کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چین: علی‌رغم اقدامات آمریکا آماده همکاری برای حفظ برجام هستیم

10 خرداد 1399 ساعت 11:50

سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد این کشور علی‌رغم اقدامات آمریکا آماده همکاری با سایر طرف‌ها جهت حفظ توافق هسته‌ای برجام است.


به گزارش بلاغ به نقل ازسخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در کنفرانس خبری روزانه ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا در لغو معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های هسته‌ای با ایران بر آمادگی کشورش برای همکاری با سایر طرف‌ها جهت حفظ برجام تأکید کرد. 
«ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سئوالی درباره اقدام اخیر آمریکا برای لغو معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران گفت: «ساز کارهای منظور شده در این توافق، برای ایجاد توازن در تعهدات ایران در زمینه منع اشاعه هسته‌ای و حقوق این کشور برای برخورداری از مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای هستند.»
وی اضافه کرد: «پیروی از این ساز و کارها و عمل بر اساس آنها در راستای منافع مشترک عمومی و یک مسئولیت مشترک است.»
لیجیان در ادامه گفت: «آمریکا انتخاب کرده که به سیاست فشار حداکثری علیه ایران رو بیاورد. این کشور علاوه بر خروج از برجام با نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، تلاش‌ها برای ممانعت از اجرای توافق توسط سایر طرف‌ها را هم تشدید کرده است.»
وی اضافه کرد: «تصمیم اخیر این کشور برای لغو معافیت‌های تحریمی مربوط به پروژه‌های هسته‌ای، در پیشرفت‌های حاصل‌‌شده در زمینه منع‌اشاعه هسته‌ای در دنیا و همچنین تلاش‌های جمعی برای حفظ برجام اخلال ایجاد می‌کند. این اقدام نشان‌دهنده الگوی همیشگی این کشور در توسل به اقدامات یکجانبه و مبتنی بر هژمونی است. چین قاطعانه با این مسئله مخالف است.»
سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد: «چین آماده است با سایر طرف‌ها جهت حفظ این توافق و حراست از حقوق و منافع قانونی خودش همکاری کند.»
«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت ترامپ قصد دارد به سیاست صدور معافیت‌های تحریمی برای روسیه، چین و شرکت‌های اروپایی جهت همکاری با برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد. 
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی که جزئیات بیشتری داشت نوشت دولت ترامپ معافیت‌های تحریمی ناظر  بر همکاری‌های بین‌المللی برای بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک، تأمین اورانیوم غنی‌شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف‌شده و پسماند رآکتور هسته‌ای را تمدید نکرده است. 
روزنامه واشنگتن‌پست اما مدعی شده بود که دولت ترامپ معافیت جداگانه‌ای که قبل از حصول برجام صادر می‌شده و مربوط به همکاری‌های بین‌المللی در نیروگاه اتمی بوشهر است را  به مدت ۹۰ روز تمدید خواهد کرد.
همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بندهای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ است. بر این اساس، دولت آمریکا معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد. این معافیت‌ها تا قبل از اعلام اخیر پامپئو هر بار تمدید شده بود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 425367

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/425367/چین-علی-رغم-اقدامات-آمریکا-آماده-همکاری-حفظ-برجام-هستیم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com