تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۴۲۵۱۶۴
رئیس پیشین شورای عالی استان‌ها با تشریح اقدامات انجام شده ظرف ۲.۵ سال گذشته در شورای عالی استان‌ها گفت: شورای عالی استان‌ها در این دوره توانست الگوی مناسبی برای هماهنگی نهادی در کشور باشد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، مرتضی الویری رئیس پیشین شورای عالی استان‌ها در سی‌ویکمین اجلاس عمومی این شورا با اشاره به پایان ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر گفت: پایان ماه بندگی و اطاعت از حقتعالی و عید سعید فطر را به ملت بزرگ ایران تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که حال خوش روزه‌داری و پرهیز از ناراستی در تمام روزهای سال همراه ما باشد.
وی افزود: در این اجلاس مجددا انتخابات هیأت رئیسه برگزار خواهد شد و ضمن احترام و تمکین به قانون لازم می‌دانم اشاره کنم که در ۲.۵ سال گذشته تمام تلاش ما در راستای انجام اقداماتی بوده که شأن و جایگاه حقوقی شورای عالی استان‌ها حفظ و تحکیم شود.
وی ادامه داد: در این دوران با همت و همراهی شما بزرگواران توانستیم لایحه درآمدهای پایدار شهری و روستایی و طرحی که به همین منظور تهیه شده بود را تلفیق و در کمیسیون ویژه مجلس به پیش ببریم. کمک به تعیین تکلیف این لایحه در مجلس و پاسخ به اشکالات وارده شورا نگهبان از دیگر اقدامات ما برای به سرانجام رساندن این موضوع بود.
وی تأکید کرد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده یکی دیگر از اقداماتی است که ما با پیگیری‌های بسیار و همکاری دولت و مجلس توانستیم به پیش ببریم و اشکالات آن را رفع کنیم. افزایش سهم شهرداری‌ها در مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما در دو سال و نیم اخیر بوده است که موجب افزایش ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده شده است.
رئیس پیشین شورای عالی استان‌ها با اشاره به لایحه مدیریت یکپارچه اگرچه در مجلس قبل فقط به دلیل کمبود شش رأی به سرانجام نرسید، افزود: ما با پیگیری‌های خود توانستیم توجه همکاران قانون‌گذارانمان در مجلس را به این موضوع اساسی جلب کنیم. همچنین به هنگام بروز بحران‌ها و موضوعات مختلف شاهد هستیم که نبود مدیریت یکپارچه یکی از چالش‌های اساسی خدمت‌رسانی به مردم و اداره صحیح شهرها است. علاوه بر این‌ها چند طرح مهم از جمله طرح اصلاح قانون شوراها و طرح تأمین منابع شوراهای فرادست در مجلس دهم نیمه تمام ماند که بایستی در مجلس یازدهم پیگیری شود.
وی افزود: توانستیم استقلال در بودجه شورای عالی استان‌ها را محقق کنیم و پس از گذشت دو دهه مکانی مناسب برای شورای عالی استان‌ها تأمین کنیم. در این دو سال و اندی توانستیم از طریق سفرهای مختلف و برگزاری جلسات در شهرهای دیگر به عدالت سرزمینی و توزیع منابع در راستای کاهش فقر توجه جدی داشته باشیم. شورای عالی استان‌ها در این دوره توانست الگوی مناسبی برای هماهنگی نهادی در کشور باشد. رایزنی‌های بسیار نزدیک با دولت و مجلس درباره دستور کارهای مختلف نمونه‌ای از این تلاش است.
وی ادامه داد: در راستای تحقق همکاری با سایر نهادها توانستیم جلسات فراوانی با دیوان عدالت اداری تشکیل و تصمیمات فراوانی به نفع شهر و شهروندان داشته باشیم. تنها در یک مورد توانستیم هشت هزار میلیارد تومان را به خزانه شهرداری تهران بازگردانیم. بازگشت مجدد سپنتا نیکنام عضو شورای شهر یزد و به تبع آن حل مشکل اقلیت‌های مذهبی برای عضویت در شوراها یکی دیگر از تلاش‌های ما برای صیانت از جایگاه شوراها بوده است.
الویری به آموزش و اطلاع رسانی به شوراها اشاره کرد و افزود: در این دوره آموزش و اطلاع رسانی به شوراها پیگیری و محقق شد. تشکیل ۲۱ مرکز پژوهش در مراکز استان‌ها و ساماندهی برنامه‌های آموزشی از طریق مجازی از جمله تلاش‌های صورت گرفته است. همچنین در راستای تحقق وظایف شورای عالی استان‌ها توانستیم با درکی روشن از وظایف شوراها در تفهیم نظام مردم‌سالاری تلاشی مداوم و رو به جلو داشته باشیم. هم اکنون در مسیر محقق شدن این هدف هستیم و این حرکت فارغ از گرایشات فکری بازگشت‌ناپذیر است.
وی افزود: ما و سایر مردمان جهان همچنان درگیر یکی از فراگیرترین بیماری‌های همه گیر هستیم و باید براساس قواعد ارتباطی جدید حاصل از این بیماری اقدام کنیم و بیشتر از گذشته به تاب‌آوری شهرها و روستاها فکر کنیم. در دوران کنونی با تغییر الگوی بیماری‌ها و گسترش رفتارهای تهدیدکننده سلامت در کلان‌شهر، ضعف در نظام یکپارچه خدمت‌رسانی سلامت، عدم تناسب امکانات موجود با جمعیت و ناعادلانه بودن توزیع خدمت سلامت شهری، نقش شهرداری‌ها برای ارتقای سلامت شهری پررنگ‌تر شده است.
وی تأکید کرد: از تمام نمایندگان شورای عالی استان‌ها که در مدت ۲.۵ ساله با مدیریت اینجانب همکاری کردند تشکر می‌کنم. از آنجا که اینجانب انتخابات هیأت رئیسه در آذرماه سال گذشته را بدون هیچ گونه شبهه و ایراد می‌دانم و دخالت دستگاه‌های اجرایی در امور شوراها را برنمی‌تابم از پذیرش نامزدی برای ریاست شورای عالی عذرخواهی می‌کنم. امیدوارم جایگاه شورای عالی استان‌ها با انتخاب هیأت رئیسه توانمند و مستقل و دلسوز در جهت و سمت و سویی که قانون اساسی مشخص کرده است، ارتقاء یابد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲