تاریخ انتشارجمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۴۲۵۲۷۰
رکورددار صعود به الوند با اشاره به آغاز مجدد فعالیت‌های عمرانی در دل الوند، می‌گوید منطقه‌ای که با لودر به جان آن افتاده‌اند راه باریکه‌ای به نام جاده ضد یا زیگزاک و یکی از مسیرهای صعود الوند است که دارای شیب کمی بوده و مناسب صعود به این کوه است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، علی بیات رکورددار صعود به کوه الوند در گفت‌وگو ، درباره‌ی جاده کشی در در مسیر کوهستانی الوند گفت: الوند و دماوند در ادبیات ایران جایگاه خاصی دارند، به طوری که از دماوند به عنوان نماد استقامت و از الوند به عنوان نماد مهربانی یاد می‌شود و صعود به این کوه زیبا در تقویم ورزشی اکثر گروه‌های کوهنوردی کشور گنجانده می‌شود. کوهنوردان مستقل  همواره درصدد این هستند که صعود به الوند را در رزومه‌ی خود داشته باشند.
او افزود: منطقه‌ای که با لودر به جان آن افتاده‌اند راه باریکه‌ای به نام جاده ضد یا زیگزاک یکی از مسیرهای صعود به این کوه است که دارای شیب کمی بوده و مناسب صعود است. همچینن درباره منطقه الوند باید این را بگویم که طرح اجرای بالابر (تله‌کابین) از نیمه دهه ۷۰ کلید خورد و به دلیل کتیبه‌های گنجنامه که ممکن بود به دلیل حرکت‌ تسمه‌های بالابر آسیب ببیند، متوقف شد.
این کوه‌نورد که  بیش از 450 بار به الوند صعود کرده است و تمام اتفاقات احداث بالابر را به صورت تصاویر مستند دارد، گفت: با روی کار آمدن استاندار جدید در آن مقطع مجدداً این طرح فعال شد و با مشارکت شهرداری همدان و بخش خصوصی این پروژه مجدداً کلید خورد و جاده کشی غیر استاندارد همراه با تخریب انجام شد. مشخص بود افرادی که این جاده را می کشیدند هیچ طرح و نقشه‌ای نداشته و هرجا  لودر نمی‌توانست پیش برود مسیر را زخمی کرده و از یک راه دیگر مسیر را ادامه می‌دادند که آثار مستند آن موجود است.
این راهنمای گردشگری کوهستان بیان کرد: این کار مورد اعتراض بسیاری از فعالان محیط زیست قرار گرفت اما متاسفانه امثال بنده مورد اتهام و شکایت قرار گرفتیم. اگرچه به لطف خالق الوند تبرئه شدیم اما انرژی ما گرفته شد. متاسفانه  هر سال که فصل بهار می رسد شرکت به جان کوه الوند می‌افتد و هر ساله دنبال توسعه است بعد از ایجاد بالابر شاهد بودیم که آلاچیق ها و تالار پذیرایی در دشت بی نظیر میشان تاسیس شد که بعدها با پخش موسیقی در ایستگاه مقصدآلودگی‌های صوتی هم به آن اضافه شد. همچنین عشایر که ساکنین چند صدساله میشا نبوده و به نوعی حافظ دشت و چمن زار بودند به مشکل خوردند و کوچانده شدند.
بیات افزود: شغل‌های کاذب و فروش تنقلات با زباله‌های فراوان و فاضلاب و فروش قلیان در محل ورزشی کوهستان الوند باعث شد که محیط زیست آنجا از بین برود و بکر بودن و مفرح بودن خود را تسلیم گردشگران بعضا بی‌تعهد کنند که می‌گویند پول دادیم و وظیفه مسئولین است که آشغال‌های ما را جمع کنند. چنین  شائبه دنبال کردن ساخت هتل بیشتر نگران‌مان کرد که خوشبختانه تاکنون متوقف شده و نتوانسته مجوز بگیرد.
او در باره منطقه گنجنامه گفت: در خصوص گنجنامه هم باید اشاره کرد که چون جای خوش آب و هوا و تاریخی است تکرار پذیر نبوده و هر گونه آسیب بدان جبران ناپذیر است که متاسفانه شرکت خصوصی مذکور، ابتدا یک پاساژ چندین طبقه ساخت که قیمت مغازه‌های آن بسیار زیاد است. ساخت پارکینگ های سه گانه هم بر وسعت تخریب افزود که به احتمال تخریب جدید شامل احداث پارکینگ گنج نامه را نابود خواهد کرد. کوهنوردان بارها دلسوزانه تاکید کردند که این همه ساخت و ساز و افزایش جمعیت جز تولید زباله چیز دیگری ندارد.
این کوهنورد افزود: ما نیامده‌ایم که طبیعت خدادادی را به نام گردشگری و توسعه و بکام عمر ناچیز خود به باد دهیم و متاسفانه طبیعت دست کسی سپرده شده که هیچ تعهدی به فردای های الوند همدان ندارد.
رکورددار صعود به الوند افزود: طرحی به نام جاده سلامت قرار بود اجرا شود. این طرح باعث ایجاد و احداث جاده‌ای از نیمه راه همدان به منطقه گنجنامه خواهد شد و آن را به عنوان یک جاده گردشگری خواهند نامید. این طرح که مورد اعتراض واقع شده است ظاهرا تکذیب شد اما متاسفانه شاهدیم که  در طول تعطیلات عید فطر و سکوت مسئولین کار جلو رفته، سوال مهم این است که مسئولین امر کجا هستند و  به نظر می‌رسد که این اقدام آخر نخواهد بود چرا که  هر ساله بهار الوند با این اقدامات سیاه بهار می‌شود و این اقدامات باید بواسطه ورود قوه قضاییه متوقف شود.
بیات در پایان به عنوان یک راهنمای گردشگری اضافه کرد: ما دوست‌دار رشد و تعالی و شکوفایی استان‌مان هستیم و مخالفتی با توسعه گردشگری نداریم اما باید تحلیل هزینه فایده داشته باشیم که چه چیزی از دست می‌دهیم و چی چیزی بدست می‌آروریم که در این بین طبیعت الوند قربانی بزرگ است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲