تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۳
کد مطلب : ۴۲۵۸۴۲
ماجرای کشته شدن جرج فلوید توسط پلیس در آمریکا، اعتراض ورزشکاران را به دنبال داشته و چندین چهره سرشناس ورزش که برخی از آنها نیز غیرآمریکایی بودند به موج اعتراضات پیوسته‌اند.
۰
plusresetminus
ورزشکاران جهان به موج اعتراضات پیوستند نژادپرستی در آمریکا نهادینه شده است
به گزارش بلاغ، جرج فلوید مرد سیاهپوست 46ساله‌ای بود که تصاویری مربوط به پیش از مرگش منتشر شد که نشان می‌داد یک مامور پلیس سفیدپوست آمریکایی زانوی خود را روی گردن او گذاشته و فلوید می‌گوید نمی‌تواند نفس بکشد. با انتشار خبر مرگ فلوید و انتشار این ویدیو اعتراضات گسترده‌ای شهرهای مختلف آمریکا را فرا گرفت و به خشونت کشیده شد. البته این پایان کار نبود، صحبتهای اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره این اعتراض‌ها با انتقادهای زیادی همراه شده تا جایی که بسیاری از ورزشکاران در قبال اعتراضات صورت گرفته در آمریکا واکنش نشان داده‌اند.

از جمله این ورزشکاران می‌توان به کالین کپرنیک بازیکنان سیاهپوست فوتبال آمریکایی اشاره کرد که با انتشار توئیتی از اعتراض‌ها حمایت کرده و نوشت:« وقتی تمدن به مرگ می‌انجامد، شورش تنها واکنش منطقی است. خیلی‌ها از صلح صحبت می‌کنند ولی حرف‌شان شنیده نمی‌شود چرا که خشونت شما باعث این مقاومت شده است».

لبرون جیمز ستاره بسکتبال آمریکا نیز در حساب اینستاگرامی خود پستی منتشر کرد که او را با تی‌شرتی نشان می‌دهد که روی آن نوشته شده:« نمی‌توانم نفس بکشم». لبرون جیمز زیر این عکس نوشته « همچنان!!!»

یک واکنش خبرساز دیگر به مرگ جرج فلوید از طرف مایکل جردن دیگر اسطوره بسکتبال آمریکا انجام شد. جردن با انتشار یک بیانیه رسمی، مرگ جرج فلوید را نتیجه نژادپرستی نهادینه در آمریکا دانست. مایکل جردن در بیانیه خود که توسط باشگاه شارلوت هورنتز که مالکیتش در اختیار او است منتشر شده نوشت:» من عمیقا غمگین هستم، احساس درد می‌کنم و عصبانی‌ام. من در کنار کسانی می‌ایستم که در حال اعتراض به نژادپرستی نهادینه‌شده و خشونت نسبت به مردمان رنگین‌پوست در کشورمان هستند. دیگر بس است».

ستاره والیبال آمریکا نسبت به مرگ جورج فلوید واکنش نشان داد. وی با انتشار عکسی از فلوید نوشت «من روزهای گذشته چیزهای زیادی نوشتم و مطمئن نیستم که چه چیزی درست است. از وقتی پدر شدم احساسات متفاوتی در من ایجاد شده و قلبم رشد کرده است. پیش از این سکوت کرده بودم و هنوز هم نمی‌دانم چه بگویم یا چگونه کاری که درست است را انجام دهم. من به کشورهای مختلف جهان سفر کرده‌ام و با افراد زیادی برخورد داشته‌ام که با من فرق می‌کردند. ما همه مردم هستیم!»

اعتراض ورزشکاران تنها به انتشار پست و عکس در فضای مجازی خلاصه نشده، جیلین براون، بازیکن تیم بوستون سلتیکس در لیگ بسکتبال NBA یکی از این افرادی است که در اعتراضات حضور پیدا کرده است. او که نایب‌رئیس‌اتحادیه بازیکنان NBA است، گفت: برای حضور در راهپیمایی 15 ساعت از بوستون تا آتلانتا رانندگی کردم. این یک اعتراض مسالمت‌آمیز است. یک فرد مشهور یا بازیکن NBA بودن، مرا از هیچ صحبتی محروم نمی‌کند. قبل از هر چیز یک مرد سیاه پوست هستم و در مورد برخی بی‌عدالتی‌هایی که مشاهده کرده‌ایم، آگاهی می‌دهیم.

ستاره‌هایی که خواستار اجرای عدالت شدند
ورزشکاران شاغل در سایر کشورهای جهان نیز نسبت به اتفاقات آمریکا واکنش نشان دادند. یکشنبه شب تیم فوتبال بوروسیا دورتموند در چارچوب هفته بیست‌ونهم بوندس‌لیگای آلمان در حالی با نتیجه 6 بر یک پادربورن را شکست داد که جیدون سانچو با گلزنی در در دقایق 57، 74 و 2+90 هت‌تریک کرد و تبدیل به جوانترین بازیکن تاریخ این رقابت‌ها شد که به رکورد 30 گل‌زده می‌رسد.

سانچوی 20 ساله اما دغدغه‌های دیگری دارد و پس از به ثمر رساندن گل اول خود در این بازی در شادی گل، پیراهن خود را در آورد تا نوشته روی پیراهن زیرین خود را به نمایش بگذارد که روی آن نوشته شده بود «عدالت برای جورج فلوید». در واقع این حرکت ‌هافبک انگلیسی زردپوشان وستفالن به یاد شهروند سیاهپوست آمریکایی صورت گرفت که دوشنبه هفته گذشته به دست یک افسر پلیس این کشور کشته شد.

جیدون سانچو پس از این بازی در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی «توئیتر» نوشت: «این اولین هت‌تریک دوران حرفه‌ای من است. این لحظه تلخ و شیرینی برای من است، وقتی که چیزهای مهم‌تری امروز در دنیا در جریان است که ما باید به آنها اشاره و برای تغییر کمک کنیم. باید گردهم بیاییم و متحد شویم و برای عدالت بجنگیم. ما در کنار هم قدرتمندتر هستیم. # عدالت برای جورج فلوید».

در دیگر بازی هفته بیست‌ونهم بوندس‌لیگای آلمان، بوروسیا مونشن‌گلادباخ در ورزشگاه خالی از تماشاگر بوروسیا پارک موفق شد با نتیجه 4 بر یک یونیون برلین را در هم بکوبد. در این بازی اما اتفاقی افتاد مشابه اتفاق بازی دورتموند و پادربورن.

مارکوس توران، مهاجم فرانسوی بوروسیا مونشن‌گلادباخ و پسر 22 ساله لیلیان تورانِ سرشناس که گل‌های دوم و سوم تیم میزبان را در دقایق 41 و 59 به ثمر رساند، پس از به ثمر رساندن گل اول خود، شادی گل خود را با زانو زدن نمادین روی زمین انجام داد تا به نوعی اعتراضش به کشته شدن یک شهروند سیاهپوست در ایالات متحده توسط پلیس آمریکا را نشان دهد. حرکت نمادین زانو زدن یک اعتراض به حقوق مدنی است که در سال 2016 توسط کالین کپرنیک، بازیکن فوتبال آمریکایی آغاز شد.

مارکو رز، سرمربی 43 ساله و آلمانی تیم بوروسیا مونشن‌گلادباخ در حمایت از حرکت مهاجم 22 ساله‌اش در این دیدار اظهار داشت: مارکوس اهمیت موضوع (کشته شدن شهروند سیاهپوست آمریکایی با حرکت خشونت‌آمیز پلیس این کشور) را نشان داد. توران الگویی را برای مبارزه علیه نژادپرستی نشان داد که همه ما از آن حمایت می‌کنیم.

در فوتبال اسپانیا نیز مارک بارترا، مدافع اسپانیایی تیم فوتبال رئال بتیس هم با انتشار تصویر شادی گل مارکوس توران در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی «توئیتر» از حرکت مهاجم سیه‌چرده بوروسیا مونشن‌گلادباخ حمایت کرد و زیر آن از هشتگ‌های # اهمیت زندگی سیاهپوستان و # نه به نژادپرستی استفاده کرد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴