تاریخ انتشارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۴۲۵۳۷۳
رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر انگلیس روز جمعه درباره تحولات هنگ‌کنگ گفت‌وگو کردند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس روز جمعه تلفنی درباره آخرین تحولات هنگ‌کنگ صحبت کردند.
جانسون و ترامپ در این تماس تلفنی مدعی شدند که تلاش چین برای اعمال قانون امنیت ملی بر هنگ‌کنگ باعث تضعیف خودمختاری هنگ‌کنگ خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز گفت که آمریکا و انگلیس در سازمان ملل از چین می‌خواهند تا به نگرانی‌های جدی درباره هنگ‌کنگ پاسخ دهد.
از سوی دیگر، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس روز جمعه گفت، درصورتی که لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ به مسیر عملی شدن خود ادامه دهد، به شهروندان آن تابعیت انگلیسی خواهد داد. (جزئیات بیشتر)
راب گفت: «اگر چین به این راه ادامه داده و لایحه امنیت ملی را به تصویب برساند ، محدودیت ۶ ماهه پاسپورت‌های هنگ‌کنگی را برداشته و اجازه می‌دهیم این افراد از طریق ویزای کاری و تحصیلی، شهروندی [انگلیس] را برای آن‌ها در دوره‌های ۱۲ ماهه میسر می‌کنیم».
پنجشنبه گذشته مجمع خلق چین قطعنامه امنیت ملی هنگ‌ کنگ را با هدف تقویت امنیت این منطقه به تصویب درآورد که طبق آن، کمیته کنگره خلق ملی مسئولیت تدوین لایحه‌ای در خصوص امنیت هنگ کنگ را برعهده خواهد داشت.
سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات بوده و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند اما آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما