تاریخ انتشارسه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۴۲۴۸۴۶
معاون روابط بین الملل شهرداری تهران، اقدامات و برنامه های شهرداری پایتخت در عرصه بین الملل را تشریح کرد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، زهیر صباغ پور در گفت و گو ، با اشاره به برنامه‌های معاونت امور بین الملل شهرداری تهران گفت: این روزها بحث دیپلماسی شهری بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است، چرا که دولت ها در تمام دنیا در حال کوچک شدن هستند و شهرداری ها به عنوان نماینده مردم و شهروندان می‌توانند به بازوهای کمکی دولت ها در حل بسیاری از مشکلات تبدیل شوند. 
وی با بیان اینکه امروزه بیش از 60 درصد مردم دنیا در شهرها زندگی می کنند و این موضوع یک پشتوانه قوی برای دیپلماسی شهری به شمار می‌آید، گفت: دیپلماسی شهری که معادل فارسی اصطلاح “Urban Diplomacy” است؛ به هنر مذاکره، چانه زنی و تعامل با دیگر شهرهای جهان، سازمان های بین المللی، NGO های فعال در سطح جهانی و دیگر موجودیت های در این عرصه، با هدف دستیابی به منافع شهری گفته می شود که امروزه دیپلماسی شهری در سطح جهان اهمیت ویژه ای دارد، از یک نگاه بسیاری از مشکلاتی که از طریق دیپلماسی رسمی و دولتی قابل حل نیست، در ساحت دیپلماسی شهری قابل حل است، این موضوع اولا به جنس کمتر سیاسی دیپلماسی شهری و دوما به حساسیت کمتر رسانه ها و مردم بر آن بر می‌گردد.
وی  افزود: تهران پتانسیل زیادی در این حوزه دارد که بخشی از این موضوع به پایتخت کشوری چون ایران بودن، به عنوان یک کشور خاص در معادلات منطقه ای و جهانی، و بخش دیگر آن به موقعیت خاص جغرافیایی و تاریخی شهر تهران بر می‌گردد.
صباغ پور با اشاره به شیوع ویروس کرونا در دنیا ادامه داد: ما سعی کردیم موضوع کرونا را از یک تهدید به یک فرصت تبدیل کنیم و  ما با تکیه بر این اصل که کرونا نگرانی و دغدغه مشترک مدیران شهری در نقاط مختلف جهان است، جنبشی میان شهرهای مختلف ایجاد کردیم. شهردار تهران در روزهای اخیر تماس هایی با شهرداران شهرهای مختلف از جمله سئول، مسقط، بوداپست، وین، لندن و ... درخصوص حل مشکلات پیش آمده در پی شیوع کرونا داشته است. 
معاون روابط بین الملل شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مذاکرات مستقیم دکتر حناچی با شهرداران شهرهای دیگر دنیا می تواند نقطه عطفی در تاریخ دیپلماسی شهری تهران باشد، گفت: در همه دنیا معمولا شهرداران، افرادی غیرسیاسی، با پیشینه هنری، فرهنگی و یا علمی هستند و به همین دلیل می توان با اتکا به روابط موجود با شهرداران دیگر شهرهای جهان و بر بستر دیپلماسی شهری، برخی مسائل و مشکلات موجود را حل کرد.
وی افزود: شهردار تهران در این تماس ها علاوه بر ارائه گزارشی از اقدامات شهرداری تهران در موضوع مهار ویروس کرونا، در باب تاثیر تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران نیز توضیحاتی ارائه کرده و بر این موضوع انگشت تاکید نهاده که ایران فقط با ویروس کرونا نمی جنگد، بلکه ویروس تحریم نیز باعث ایجاد مشکلات عدیده ای برای خدمت رسانی به شهروندان تهرانی شده است.
صباغ پور با تاکید بر اینکه شهرداری تهران در این مدت در حوزه بین الملل توانسته کارنامه قابل قبولی داشته باشد، گفت: در این مدت شهرداری تهران با سازمان جهانی بهداشت، ارتباط خوبی برقرار کرده و ضمن استفاده از دانش و تجربیات این سازمان، تجربیات خود را در زمینه مبارزه با شیوع کرونا در محیط های شهری را به کارشناسان آن سازمان ارائه کرده است، شهرداری تهران همچنین کارگروه هایی با مشارکت شهرداری پکن و سایر کلانشهرهای جهان ایجاد کرده است تا از پتانسیل و ظرفیت های بین المللی مناسب تری بهرمند شود.
معاون روابط بین الملل شهرداری تهران با تاکید بر اینکه نهاد شهرداری در همه دنیا، غیر سیاسی بوده و تابع قوانین سیاسی نیست، گفت: شهرداری تهران تلاش دارد ضریب نفوذ خود را در سازمان های بین المللی شهری نیز اعم از ایزوکارپ، متروپلیس و غیره را افزایش دهد.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از شهرهای دنیا تمایل دارند ارتباط خود را با تهران افزایش دهند، افزود: ما نسبت به اتخاذ راهکارهایی برای استفاده حداکثری از پتانسیل های موجود اقدام خواهیم کرد چراکه  شهرداری تهران عضو برخی سازمان های بین المللی در حوزه شهری است که این سازمان ها حلقه واسط میان شهرهای مختلف جهان نیز هستند. این سازمان ها در بحث همرسانی تجارب موفق و ناموفق شهری، در حوزه های مختلف فعالیت دارند و از این جهت برقراری ارتباط موثرتر با آنان برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
صباغ پور با بیان اینکه معاونت بین الملل تلاش کرده است تا مدیران حوزه های مختلف شهری را نسبت به گذشته به عرصه بین الملل علاقه مندتر کند، افزود: معتقدیم در شهرداری تهران اتفاقات خوبی در حال وقوع است که پتانسیل لازم برای دیده شدن در سطح جهانی را دارد، و این موضوع در نهایت باعث ارتقا جایگاه تهران در میان شهرهای جهان می شود.
وی اضافه کرد: یکی از مباحث مهم در این حوزه، جایزه جهانی خشت طلایی است که آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد و جوایز مربوطه به تجارب برتر شهری در محورهای مختلف اهدا می شود اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، اگر نتوانیم این فستیوال را به صورت فیزیکی برگزار کنیم، قطعا آن را به صورت مجازی و آنلاین برگزار خواهیم کرد و از حضور سازمان های بین امللی همچون یو ان هبیتات(UN Habitat)، متروپلیس (Metropolis)، ایزوکارپ (ISOCARP) یو سی ال جی (UCLG)و ... بهره مند خواهیم شد.
معاون روابط بین الملل شهرداری تهران با تاکید بر اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا، یک محور ویژه تحت عنوان سلامت و مدیریت شهری، به جایزه خشت طلایی امسال اضافه خواهد شد تا تجربیات موفق شهرهای مختلف دنیا در مهار کرونا ارائه شود، گفت: تلاش می کنیم تا در ارتباط با اهداف شهرداری، با سازمان های بین المللی ارتباط بگیریم و کارگروه های مشترکی نیز داشته باشیم، به گونه ای که در راستای تحقق شهر دوستدار کودک با یونیسف، همکاری داشته و در حوزه پسماند و بهره وری انرژی نیز با یو ان دی پی (UNPD)، همکاری های مشترک داریم؛ لذا ارزیابی ما این است که علی رغم تحریم های ظالمانه موجود، با توجه به توانمندی ها و پتانسیل های داخلی و نیز علاقه شهرهای مختلف جهان به تقویت همکاری در حوزه های مختلف شهری، انشاا... میتوانیم اقدامات موثر و درخشانی در آینده داشته باشیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴