تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۴۲۵۸۰۹
در مراسم تودیع مهدی قزلی از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان از سوی معاون فرهنگی وزیر ارشاد حکمی با عنوان «مشاور در حوزه ادبیات و پاسداشت زبان فارسی» به مهدی قزلی اعطا شد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازآیین تکریم «مهدی قزلی» مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و معارفه سرپرست جدید این بنیاد  در ساختمان بنیاد با حضور اهالی فرهنگ و ادب برگزار شد.



 
بر اساس این گزارش، در این مراسم «محسن جوادی» معاون فرهنگی وزیر ارشاد، «نیکنام حسینی پور» مدیرعامل خانه کتاب، «ایوب دهقانکار» سرپرست موسسات فراگیر وزارت ارشاد، «محسن مومنی شریف» رئیس حوزه هنری و جمعی از اهالی قلم حضور داشتند.

 
* جوادی: ساختار ادغام در پی کمرنگ کردن حوزه ادبیات نیست
بر اساس این گزارش، «محسن جوادی» معاون فرهنگی وزیر ارشاد ضمن اشاره به آشنایی خود با مهدی قزلی اظهار داشت: در واقع آشنایی بنده با آقای قزلی به سالی برمی‌گردد که در ارشاد مسئولیت گرفتم، تا پیش از آن توفیق آشنایی با ایشان را نداشتم هر چند به شکل کم و بیش که در حوزه کتاب مطالعاتی داشتم آشنایی غیرمستقیمی پیدا کرده بودم، اما دو سه سالی است از نزدیک به عنوان همکار ایشان را منی‌شناسم.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد بخش دیگری از سخنان خود را به ادغام موسسات اختصاص داد و با بیان اینکه چاره‌ای جز ادغام موسسات نداشتیم اظهار داشت: ضرورت‌های اقتصادی و باز تعریف کارهای پیشین این موسسات بر اساس مقتضیات زمان ما را بر آن داشت تا به مسیر ادغام وارد شویم تا موسسات را در کنار هم جمع کنیم و موسسه فراگیر و مادر را سامان دهیم.
وی ادامه داد: اما اقتضائات اداری اقتصادی، مالی و تغییر نقش‌ها و وظایف ساماندهی جدیدی را رقم زد، هرچند برای ما هم سخت بود اما همه با هم آن را رقم زدیم.
جوادی در بخش دیگری از این نشست با ابراز امیدواری از اینکه بزودی ادغام به خیر و خوشی به پایان خواهد رسید گفت: ساختارهایی که تلاش در شکل‌گیری آن داریم برای کمرنگی حوزه ادبیات نیست، بلکه تلاش داریم ساختارها به شکلی دیگر پیگیری شود.
وی با بیان اینکه از هر چیزی که اعتقاد دارم از آن صحبت می‌کنم و از چیزی که اعتقادی ندارم حرف نمی‌زنم گفت: جدیت و درگیر شدن در کارها از خصوصیت آقای قزلی است و در کارهایش این خصلت‌ها بارز است، کاری را که می‌پذیرفت شب و روز حتی نصف شب پیگیری می‌کرد، فکر می‌کنم خانواده ایشان هم از این که زندگی‌شان را تحت شعاع قرار می‌گرفت گله‌مند باشند، اما آنچه باید انجام دهد انجام‌می‌داد، به امور نگاه اداری نداشت، صراحت خوبی داشت هرچند در جلسات برخی از این صراحت در کلام او ناراحت می‌شدند گاهی خودم هم ناراحت می‌شدم، اما بعد می‌دیدم حرف حق میزند.
جوادی در ادامه سخنانش به مسئولیت قزلی در بنیاد اشاره کرد و با بیان اینکه به عنوان مدیر نظری داشت اما به دلیل مسئولیتی که پذیرفته بود تابع نظر جمع بود و خود را بخشی از آنها می‌دانست گفت: آقای قزلی مسئولیت پذیر بود و همچنان هست. او جوان است و ادامه مسیر خواهد داد.
جوادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وقتی می‌خواست کار را آغاز کند متوقف نمی‌ماند توضیح داد: دکتر صالحی وزیر ارشاد طی یادداشتی در گروه مدیران درباره ایشان مطلبی را با محوریت نوآوری و خلاقیت در کارهایش عنوان کرد که به نظرم صحیح است چرا که نوآوری و خلاقیت در آقای قزلی بسیار بارز بود، هرچند همه طرح، ایده و موارد ممکن است ایده ایشان نبوده باشد و مشورت‌های دریافت کرده باشد اما اینکه توانست بود به عنوان یک ایده موضوعی را طرح و دنبال کند مهم است، مثل «سرباز فرهنگ».
این مقام مسئول در وزارت ارشاد اما بخش دیگری از سخنان خود را به صدقات جاری اختصاص داد و افزود: برخی کارها بارز است اما برخی کارها در پرونده فرد نزد او و خدا می‌ماند، در حوزه مدیریت فرهنگی اگر کسی قصد کار خیر داشته باشد مصداق کارهای فرهنگی صدقه جاریه مخفی است، امیدواریم زحمات آقای قزلی از این قبیل باشد.
وی در پایان سخنان خود در مورد بحث سرپرست نیز گفت: در مراحل پایانی انتقال موسسات و ادغام آنها هستیم، اما مسائل حقوقی راحت نیست و در حال انجام آن‌ها هستیم، از آقای «بهروز جلالی» که زحمت دوره گذار را عهده‌دار هستند و سرپرست موسسه خواهند بود تا مسیر را نهایی کنیم هم تشکر می‌:نم.
بر اساس این گزارش در ادامه مراسم حکم سرپرست موقت بهروز جلالی اعطا شد.

 
* تاکید اسماعیل امینی بر مصون ماندن نظر داوران در جوایز ادبی
اسماعیل امینی از شاعران کشورمان و اعضای هیئت امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با بیان اینکه جمع کردن چنین افراد اهل قلم و فرهنگی در این شرایط که افراد در جمع‌های خانوادگی هم شرکت نمی‌کنند کار دشواری است، گفت: کارهای دیگر و برنامه‌های بنیاد همیشه اینگونه بود از هر کسی که دعوت می‌کردیم به راحتی می‌آمد. هرچند بنیاد نه ساختمان داشت و نه پول آنچنانی، اما اغلب اینجا گرد می‌آمدیم و امروز هم همین تعداد حضورشان غنیمت است.
وی با قیاس بودجه فوتبال و فرهنگ گفت: روزگار، روزگار عدد، کمیت و طرفداران پر شمار است، چون اهل سیاست با کمیت کار دارند اگر بفهمند اینجا ۴۰ نفر جمع شده‌اند بی اعتنا از کنار آن می‌گذرند، اما اگر این تجمع میلیونی بود برایشان مهم شمرده می‌شد.
این شاعربا تاکید بر اینکه بخشی از زحمات آقای قزلی این بود که جایی برای کشف استعدادهای بچه‌های سراسر کشور پیدا کند گفت: خوشبختانه در وزارت ارشاد مسئولان و مدیران از نفوذی‌های اهل فرهنگ و ادب بودند مثل آقای جوادی و مومنی؛ آقای جوادی اهتمام کرد تا جوایزی که برگزار می‌شود از نفوذ هر چیزی غیر از نظر داوران و اهل قلم مصون بماند که از این بابت تشکر می‌کنم.
وی در پایان افزود: در مدت همکاری با آقای قزلی او را دلسوز، متین با ادب هوشمند و پیگیری دیدم، از این رو حیف است ارشاد یا موسسات آقای قزلی را از دست بدهند. نباید افرادی که در انقلاب پرورش می یابند و سودمند هستند منزوی شوند مثل «سیدحسن حسینی» او می‌توانست خیلی کارها انجام دهد اما منزوی به خانه رفت.

 
 * امیرزاده: مرارت‌ها هیچ وقت موجب نشد آقای قزلی خسته شود، نتیجه یکی از سماجت‌هایش ساختمان کنونی بنیاد است 
در ادامه این مراسم همایون امیرزاده مدیرکل روابط عمومی وزارت ارشاد نیز ضمن اشاره به چند سالی که در معاونت فرهنگی به عنوان مشاور معاون فعالیت داشت، گفت: به مهدی قزلی ۶ سال در معاونت فرهنگی زحمت دادم، دعواها، سماجت‌ها و اذیت‌ها از سوی من بود، ولی امروز از سوی معاونت فرهنگی به این مجلس نیامدم بلکه به پاس دوستی و مودتی که اول تمرین کردیم و بعد نهادینه شد اینجا آمده‌ام، ما جزء نسل اولی‌های معاونت بودیم که علقه به هم پیدا کردیم و نزدیک شدیم، با همه دیدگاه‌ها و طرز فکر‌های مختلف، اما جاذبه دکتر صالحی وزیر ارشاد موجب شد همه دور هم جمع شویم.
وی با تاکید بر اینکه ساختمان بنیاد همیشه محل بحث بود، ابراز داشت: یکی از سماجت‌های آقای قزلی  همین ساختمان بود، خیلی سخت کشید تا پاتوقی برای اهالی فرهنگ و ادب داشته باشیم، از سوی دیگر ما نیز در بحث تامین اعتبار اذیت شدیم، اما مرارت‌ها هیچ وقت موجب نشد او خسته شود، پیگیری‌های خوبی داشت و سرانجام به نتیجه رسید.
امیرزاده به یک موضوع هم اشاره کرد و آن را نکته اخلاقی دانست و گفت: آقای قزلی در دو سه جایزه ادبی می‌توانست حضور داشته باشد اما انصراف داد، به نظرم ما به شدت به این روحیات نیاز داریم.
* عباسی: چهره مدیر کلاسیک را در مهدی قزلی ندیدم/ حمایتی از داستان ایرانی نمی‌شود
در ادامه مراسم شهریار عباسی برای سخنرانی دعوت شد که او هم گفت: بیشترین همکاری من با بنیاد در زمینه بخش‌های آموزشی جایزه جلال آل احمد بود، اما حقیقت این است که در دوره‌ای که آقای قزلی دبیر اجرایی جایزه جلال بود و من دبیر علمی بودم یا دوره‌هایی که داور بودم جایزه جلال ارتقاء معناداری در بین کسانی که ادبیات داستانی را پیگیری می‌کردند یافته بود.
عباسی همکاری و کار با مهدی قزلی را کاری سهل و ممتنع خواند و بیان داشت: همیشه دوست داشتم با او کار کنم، صداقتش را دوست دارم، جدیت در کار و احترام به کسانی که داور یا اعضای علمی بودند را همواره با کسانی که به بنیاد می‌آمدند رعایت می‌کرد، اعضای هیات علمی جوایز را بدون دخالت همراهی می‌کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مهدی قزلی بسیار خوش سفر است چرا که در بخش آموزشی داستان نویسی چند سفر همراهش بودم گفت: او فرد بسیار زحمت‌کشی است، یادم هست در سفر به بلوچستان کمک‌هایی برای کودکان مهیا کرده و در فرودگاه مرتب کارتن‌های آن را جابه جا می‌کرد، من چهره مدیر کلاسیک را در او ندیدم.
وی در ادامه سخنانش خطاب به مسئولان فرهنگی حاضر در نشست گفت: به آقای جوادی در اختتامیه جایزه جلال آل احمد هم گفتم بازار کتاب و داستان ایرانی رهاست، ترجمه‌های بی رویه داستان ایرانی را خفه کرده و حمایتی از داستان نویسی ایرانی نمی‌شود، سینمای ایران سالیان طولانی در اختیار فیلم ایرانی است مطمئن باشید پیشرفت داخلی و خارجی سینمای ایران مدیون حمایتی است که سینما از فیلم ایرانی می‌کند، اما حمایتی از داستان ایرانی نمی‌شود، ناشران هم به مسئله کتاب و ترجمه به دلیل اقتصادی بودنش نگاهی دیگر دارند، مردم ما هم متاسفانه شیفته آن سو هستند و داستان ایرانی را نمی‌خوانند، امیدوارم تصمیم‌گیران فکری به حال کتاب ایرانی کنند.
وی بخش پایانی سخنانش را اینگونه ادامه داد که، گاهی نهادهای غیر وزارت ارشاد به یک کتاب ورود کرده و می‌گویند باید این بخش حذف شود، اما بدانید اداره کتاب به اندازه کافی به داستان ایرانی سخت میگیرد اما نمیدانم چرا به ترجمه انقدر سخت نمی‌گیرند!

 
* دهقان: بنیاد شعر و ادبیات داستانی بنیاد همه شعرا و داستان نویسان ایرانی است 
احمد دهقان از نویسندگان و مدرسان بنیاد هم در این مراسم اظهار داشت: بنیاد شعر و ادبیات داستانی اسمش گویای همه چیز هست، در کشوری هستیم که اقوام مختلفی در آن زندگی می‌کنند، اما همه زیر پرچم ایران هستیم، در شهرستان‌ها مراکز مختلف ادبی کارهایی انجام می‌دهند، اما بنیاد شعر و ادبیات داستانی باید نهادی بالاتر از همه اینها باشد.
این نویسنده با بیان اینکه یکی از کارهایی که در بنیاد انجام شد اما دیده نشد «دوره‌های آل جلال» است توضیح داد: در این دوره‌ها از همه ایران بچه‌های مستعد جمع می‌شدند و ۷۲ ساعت آموزش می‌‌دیدند حتی از دورترین مسافت می‌آمدند تا در این دوره‌ها شرکت کنند، این بنیاد از ابتدای مسیر به اینجا و امروز رسیده است و امیدوارم در ساماندهی آینده پرچم ایران همواره بالای سر آن باشد زیرا بنیاد همه شعرا و همه داستان نویسان ایرانی است و باید همه به آن افتخار کنند.
در بخش دیگری از این مراسم میثم رشیدی مهرآبادی از اهالی رسانه متنی را درباره مهدی قزلی خواند.

 
* گزارش مهدی قزلی از شش سال فعالیت: حلقه نزدیکانم را رد نمی‌کنم اما این حلقه‌ کاری بود
در بخش دیگری از این مراسم مهدی قزلی سخنانی را ایراد کرد و گفت: من امروز می‌خواهم گزارشی شفاف را ارائه کنم.
وی با بیان اینکه طی شش سال حضورم سالانه به طور متوسطه چهار و نیم میلیارد تومان بودجه گرفتیم، گفت: معمولاً همه می‌دانند ۴۰ درصد مبلغ (چه در دوره گذشته که دلار ۳۰۰۰ تومان بود و الان که ۱۷ هزار تومان است) به مسایل جاری اختصاص می‌یابد.
وی ادامه داد: سالانه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون صرف کارهای اجرایی شد، ما ۶ جایزه جلال آل احمد، 6 جایزه شعر فجر، 3 جایزه پروین اعتصامی و 3 جایزه ملک الشعرای بهار برگزار کردیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به انجمن‌های ادبی اشاره کرد و گفت: در ایران با معضلی به نام  ناکارآمدی مواجه هستیم، یعنی کار می‌کنیم اما مخاطب احساس رضایت از کار ما ندارند، اتوبان می‌سازیم ولی وقتی افتتاح می‌کنیم نارضایتی از آن را شاهدیم، امیدوارم در بنیاد دچار معضل ناکارآمدی نشده باشیم، تلاش کردم و در مسیر فعالیتم دوستان خوبی داشتم، هرچند در برخی مقاطع شکست خوردیم ولی تلاش کردیم و موفقیت‌های بسیاری داشتیم.
قزلی با بیان اینکه ۲۰ خرداد معارفه شدم و ابتدای پایه جایزه جلال در دوره هفتم را برگزار کردم گفت: گاهی با خودم فرک می‌کنم چگونه در پاییز جلال را برگزار کردیم و توانستیم تالار وحدت مملو از جمعیت باشد، هرچند اینها ماموریت‌های بود که ارشاد بر عهده ما گذاشته بود اما سرعت ما از دیوانسالاری ارشاد بیشتر بود.
وی ضمن اشاره به اینکه ساختمان قدیمی بنیاد بارها پلمب می‌شد گفت: روزی که آمدم بنیاد 28 نیرو داشت و امروز هم 26 نیرو دارد، ماموریت‌ها اضافه شد اما نیرو افزوده نشد. قصد داشتم کارآمد باشیم برای همین با تمام کمبودها از ساختمان تا بودجه کار را پیش بردیم اما باید بگویم در همین مسیر هم حمایت‌های آقای وزیر و آقای جوادی را در کنار خودم داشتم.
این مدیر فرهنگی با بیان اینکه گلایه‌هایی را از وزارت ارشاد دارم اما به افراد آن بر نمی‌گردد گفت: سیستم اداری ما دچار مسئله است.
وی با بیان اینکه معمولا اینگونه است که مجموعه‌ای تشکیل می‌‌شود اغلب حلقه نزدیکان در آن ایجاد می‌شود، گفت: من این مسئله را رد نمی‌کنم ما نیز چنین حلقه‌ای داشتیم اما ما هزار و ۷۸۶ نفر یگانه داریم از افرادی که در برنامه‌های ما حضور داشتند، سالی ۳۰۰ نفر و روزی یک نفر اینجا آمده و شد می‌کر‌ند، ۲۱۵۶ نفر در پایگاه نقد داستان در اقصی نقاط کشور داریم،  چقدر خوشحالم بخش زیادی از این بچه‌ها غیر تهرانی هستند، ما دوره آموزشی متمرکز در حوزه شعر،‌داستان و مستندنگاری، برگزار کردیم (در تهران و شهرستانها) به استان‌ها هم سهم دادیم.
قزلی با این مطلب که اگر حلقه نزدیکان داشتیم حلقه کاری بود، گفت: معنای این سخن آن نیست که دیگران نسبتی با بنیاد نداشتند، زیرا اینجا ملک شخصی من نبود.
وی سخنان پایانی خود را با اشاره به جلال پی گرفت و افزود: جلال می‌گوید تمدن‌ها در کنار رودخانه‌ها بنا شدند، جلال نگاه تیزبین داشت، دقت بسیاری می‌کرد، جریان رودخانه حیات می سازد از این رو انسان‌ها برای توسعه مدنیت به آن نزدیک شدند، سد و پل در کنار آن و روی آن ساختند، بنیاد هم مثل سیل بند است و قرار است کمک کند، بودن و نبودن بنیاد احتمالاً به اصل جریان ادبیات خیلی دخلی ندارد اما این وظیفه مسئول را برای استمرار فعالیت‌های آن ساقط نمی‌کند، تا امروز مسئول فرهنگی کنار رودخانه بودم از فردا علاقمند و خواننده ادبیات در خدمت این رودخانه هستم.

 
در پایان این مراسم از سوی محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد حکمی با عنوان مشاور در حوزه ادبیات و پاسداشت زبان فارسی به مهدی قزلی اعطا شد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲