تاریخ انتشارسه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۴۲۴۸۲۳
«توصیه‌ای که به اعضای مجلس جدید می‌توان داشت این است که مشکلات کشور نه وجود و نه حذف ۴ صفر از پول رسمی است. اگر دولت هم لایحه‌ای در این باره داده، در مسیر فعالیت‌های عادی آن بوده است. مثل ده‌ها لایحه دیگری که تقدیم مجلس می‌کنند.»
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، روزنامه ایران نوشت: «از هفتم خرداد مجلس یازدهم آغاز به کار خواهد کرد. طبیعی است که ۸۰ درصد افراد جدید ابتدا باید با سازوکار مجلس آشنا شوند، سپس کمیسیون‌ها و تشکیلات داخلی مجلس را سر و سامان دهند و پس‌ از آن وارد لوایح و طرح‌ها و ... شوند و این فرآیند چند ماهی طول خواهد کشید ولی به‌ نظر می‌رسد که برخی از نمایندگان محترم خیلی عجله دارند و هنوز که به‌ صورت رسمی در صندلی نمایندگی ننشسته‌اند و به‌ عبارت دیگر هنوز نماینده نشده‌اند و حتی اعتبارنامه آنان تصویب نشده نامه‌ای به شورای نگهبان نوشته و خواستار بازپس‌گیری لایحه حذف ۴ صفر از پول رایج کشور شده‌اند.
واقعیت این است که این لایحه موضوعی اختلافی می‌توانست باشد. بود و نبود آن نیز تغییر اساسی در وضع کشور ایجاد نمی‌کرد و نمی‌کند و طبعاً تا اجرایی شدن آن نیز فرصت وجود داشت که از طرف مجلس درخواست توقف شود؛ هرچند تاکنون باید رد و تأیید آن از سوی شورای نگهبان اعلام می‌شد ولی با درخواست استمهال شورای نگهبان و این نامه، به‌ نظر می‌رسد که هدف دیگری در مواجهه با دولت در پیش است.
این نوع رفتار مسبوق به سابقه است. مجلس هفتم که آغاز به کار کرد در اولین فرصتی که به‌ دست آورد ماده مربوط به افزایش تدریجی قیمت سوخت در برنامه چهارم را لغو کرد و به‌ قول خودشان به مردم عیدی دادند! چیزی نگذشت که معلوم شد این کار یکی از زیانبارترین تصمیماتی بود که در آن زمان اتخاذ شد و برای ۵ سال قیمت انرژی را ثابت نگه داشتند در حالی که شاخص تورم طی این ۵ سال چندین برابر شده بود و بعداً خودشان اذعان کردند که چه اشتباهی را مرتکب شده‌ایم.
حتی رئیس وقت مجلس اقرار کرد که در دیدار با معاون مجلس دومای روسیه وی پرسیده بود که چطور قیمت بنزین در ایران از قیمت آب آشامیدنی ارزان‌تر است؟! ولی این اقدام اصول‌گرایان در جلوگیری از تصویب قانون حذف ۴ صفر شاید از منظر دیگری قابل دفاع باشد. حذف ۴ صفر از پول ملی هنگامی پذیرفتنی است که سیاست‌های اقتصادی در مسیر عقلایی قرار گیرد و جلو افزایش نرخ تورم گرفته شود. فرقی نمی‌کند چه این دولت باشد و چه هر دولت دیگری، باید این کار را انجام دهد ولی مجلس جدید با نگاه و رویکرد جدیدی که وارد میدان شده است به ناچار در مسیری رفتار خواهد کرد که در زمان نه‌چندان زیادی مواجه با وضعیتی خواهیم شد که دوباره نیازمند حذف ۴ صفر خواهیم شد. بنابراین بهتر است که فعلاً تا رسیدن به آن زمان از انجام کاری جلوگیری کنند که مجبور به دوباره کاری نشوند.
توصیه‌ای که به اعضای مجلس جدید می‌توان داشت این است که مشکلات کشور نه وجود و نه حذف ۴ صفر از پول رسمی است. اگر دولت هم لایحه‌ای در این باره داده، در مسیر فعالیت‌های عادی آن بوده است. مثل ده‌ها لایحه دیگری که تقدیم مجلس می‌کنند. بنابراین زین کردن اسب سرکش خود برای مواجهه با دولت نه تنها مجلس را از کارآیی مثبت تهی می‌کند، بلکه شیوه تقابلی مجلس به زیان جامعه و کشور و حتی خود مجلس خواهد بود. مجلس محترم بهتر است قدری خویشتنداری کند. عجله‌ای در کار نیست.»
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴