تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۴۲۵۵۷۰
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به کاهش چشمگیر درآمد منابع اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران از اسفند ماه به علت شیوع کرونا، شرایط اقتصادی فعلی دانشگاه‌ها را نیازمند همراهی بیشتر هیات امنای صرفه جویی ارزی عنوان کرد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، دکتر علیرضا زالی در جلسه ای که با حضور دکتر مهدی یوسفی رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، دکتر عباسعلی کریمی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر جلیل کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور در واحد ریاست هیات امنای صرفه جویی ارزی برگزار شد، از تلاش‌های هیات امنای صرفه جویی ارزی در راستای پشتیبانی و لجستیک دانشگاه‌ها در خط مقابله با کرونا قدردانی کرد.
وی با اشاره به شرایط سخت تامین تجهیزات پزشکی در سایه تحریم ها، یادآور شد: بدون حمایت و پشتیبانی این هیات امنا، احتمال موفقیت در انجام کارهای بزرگ و ثبت رکوردهای خوب توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی اندک بود.
دکتر زالی هیات امنای صرفه جویی ارزی را نهادی بی بدیل در نظام سلامت کشور دانست و گفت: کمتر نهادی مشابه این نهاد در طول دهه‌های گذشته شکل گرفته و به فعالیت‌های خود به شکل پایدار ادامه داده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر موثر بودن اقدامات هیات امنای صرفه جویی ارزی، درباره شکل‌گیری این نهاد توضیح داد: در شرایطی که با حجم بالایی از اعزام بیماران به خارج از کشور رو به رو بودیم، هیات امنای صرفه جویی ارزی با نگاه زیرساختی و توسعه‌ای شکل گرفت و به یک نهاد فعال و پویا تبدیل شد.
وی با بیان اینکه این نهاد باید به عنوان بازوی مشاوره‌ای، عملیاتی و اجرایی در نظام سلامت فعالیت کند، خواستار ظرفیت سازی برای توسعه عملکرد و چالاک سازی هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران شد.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به کارایی تشکیل کمیته‌های علمی و تخصصی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران برای مقابله با کرونا، گفت: می‌توان از ظرفیت‌های علمی این کمیته‌های تخصصی که اعضای آن عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند در هیات امنای صرفه جویی ارزی بهره گرفت. فعالیت این کمیته‌های علمی و تخصصی در هیات امنا می‌تواند به عنوان فعالیت پژوهشی برای اعضای کمیته نیز منظور شود.
وی در ادامه با بیان اینکه توجه بیشتر هیات امنا به تولیدات داخلی می‌تواند باعث جسارت بیشتر تولیدکنندگان داخلی شود، خواستار ایجاد یک راه میانبر و عملیاتی چابک برای اتصال این نهاد به شرکت‌های دانش بنیان شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با تاکید بر ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیانی که در دوران شیوع کرونا جوانه زده‌اند، گفت: می‌توان با ایجاد یک پنجره واحد توسط سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران اخذ مجوز برای فعالیت این شرکت‌ها را تسهیل کرد.
شرایط ویژه تهران در اپیدمی‌ها
دکتر زالی همچنین با اشاره به موقعیت ویژه و استراتژیک استان تهران در اپیدمی‌ها گفت: زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی استان تهران نسبت به جمعیت آن، مستلزم نگاهی متفاوت به این استان است.
وی مسائلی همچون اتباع خارجی بدون کارت شناسایی، مسافران پروازهای خارجی، معتادان متجاهر و مواردی از این دست را از جمله مسائلی عنوان کرد که استان تهران را برای مدیریت بیماری کرونا در شرایط ویژه ای قرار می دهد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه بالاترین میزان تولیدات خدمات درمانی مربوط به استان تهران است، گفت: در طول شیوع بیماری کرونا بیمارستان‌های استان میزبان شمار زیادی بیماران شهرستانی بوده و تهران مرجع نهایی برای درمان کروناست و به همین خاطر خواستار توجه ویژه هیات امنای صرفه جویی ارزی به این استان هستیم.
دکتر زالی در ادامه با بیان اینکه پیش از شیوع کرونا، روزانه حدود ۶۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی در تهران تولید می‌شد، گفت: اما هم اکنون تولید روزانه مواد ضدعفونی در تهران به حدود ۲۷۰ هزار لیتر رسیده است.
رشد ۷ برابری کارگاه های تولید ماسک استاندارد در تهران
وی ادامه داد: قبل از شیوع کرونا تعداد کارگاه‌های استاندارد تولید ماسک در استان شش کارگاه بوده که هم اکنون با رشد هفت برابری به ۴۳ کارگاه رسیده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین از رشد پنج برابری تعداد کارگاه‌های تولید گان و البسه بیمارستانی در استان تهران در دوران شیوع کرونا خبر داد و گفت: با وجود این میزان رشد تولید در استان تهران، خواستار بازتوزیع و افزایش سهم تهران برای مواد ضدعفونی کننده، ماسک و تجهیزات فردی و گان و البسه بیمارستانی هستیم.
وی تاکید کرد: طبق سیاست‌گذاری‌های انجام شده هر سه دانشگاه علوم پزشکی تهران برای توسعه بخش مراقبت‌های ویژه نیازمند توزیع اقلام سرمایه‌ای و در بخش توسعه زیرساختهای بهداشتی نیازمند بازمهندسی اقلام مورد نیاز هستند.
احتمال  پیک بعدی بیماری در پاییز
دکتر زالی همچنین با اشاره به احتمال  پیک بعدی بیماری در پاییز تاکید کرد: دانشگاههای علوم پزشکی تهران باید ذخایر استراتژیک خود را برای پاییز آماده کنند که نیاز به لجستیک دارد.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران همچنین با اشاره به ظرفیت خیرین در تامین خدمات بهداشتی و درمانی استان، خواستار همراهی بیشتر هیات امنا برای تامین تجهیزات خدماتی و درمانی توسط خیرین شد.
بیش از 70 درصد اقلام خریداری شده برای مقابله با کرونا تولید داخل بود
در بخش دیگری از این نشست دکتر یوسفی رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با اشاره به آیین‌نامه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، توضیح داد: قوانین این نهاد به شکلی تدوین شده که گویی قانون‌گذار قوانین این هیات امنا را برای شرایط بحران ترسیم کرده است و به همین خاطر در بحران کرونا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود هیات امنای صرفه جوری ارزی توانست بسیار نقش آفرینی کند.
وی انجام خریدهای تجمیعی که با حضور سیستم نظارتی مستقر در هیات امنا انجام می‌شود، از نقاط قوت اقدامات این نهاد در تمامی دوره‌ها به ویژه در دوران بحران کرونا عنوان کرد و گفت: با این نوع خرید هزینه‌ها به شکل چشمگیری کاهش می‌یاید.وی با بیان اینکه بسیاری از کالاهای وراداتی حجم زیادی از نقدینگی را طلب می کنند، یادآور شد: یکی از اقدامات این نهاد در سال ۹۸حمایت از تولیدات داخلی است.
دکتر یوسفی با بیان اینکه در حال حاضر دستگاه‌هایی مانند دیالیز فقط توسط پنج کشور جهان تولید می‌شوند، از تولید این دستگاه در داخل کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی خبر داد.
وی تجمیع تقاضای محصولات حوزه سلامت، طراحی فرآیند مناقصات اختصاصی برای محصولات وخدمات تولید داخل و دانش بنیان، مشارکت در تدوین سیستم مالی هوشمند، خرید تضمینی و تجمیعی و پیش خرید کالای تولید داخل و دانش بنیان و سفارش ساخت بیش از ۴۰ گروه دستگاه‌های سرمایه‌ای شرکت های دانش بنیان را از مهمترین اقدامات هیات امنا جهت تضمین بازار مصرف کالای تولید داخل عنوان کرد.
دکتر یوسفی با تاکید بر اینکه کارآمدی مهمترین رکن نظام سلامت است، از افزایش سهم تولید داخل در سبد خریدهای هیات امنای صرفه جویی ارزی خبر داد.
وی خرید تضمینی ۱۰۸۰ دستگاه دیالیز، ۱۰ دستگاه شتاب دهنده خطی و دوزیمتری با رادیوتراپی، ۱۹۶۰ دستگاه ونتیلاتور، ۴,۲ میلیون کیت استخراج و تشخیص کرونا، ۱۰۰ دستگاه سونوگرافی، ۱۰۰ دستگاه الکتروشوک، ۲۰ میلیون ماسک سه لایه، ۳ میلیون ماسک N۹۵و یک میلیون لباس محافظتی را از مصادیق خریدهای تضمینی کالای تولید داخل و دانش بنیان توسط هیات امنای مرکزی عنوان کرد.
دکتر یوسفی همچنین از توزیع ۸۴۷ هزار قلم مصرفی توسط هیات امنا در سال ۹۸ خبر داد و گفت: ۱۰۹۱ دستگاه پروتز حلزون شنوایی توسط هیات امنا توزیع شده است که با توجه به نیاز کشور به این کالا اقدام بسیار اثرگذاری در حوزه سلامت به شمار می رود.
وی همچنین ادامه داد: مجموع میزان خریدهای هیات امنا بابت مقابله با بیماری کرونا شامل خریدهای قطعی تجهیزات سرمایه‌ای، خریدهای تعهدی تجهیزات سرمایه‌ای، خریدهای قطعی لوازم حفاظت فردی، خریدهای تعهدی لوازم حفاظت فردی به  حدود ۱۴۳۲ میلیارد تومان می رسد.
دکتر یوسفی تاکید کرد: ۷۲ درصد اقلام خریداری شده برای مقابله با بیماری کرونا از محل تولید داخل بوده و ۵۰ درصد ارزش مالی اقلام خریداری شده برای مقابله با بیماری از محل تولید داخل بوده است.
در بخش دیگری از این نشست دکتر کریمی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با اشاره به تلاش‌ها و  فداکاری‌های کادر درمان، وضعیت کشور در دوران مقابله با ویروس کرونا را مشابه دفاع مقدس دانست و گفت: البته یکی از تفاوت های  این دو دوره، درگیری و تحت خطر بودن خانواده‌های کادر درمان در وضعیت بحران ناشی از کروناست و در آینده هنرمندان و صاحب‌نظران می‌توانند با ظرافت سختی‌ها و مشکلات کادر درمان و خانواده‌های آنان را به تصویر بکشند.
دکتر کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در بخش دیگری از این نشست بر لزوم تقویت نظام مدیریت الکترونیک برای تامین تجهیزات تاکید کرد و همچنین خوستار تهسیل مقررات برای مشارکت خیرین شد و بر ضرورت تامین تجهیزات معاونت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی تاکید کرد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴