تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۴۲۵۱۱۸
مدیرکل گمرک اصفهان گفت: گمرک ازجمله سازمان‌هایی است که تعطیل‌پذیر نیست؛ اهمیت گمرک در مسائل اقتصادی بسیار زیاد است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، گمرک یکی ازسازمان‌های مهم درکشور است که می‌تواند با سیاست‌های صحیح باعث رشد اقتصاد شود یا اینکه اثرات مخربی را در اقتصاد کشور داشته باشد؛ در نتیجه این سازمان باتوجه به وظیفه‌ی ذاتی خود همیشه در خط مقدم مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و هست.
جلوگیری از قاچاق می‌تواند موتور محرک تولید کشور شود که مطالبه جدی رهبر انقلاب اسلامی نیز از دولت  مردان به مقابله  سخت با قاچاق سازمان یافته و تقویت تولید ملی است.
در همین  راستا به همت معاونت گفتمان‌سازی ومطالبه‌گری بسیج دانشجویی استان اصفهان ودر قالب سلسه نشست‌های مطالبه‌گری نسل سرنوشت جلسه‌ای باحضور رسول کوهستانی مدیرکل اداره گمرک اصفهان تشکیل شد؛ در این نشست که امروز در محل اداره گمرک استان برگزار شد دانشجویان ونمایندگان تشکل‌های دانشجویی مطالبات ودغدغه‌های خود در حوزه اقتصاد وگمرکات کشور و استان مطرح کردند.
 در این جلسه، حسینی، نماینده تشکل‌های دانشجویی اصفهان گفت: با وجود همه‌ی سیاست‌ها در زمینه مبارزه با قاچاق کالا، همچنان شاهد وجود کالاهای قاچاق در بازار کشور هستیم که این کالاها آسیب‌جدی به صنعت و رونق تولید می‌زند و نزدیک به ۴۰ میلیون نفر مستقیماً با صنایع کشور سر و کار دارند و اگر قاچاق کالا و محصولات همچنان ادامه پیدا کند، سلامت و موقعیت شغلی این افراد با خطر جدی مواجه خواهد شد.
انجیلی نماینده تشکل‌های دانشجویی نجف آباد نیز دراین نشست بیان کرد: ناپایدار بودن سامانه الکتریکی سازمان گمرک را مطرح کرد و معطل شدن کالاها درمبادی ورودی کشور و یا گمرکات که جدای از متضرر شدن مالکان کالاها با تضعیف چرخه اقتصادی کشور می‌شود؛ عدم اشتغال پایدار درمناطق مرزی کشور باعث کوله‌بری شده است؛  هرچند که قاچاق کالا به صورت کانتینری انجام می‌شود که اقدامات شایسته‌ای دراین زمینه مثل نصب بیشتر دستگاه‌های کنترل کالا در مبادی ورودی کشورباید انجام گیرد.
رسول کوهستانی نیز در پاسخ به مطالبات دانشجویان اظهار داشت: نیروهای اداره گمرک در ایام کرونا سرکار خود حاضر بودند تاچرخه انتقال کالا در کشور مختل نشود و یکی ازمظلوم‌ترین قشرها دراین روزها کارمندان گمرک و رانندگانی هستند که با حمل و نقل کالا ارزاق مردم را تامین می‌کردند بودند و در این مدت سازمان گمرک ۳ الی ۴ نفرازنیروها خود براثر ابتلا به کرونا ازدست داده است.
مدیر کل گمرک  اصفهان گمرک ازجمله سازمان‌هایی است که تعطیل‌پذیر نیست؛ اهمیت  گمرک در مسائل اقتصادی بسیار زیاد است وتوجه مقام معظم رهبری درمسائل اقتصادی و به ویژه اقتصاد مقاومتی امروز در تجارت مصداق بارزی پیدا کرده است و استان اصفهان مهد صنعت ایران و پیشتاز در عرصه عدم خام‌فروشی در کشور است. 
وی در ادامه افزود: برای صادر کردن مجوز کالا ۲۵ دستگاه دولتی دخیل هستند که گمرک یکی از این‌ها است؛ دراصفهان گلوگاه‌های نظارت بربارها وجود دارد اما این نظارت‌ها باید بیشتر در مبادی ورودی کشور وجود داشته باشد؛ چرا که درسال گذشته ۱۱۹۰ پرونده درگمرک اصفهان تشکیل دادیم و این  خود به تنهایی  به استان ما هزینه‌هایی را تحمیل کرده و می‌کند که اگر در دروازه‌های  ورودی کشور به خصوص درمناطق آزاد دقت بیشتری صورت گیرد دیگر نیاز به صرف انرژی زیاد درمبارزه با قاچاق کالا دراستان های مرکز نخواهیم داشت.
کوهستانی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دراین امر قانون‌گریزی  صورت می‌گیرد؛ گمرک استان اصفهان دو دفتر به صورت اختصاصی در شرکت‌های بزرگ فولاد مبارکه وذوب‌آهن  ویکی در شهر اصفهان دارد که در سال گذشته دفتر دیگری نیز در فرودگاه شهید بهشتی ایجاد شد که البته نیاز به تجهیز ونصب دستگاه ایکس‌ری دارد که پیگیر تامین اعتبارات لازم برای اجرایی شدن این طرح  هستیم.
مدیرکل گمرک استان اصفهان با یادآوری استفاده ازتوان داخلی درسامانه‌ها و دستگاه‌های کنترل ونظارت کالا در کشور تصریح کرد: سامانه‌ای برای ثبت اظهار نامه‌ها وثبت سفارش‌ها توسط متخصصان دانشگاه تهران برای گمرک کشور طراحی شده است که نبود زیرساخت‌های مناسب ارتباطاتی در برخی مواقع باعث دیر شدن ترخیص کالاها  وضعف درسامانه هستیم؛اما درعمده موارد ثبت سفارش‌ها  درساعت‌های مختلف شبانه‌روز انجام گرفته و اختلال عظیمی شاهد نبوده‌ایم.
وی بیان داشت: دراستان اصفهان باتوجه حجم کم ورودی کالا نسبت به بنادر کشور نظارت‌های دقیق‌تری انجام می‌شود، دربیشتر ورودی‌های کشور از شیوه ریسک استفاده می‌شود که از هر تعداد کانتینر موجود تعدادی از آن‌ها به صورت قرعه انتخاب وکنترل می‌شود؛ چرا که  کنترل همه کانتینرها امری بسیاروقت‌گیر و درحال حاضر نشدنی است. 
کوهستانی درپایان اظهار داشت: عزمی فرااستانی برای مقابل با قاچاق کالا و ارز نیاز است و همان گونه که ذکر شد سازمان‌های مختلفی دخیل در امر مجوز دهی و ورود و خروج کالا هستند که یکی از آن‌ها سازمان اموال تملیکی است که خود این سازمان مسؤول دریافت کالا است، وهرکالایی که ورود وخروج می‌شود توسط گمرک ارزش آن تعیین می‌شود و در مورد ورود مواد خوراکی به کشور فقط کالاهایی اجازه ورود دارند که بالای ۶ ماه تاریخ انقضا داشته باشند درغیراین صورت حق وارد شدن درچرخه غذایی کشور را ندارد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴