا نمی گردید. بعلاوه درست است که پدر مرتکب این جنایت  شده ولی  در نظر داشته باشیم که فشارهای بیرونی ناشی از تحریک اقوام و قضاوت نادرست هم محلی ها نیز میتوانسته در تصمیم پدر برای وقوع این جنایت موثر باشد.
اشرافی تصریح کرد: با توجه به ورود رسانه‌های مجازی به دنیای نوجوانان و جوانان علاوه بر خانواده ها، نقش آموزش و پرورش در برگزاری دوره های آموزشی و تربیتی برای آگاهانیدن جوانان از برقراری روابط مخاطره آمیز با افراد غریبه بسیار تعیین کننده است؛ البته ضرورت ارتباط نزدیک بین والدین و مربیان تربیتی میتواند تا حد زیادی چنین مخاطراتی را کاهش دهد.  
وی در پایان درباره مجازات قاتل (پدر رومینا) در این پرونده گفت: در ارتباط با مجازات نیز اگرچه قاعدتا نباید هیچ جنایتی بی کیفر بماند، منتهی بین حالتی که جانی پدر است و حالتی که فردی غریبه است باید تفاوت قائل شد و صرفنظر از مقررات قانونی که در قضیه حاضر مجازات قصاص برای پدر جانی مقرر نشده است، باید در نظر داشته باشیم که به هر حال هر فرزندی جگرگوشه پدر خویش است و قطعا تا آخر عمر زندگی وی توام با عذاب است البته قانونگذار از جنبه عمومی جرم برای اطمینان از برقراری نظم اجتماعی مجازات تعزیری را مقرر کرده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰