کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توانمندی بانک‌های خصوصی در کمک به بهبود کیفیت ناوگان هوایی

7 خرداد 1399 ساعت 12:50

ناوگان هوایی ایران طی ۴ دهه اخیر– به جز مقطع کوتاه برجام – زیر سایه تحریم قرار داشته است اما بانک‌های خصوصی توانمندی‌های خود را در کمک به بهبود کیفیت و نوسازی این ناوگان در فرصت‌های مختلف به نمایش گذاشته‌اند.



به گزارش بلاغ، صنعت هوایی و ناوگان هواپیماهای هر کشور از مهم‌ترین شقوق حمل و نقل آن کشور به شمار می‌روند به نحوی که در بسیاری از مطالعات توسعه، تعداد پروازها و کیفیت ناوگان هوایی، به عنوان یکی از معیارهای توسعه یافتگی کشورها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
بخش های مختلف اقتصاد ایران اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تحت فشار تحریم‌های ظالمانه آمریکا و دیگر هم پیمانان این کشور قرار داشته و یکی از بخش‌هایی که تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار گرفته، ناوگان هوایی کشور است. شدت این تحریم‌ها به گونه‌ای بوده که – به جز مقطع کوتاه برجام – استکبار جهانی از فروش هر نوع هواپیمای نو مسافری و ترابری و حتی قطعات این هواپیماها به کشور ما ممانعت کرده است.
بعد از به ثمر نشستن برجام، شرکت هواپیمایی هما برای خرید ۲۰۰ فروند انواع هواپیماهایی ایرباس، بوئینگ و ای تی آر و  شرکت هواپیمایی آسمان برای خرید ۶۰ فروند هواپیمای ایرباس قرارداد خرید امضا کردند. شرکت هواپیمایی زاگرس و ایران ایر تور نیز از این فرصت برای مذاکره و عقد پیش قرارداد برای خرید هواپیماهای ایرباس استفاده کردند اما متاسفانه با کارشکنی آمریکا و خروج این کشور از برجام، فقط  تعداد معدودی از این هواپیماها به ناوگان هوایی ایران افزوده شد.
در این شرایط خرید هواپیماهایی با زمان پرواز کمتر و جایگزین کردن آنها با هواپیماهای دارای زمان پرواز بالا و فرسوده یکی از راهکارهای متولیان صنعت هوایی کشور در جهت نوسازی ناوگان هوایی ایران بوده است.
بانک های خصوصی ایران نیز با توجه به جایگاه صنعت هوایی در توسعه و رفع نیازهای گوناگون کشور، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را در تامین مالی اقدمات انجام شده برای نوسازی ناوگان هوایی کشورمان به صحنه آورده‌اند.
بانک پارسیان به عنوان یکی از حلقه های مهم شبکه بانکی کشور از بانک‌هایی است که در این زمینه پیش قدم شده و در تامین مالی و خرید هواپیما برای چند ایرلاین کشور ایفای نقش کرده است. 
اولین اقدام بانک پارسیان در نوسازی ناوگان هوایی طرح مشارکت این بانک در خرید هواپیما برای شرکت هواپیمایی ماهان با عاملیت صندوق توسعه ملی به مبلغ ۶۳ میلیون دلار است.
اقدام قابل توجه دیگر بانک پارسیان در این راستا، طرح مشارکت بانک پارسیان در خرید دو هواپیما برای شرکت هواپیمایی زاگرس از محل منابع داخلی  بانک به مبلغ ۲۵ میلیون دلار بوده است.
طرح مشارکت در خرید دو فروند هواپیمای ایرباس A۳۱۹ برای شرکت هواپیمایی معراج از محل منابع داخلی بانک پارسیان به مبلغ ۴۳۲ هزار میلیون ریال، سومین طرح این بانک برای توسعه و نوسازی ناوگان هوایی کشور به شمار می‌رود.
به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که تحریم های ظالمانه آمریکا به سطح بی سابقه ای رسیده است خرید هواپیماهای کم کارکرد و جایگزین کردن آنها با هواپیماهای فرسوده، می تواند خط مشی اصلی صنعت هوایی کشور و تاحدودی گره گشای چالش نوسازی ناوگان هوایی باشد.
چندی پیش نیز محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز بر این امر تاکید و بیان کرد: در حال خرید و ابتیاع تعدادی هواپیما هستیم.
بر این اساس، بانک های توانمندی همچون بانک پارسیان می توانند نقش فعالی در تامین مالی بهبود کیفیت ناوگان هوایی در شرایط تحریمی ایفا کنند و حامی صنعت هوایی کشور باشند.
 


کد مطلب: 424985

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/424985/توانمندی-بانک-های-خصوصی-کمک-بهبود-کیفیت-ناوگان-هوایی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com