تاریخ انتشارجمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۴۲۵۲۳۷
ابزارهای مالی در طول سال‌های اخیر توسعه زیادی یافته و به سرمایه‌گذاران حق انتخاب بیشتری داده‌اند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، به نقل از اینوستوپدیا، تنوع بخشی به ابزارهای مالی و سرمایه گذاری می تواند راهی مناسب برای سودآوری بیشتر، کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری و توسعه بازارهای مالی باشد. سرمایه‌گذاری‌های جایگزین به سرمایه گذاری در اوراقی به غیر از اشکال سنتی نظیر اوراق سهام، اوراق قرضه و ارز اطلاق می شود.
۱-صندوق های قابل معامله و اوراق قابل معامله ( ETN,ETF)
ETN ها معمولا به شکل اوراق بدهی یک نهاد بزرگ صادر می شوند. بانک " بارکلی" و موسسه رتبه بندی " استاندارد اند پورز" از جمله صادرکنندگان ETN هستند. از سوی دیگر اما ETF بیانگر یک صندوق سرمایه گذاری است که واحدهای آن به مانند اوراق سهام قابلیت معامله در طول روز را دارد.
فرق بزرگ بین ETN و ETF در ریسک اعتباری آن ها است. برای مثال اگر بارکلی ورشکسته شود سرمایه گذاران مانند سایر تامین مالی کنندگان (نظیر بانک های وام دهنده به بارکلی) خواهند بود و نخواهند توانست عایدی وعده داده شده را دریافت کنند. هم چنین تا زمانی که سررسید ETN فرا نرسد یا سرمایه گذار آن را به فرد دیگری نفروشد، هیچ عایدی نخواهد داشت.  از سوی دیگر اما بازدهی ETF ها متغیر بوده و بستگی به شرایط بازارها دارد.
۲-وام دهی مبتنی بر سهام ( SBL)
این روش معمولا توسط نهادهای مالی و بانک های بزرگ انجام می شود. خریدار دارای سرمایه قابل توجه که برای انجام تراکنش‌های مالی لازم خود (مثلا خرید خانه) نیاز به اعتبار دارد به عنوان ضمانت بازپرداخت به وام دهنده یک سبد دارایی (متشکل از اوراق قرضه، سهام و ...) را معرفی می‌کند. در صورتی که قرض گیرنده نتواند اقساط خود را بازپرداخت کند، وام دهنده اوراق مالی ررا مصادره و به فروش می رساند تا خسارت خود را جبران کند.
از جمله مزایای این روش برای قرض گیرنده می توان به نگهداری سهام و به فروش نرساندن آن اشاره کرد.
۳- برنامه سرمایه گذاری سیستماتیک ( SIP)
در این گونه برنامه ها، سرمایه گذاران مبلغ مشخصی را در بازه های زمانی ثابت (مثلا دوماه یک بار) در یک حساب تجاری، بازنشستگی یا صندوق مشترک سرمایه گذاری می کنند که این مبلغ صرف خرید بخش معینی از سهام می شود.
۴- پکیج سرمایه گذاری خرد و محصولات بیمه شده ( PRIIP)
این پکیج به طبقه ای از دارایی‌های مالی اطلاق می شود که توسط بانک ها و موسسات مالی در سطح اتحایده اروپا به عنوان جایگزینی برای حساب های سپرده پس انداز بانکی معرفی شده است. این پکیج غالبا شامل سهام، اوراق قرضه و طرح های بیمه ای است.
از این پکیج ها در شرایطی استفاده می شود که مشتری خواهان تحقق هدف مشخصی نظیر خرید خانه یا تامین هزینه تحصیل فرزندش باشد. طبق اعلام کمیسیون اروپا ارزش PRIIP در سطح اتحادیه اروپا اکنون به ۱۰ تریلیون یورو رسیده است.
خریدار با انتخاب سبدی از سهام، گروه کالایی و اوراق مد نظر خود که توسط بانک پیشنهاد می شود سود کسب می کند.
۵- تسهیلات اجرایی سواپ ( SEF)
SEF در واقع ی پلتفرم الکترونیکی است که در یک چارچوب شفاف و قانونمند، اجازه معامله به شکل سواپ (معاوضه جریان نقدی در آینده) را می دهد. این روش در واقع شکل تکامل یافته ابزارهای مشتقه محسوب می شود.
۶- صندوق های سرمایه گذاری املاک ( REIT)
این صندوق ها دارای یک سبد دارایی مبنی بر املاک (زمین، آپارتمان، ساختمان...)  هستند که سهام خود را در بورس عرضه می کنند. این صندوق ها یا به شکل خرید مستقیم یا به شکل ارائه وام های رهنی تملک املاک را به دست می آورند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲