تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۴۲۵۸۹۷
یک کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: اعتراضات اخیر در آمریکا آتش زیر خاکستر بوده که در حال حاضر فوران کرده است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، حسن عابدینی در گفت‌وگو ، با بیان این‌که چند روزی است که از اعتراضات مردم آمریکا در واکنش به قتل یک سیاه پوست توسط پلیس آمریکا می‌گذرد، گفت: این اعتراضات و تحولات، آتش زیر خاکستر بوده است که اکنون فوران کرده است.
وی با اشاره به آمار منتشر شده از سوی رسانه‌های بین‌المللی در مورد نوع رفتاری که با سیاه پوستان در جامعه آمریکا صورت می‌گیرد، اظهار کرد: تاکنون تعداد زیادی از سیاه پوستان توسط گلوله پلیس کشته شده‌اند و اتفاق رخ داده اخیر ،اولین و آخرین رفتار نژاد پرستانه پلیس آمریکا با سیاه پوستان نیست.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که به قول مجله تایمز آمریکا به یکباره بر روی انباری از باروت قرار گرفته است، ادامه داد: در طول سال‌ها شاهد تبعیض نژادی مستمر به ضرر رنگین پوستان اعم از سیاه پوستان، سرخ پوستان و ... در جامعه آمریکا بوده‌ایم. علی‌رغم این‌که 150 سال پیش، آمریکا به صراحت اعلام کرد که سیاه پوستان شهروند آمریکا هستند اما تبعیض نژادی به صورت نانوشته در این کشور در حال اجراست.
وی با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا و این‌که تعداد زیادی از مبتلایان این ویروس سیاه پوستان هستند، اضافه کرد: تعدادی زیاد کسانی که در این کشور بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند سیاه پوست هستند و این به نوعی بیانگر شکاف اقتصادی بین سیاه پوستان و سفید پوستان است و این‌که سیاه پوستان به خاطر مشکلات اقتصادی دسترسی مناسبی به بهداشت ندارند.
عابدینی با بیان این‌که دسترسی به شغل برای سیاه پوستان و سفید پوستان در آمریکا  به صورت برابر وجود ندارد و سیاه پوستان شانس کمتری برای پیدا کردن شغل دارند، افزود: طبق آمار از هر 15 نفر سیاه پوست یک نفر زندانی است که این رقم برای سفید پوستان یک به 160 نفر است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که زندگی در آمریکا ، رویایی برای مهاجران بوده است اما وجود نگاه تبعیض آمیز در ساختار آمریکا، زندگی را برای این افراد با مشکلاتی روبه‌رو کرده است و آنها نمی‌توانند مانند شهروندان سفید پوست این کشور به تمامی امکانات دسترسی داشته باشند، ادامه داد: آمریکا سالانه میلیاردها دلار صرف ماجراجویی خود در نقاط مختلف دنیا کرده است ، ماجراجویی‌هایی که دستاورد چندانی برای آمریکا نداشته است. این در حالی است که خود دونالد ترامپ به صراحت اعلام کرده که بسیاری از صنایع و زیرساخت‌های آمریکا کهنه شده است اما پولی برای بازسازی آنها وجود ندارد، چرا که نگاه سیاستمداران آمریکا بیشتر معطوف به مسائل خارجی بوده و کمتر به مسائل داخلی توجه کرده‌اند. دونالد ترامپ با شعار اول آمریکا، بر روی کار آمد اما در عمل سیاست‌های روسای پیشین را دنبال می‌کند و به دنبال مداخله‌گری در امور داخلی سایر کشورهاست.
عابدینی با  بیان این‌که دولت آمریکا با اقداماتش باعث شده که بسیاری از متحدان سنتی‌اش از این کشور فاصله بگیرند و هیچ دوستی را برای خود باقی نگذاشته است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها در طول این سال‌ها، رقیب‌های سنتی خود را تبدیل به دشمن کرده اند ،چنان که پیش از این اگر چین و روسیه رقیب جدی آمریکا بودند اما اکنون به تهدیدی برای این کشور تبدیل شده‌اند.
وی همچنین با بیان این‌که تحریم گسترده آمریکا علیه تعدادی از کشورها به ابزاری علیه خود آمریکا تبدیل شده است، اظهار کرد: در حال حاضر آمریکا با مجموعه‌ای از مشکلات داخلی و خارجی روبه‌روست و از طرف دیگر رییس جمهور آمریکا با نوع عملکرد خود به جای این‌که آب بر روی آتش بریزد، بنزین می‌ریزد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که در اتفاقات اخیر دونالد ترامپ به جای عذرخواهی و فراهم کردن زمینه برای برطرف کردن این تبعیض نژادی اقدام به تهدید معترضان می‌کند، گفت: این مسائل نشان می‌دهد که دولت آمریکا مدت‌ها است که در مسیر سقوط حرکت می‌کند و شیب این حرکت در حال حاضر روند صعودی به خود گرفته است.
عابدینی با اشاره به نوع برخورد دموکرات‌ها نسبت به تحولات اخیر در آمریکا اظهار کرد: دموکرات‌ها نحوه‌ تعامل کاخ سفید با تحولات اخیر را زیر سوال برده‌اند و حلقه‌ای از اطرافیان دونالد ترامپ که مدتی است در کاخ سفید بوده‌اند ولی اکنون اخراج شده‌اند یا استعفا داده‌اند در این قضیه به مخالفان ترامپ تبدیل شده‌اند و نوع عملکرد دولت دونالد ترامپ در مورد اعتراضات اخیر را زیر سوال برده‌اند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که در آبان‌ماه سال جاری شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور هستیم، اظهار کرد: این پیش‌بینی وجود دارد که دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بخواهند از این تحولات به نفع خود استفاده کنند. مثلا دموکرات‌ها نوع برخورد دولت دونالد ترامپ را با معترضان زیر سوال ببرند و یا جمهوری‌خواهان به بهانه وطن‌پرستی حمایت دموکرات‌ها از معترضین را اقدام علیه منافع کشور و ضد وطن‌پرستی عنوان کنند.
عابدینی در پایان افزود: در این زمینه باید منتظر ماند و دید که آیا دولت پنهان در آمریکا در این زمینه تصمیمی می‌گیرد یا نه، اگر اجماعی در مورد این موضوع بین دو حزب آمریکا ایجاد نشود هر دو سعی می‌کنند از این اتفاقات به عنوان ابزاری علیه یکدیگر استفاده کنند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰