کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزارت جهاد کشاورزی: واردات دانه‌های روغنی در انحصار 5 نفر است

13 خرداد 1399 ساعت 1:12

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: واردات دانه‌های روغنی در دستان چهار تا پنج نفر است.


به گزارش بلاغ، علیرضا مهاجر در گفتگو با شبکه 2سیما بیان کرد: طی 40 سال گذشته واردات روغن خام که برای واردکنندگان سود سرشاری داشته کمر تولید داخل را شکسته است.
وی اضافه کرد: دارندگان کارخانه‌های روغن‌کشی، خودشان واردکننده هم هستند بنابراین کنترل همه کار از واردات تا بازار را دست خودشان گرفته‌اند و کشاورزان که همان تولیدکنندگان اصلی هستند در این بازی شکست می‌خورند. اگر این مشکلاتی که واردکنندگان برای کشور درست کرده‌اند اصلاح نشود، مسئله تامین روغن داخلی بسیار سخت خواهد بود.

مجری طرح دانه‌های روغنی به خروج سالانه چهار میلیارد تومان ارز برای واردات روغن اشاره کرد و گفت: 86 درصد کشور وابسته به واردات است و سالانه حدود 1/2 تا 1/5 میلیون تن نیاز کشور است.
به گزارش فارس، مهاجر اضافه کرد: برای دو محصولی مانند روغن و شکر که بیشترین ضرر را برای سلامت مردم دارد ارز 4200 تومان در نظر گرفته‌اند که  به تولید داخل ضربه می‌زند و واردکنندگان را فربه می کند.

گفتنی است، وزارت جهاد کشاورزی چندین برنامه کاهش وابستگی روغن را داشت که نتوانست برنامه را محقق کند. در این برنامه کارشناسان حاضر به مشکلات وابستگی به بذر، کم بودن قیمت تضمینی، نبودن  کمباین‌های ویژه و اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات را از مشکلات دیگر تولید روغن اشاره کردند.

بیش از 2 میلیون نهاده دامی
وارد بازار می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در همین زمینه، حسن عباسی معروفان، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اظهار داشت: نیاز تولید خوراک دام دو میلیون و ۲۰۰ هزارتن بود که به دلیل کندی سیستم حمل و نقل تاکنون این میزان نهاده به بازار عرضه شده است.

وی افزود: اکنون دو میلیون و ۲۵۰ هزارتن نهاده دامی در بنادر موجود است که فرایند ترخیص، کنترل، استاندارد، غذا و دارو دامپزشکی آنها در حال انجام است و به زودی به بازار عرضه می‌شود تا شرایط بازار این محصولات به روال عادی بازگردد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه خرید و عرضه نهاده‌های دامی شرکت پشتیبانی امور دام در سامانه بازارگاه انجام می‌شود، گفت: حتی یک کیلوگرم از این نهاده‌ها در اختیار دلالان قرار نگرفته است تا بتوانند با قیمت‌های بالا آن را در بازار ارایه کنند.
 


کد مطلب: 425838

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/425838/وزارت-جهاد-کشاورزی-واردات-دانه-های-روغنی-انحصار-5-نفر

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com