تاریخ انتشاريکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳
کد مطلب : ۴۲۴۶۰۲
طی روزهای اخیر دو خودروسازی بزرگ کشور پیش‌فروش محصولات خود را آغاز کردند این در حالی است که کارشناسان صنعت خودرو معتقدند خودروسازان قبل از قرعه کشی چند هزار میلیارد به بهانه ثبت نام اخذ می کنند و به واسطه آن سود به جیب می زنند و نقدینگی خود را از جیب مردم تامین کنند
۰
plusresetminus
ماهیگیری خودروسازان از آب گل آلود بازار/سودِ سرمایه چندهزار میلیاردی مردم با قرعه کشی به جیب خودروسازها می رود
به گزارش بلاغ؛ طی روزهای اخیر دو خودروسازی بزرگ کشور پیش‌فروش محصولات خود را آغاز کردند که البته این طرح با شروطی همراه بود که از جمله آن می توان به این موضوع که خریدار خودرو به هیچ عنوان حق فروش وکالتی خودرو را ندارد و خودروی فروخته شده قابل صلح نیست، اشاره کرد.
علاوه بر 10 شرط اعلام شده از سوی این شرکت ها برای ثبت نام در طرح فروش فوق العاده خودرو، شرط ارائه چک به نام فرد متقاضی نیز به شرایط اضافه شد.

طرحی که با اما و اگرهای زیادی همراه است و خیلی ها پیش فروش آن را قبل از قرعه کشی، اقدامی اشتباه اعلام و اظهار می کنند که می شد به جای آن طرح دیگری را پیاده کرد.

به اعتقاد آن ها، این دو شرکت بزرگ خودروساز قبل از قرعه کشی چند هزار میلیارد به بهانه ثبت نام اخذ می کنند و به واسطه آن سود به جیب می زنند.

در این میان خیلی از مردم به امید این که شاید قرعه خرید خودرو به نامشان بیفتد، با فروش طلا، دریافت وام و به طرق مختلف سعی می کنند در این طرح شرکت کنند اما این که سرانجام ماجرا چه می شود ذهن خیلی از هموطنان را به خود مشغول کرده و با نارضایتی عمومی همراه است.
به همین دلیل خبرنگاران استانی خبرگزاری دانا به گفتگو با کارشناسان صنعت خودرو پرداخته اند تا انگیزه خودروسازان از این کار را جویا شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

سودِ سرمایه چندهزار میلیاردی مردم با قرعه کشی به جیب خودروسازها می رود/ دلالان آب در آسیاب اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار می ریزند

یک کارشناس خودرو با اشاره به ظلم خودروسازها به مردم در قالب دریافت چندهزار میلیارد از آنها و تحویل خودرو با قرعه کشی، در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: این مسئله روشی برای کنترل قیمت خودرو نیست زیرا بازار آزاد زمانی برای وسائل نقلیه ایجاد می شود که عرضه و تقاضا با یکدیگر برابری نداشته باشند.
بابک صدرایی افزود: در سال 1383 تولید با عرضه و تقاضا برابر بود و این روند تا پایان دهه 80 ادامه داشت و چیزی به نام بازار سیاه خودرو وجود نداشت اما از زمان آغاز تحریم ها به ویژه در سال 97، خودروسازی همانند کشور با مشکل مواجه شد زیرا بخش قابل توجه از منابعی که خودروساز باید تامین می کرد قطعات خارجی بود.

وی اظهار داشت: خودروسازها با قطعه سازهای داخلی هم به مشکل برخوردند زیرا نمی توانستند حساب های آنها را تسویه کنند و از طرفی قطعه سازها هم توان تامین منابع آنها را نداشتند در نتیجه تعداد زیادی خودروی ناقص وارد پارکینگ ها شد و برخی محصولات هم ماتند دنا، ساندرو و ال 90 بر اثر تحریم ها از بازار خداحافظی کردند.

صدرایی تصریح کرد: زمانی که برای یک محصول تقاضا هست اما عرضه به موقع و در زمان مناسبی انجام نمی شود شاهد اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار هستیم، این یک امر طبیعی است و از اوایل انقلاب تا کنون وجود دارد زیرا آن زمان هم مردم حواله های پیکان خود را بالاتر از قیمت کارخانه به فروش می رساندند.

وی گفت: متاسفانه طی یکسال اخیر اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار بسیار وحشتناک شده است و خودرو در بازار دو برابر قیمت کارخانه به فروش می رفت، این روند نشان دهنده عدم قیمت گذاری درست در کارخانه ها و وجود دلال هایی است که از فرصت به دست آمده استفاده می کنند.

صدرایی افزود: بعضا برای توجیه افکار عمومی قیمت گذاری به نرخ کارخانه اعلام می شود اما سایت فروش باز نمی شود یا سامانه فروش پس از چند ثانیه بسته می شود و در ادامه اعلام می شود تولید کننده باید قیمت خودرو را 5 درصد زیر قیمت بازار اعلام کند تا نشان دهند بازار تعیین کننده قیمت ها است در حالی که این روند اشتباه است.

وی اظهار داشت: مردم به لحاظ روانی زمانی که بی ثباتی اقتصادی را مشاهده می کنند دارایی های خود را به کالا تبدیل می کنند و اینجاست که دلالی ها جان می گیرد زیرا همه به فکر کسب سود از وضعیت پیش آمده هستند یا مایل هستند اگر سودی نمی برند، پول داخلی که بی ارزش شده جلوی افت ارزش پولشان را بگیرد.

صدرایی تصریح کرد: تصور کنید در شرایطی که قیمت خودرو در کارخانه متناسب با شرایط اقتصادی کشور باید بالا برود و دولت درصدد کنترل آن است اما نمی تواند؛ به قرعه کشی خودرو روی آورده، اقدامی که کاملا غلط است. تجربه نشان داده است این روش ها مسکن بوده و تنها در یک مقطع خاص قیمت ها کنترل می شود اما مجددا قیمت ها رها خواهند شد.

وی گفت: برای کنترل قیمت خودرو باید عرضه و تقاضا با یکدیگر تناسب داشته باشند و خودروسازها بتوانند در زمان کوتاهتری محصول را به مشتری تحویل بدهند یعنی خودروها برای سال 1400 پیش فروش نشوند زیرا این اقدام به بازار سیگنال نبود خودرو را خواهد داد.

صدرایی افزود: خودروسازها باید با همکاری بانک ها برای مردم شرایط اقساطی فراهم کنند و وام و تسهیلات به مردم ارائه بدهند تا قیمت بازار کنترل شود، متاسفانه با توجه به اینکه قادر به انجام هیچکدام از این راهکارها نیستند به این روند روی می آورند که خودرو را قرعه کشی کنند.

وی اظهار داشت: نمی توان پیش از قرعه کشی از مردم پول دریافت کرد و با سرمایه مردم در بازار  به فعالیت های اقتصادی پرداخت زیرا این اقدام از نظر اخلاقی هم با ایراداتی همراه است و توجیهی ندارد.

صدرایی در خاتمه با اشاره به اینکه افزایش تولید و به حداقل رساندن خریداران خودرو با یکدیگر در تناقض است تصریح کرد: دولت می توانست راهکارهای بهتری را در پیش بگیرد و با شناسایی تقاضای واقعی و برنامه ریزی با خودروسازها، عرضه واقعی را در دستور کار قرار داد اما از روش هایی استفاده می کند که مقطعی بوده و در نهایت موجب می شود بسیاری از سرمایه گذاران دارایی خود را از بازار خارج کنند و خریداران منصرف شوند.


سرگرمی مردم؛ تنها هدف اجرای طرح پیش فروش خودرو/تولیداتی که به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد

امیرحسن کاکایی، یکی از کارشناسان خودرو  در گفت و گو با عصرهامون در خصوص طرح پیش فروش خودرو توسط دو شرکت بزرگ خودرو ساز بیان کرد: به هم ریختگی بازار خودرو از یکسری عوامل نشات گرفته که ارتباطی به بازار ندارد، اصل ماجرا این است که در تحریم قرار گرفتیم و تولید افت کرده است.
 
وی ادامه داد: به جای این که به تولید کمک شود، با این فرضیه که اگر قیمت خودرو را در خودرو سازی ثبات بخشند، می توانند قیمت را در بازار ثابت نگه دارند دو سال مسیر غلطی را جلو رفتند که نتیجه آن وارد شدن بالای 40 میلیارد تومان خسارت به دو خودروساز اصلی و بازاری کاملا آشفته بود، بازاری که مخصوص سرمایه گذاری است و برای مصرف نیست.
 
این کارشناس تصریح کرد: به جای حل این مشکل و این که به فکر جهش تولید باشیم، اشتباه دیگری صورت گرفت و آن این که قیمت گذاری تعیین شد که زیان دهی خودروها را زیاد خواهد کرد.
 
کاکایی اضافه کرد: از طرفی در دو ماه اخیر مشکلات جدی ارزی برای خودروسازان و قطعه سازان به وجود آمد و چون زیان سنگینی دیدند، با بی پولی شدیدی مواجه شدند به گونه ای که برای سرمایه گذاری و توسعه تولید قطعات که قبلا از خارج می آمد، پول ندارند و روز به روز وضعیت از نظر توان تولید بدتر می شود.
 
وی گفت: آدم هایی که این تئوری را دو سال پیش ارائه دادند که با کنترل قیمت خودرو ساز می توان بازار را کنترل کرد، در این چند روز اصرار دارند کار اضافه هم انجام دهند و آن چیزی به نام قرعه کشی است و این گونه استدلال می کنند که می خواهند خودرو دست مصرف کننده حقیقی برسد.
 
این کارشناس خودرو افزود: در حالی که قرعه کشی با این قیمت ها به این معنی است که اگر بتوانیم ثبت نام کنیم و برنده شویم در حقیقت سود هنگفتی بردیم و نتیجه این که مردم سعی می کنند شانس خود را امتحان کنند و این مانند جایزه بزرگ لاتاری است.
 
کاکایی اذعان کرد: آن ها با این قرعه کشی به مردم اعلام می کنند که می خواهیم جایزه ای را بین شما تقسیم کنیم، در این قرعه کشی شرکت کنید و در نتیجه اگر قبلا 5 میلیون نفر برای ثبت نام مراجعه می کردند در این شرایط 50 میلیون نفر ثبت نام می کنند، چراکه می خواهند شانسشان را امتحان کنند.

وی با بیان این که در نهایت 5 میلیون نفر همیشه پای بازی هستند افزود: این یکبازی است و حتی اگر لازم شود برخی فرش زیر پایشان را می فروشند چراکه اگر برنده شوند سود زیادی برایشان دارد.
 
این کارشناس گفت: در خصوص مسکن هم وضعیت این گونه است که البته پول همه به مسکن نمی رسد ولی خیلی ها می توانند خودرو بخرند و در نهایت اگر هم پول نداشته باشند، قرض می گیرند با این تفکر اگر برنده شوند آن را پس می دهند.
 
کاکایی تصریح کرد: بنابراین کاری بسیار سود آور خواهد بود البته در نهایت یک میلیون جمعیت، این روش باعث می شود که شانس رسیدن خودرو به دست مصرف کننده واقعی کم می شود چراکه تعداد بیشتری ثبت نام می کنند، درست بر عکس آن چه اعلام می کنند که به دست مصرف کننده واقعی می رسد اما احتمال آن خیلی پایین است.
 
وی گفت: این بازی شروع می شود و پایان ندارد، چراکه این خودروسازها هر دو هفته یکبار پیش فروش دارند و فرد می خواهد در طرح بعدی هم شرکت کند و لذا می شود بازی لاتاری، پرداخت پول هم قبل از قرعه  کشی فاجعه است، زیرا جمعیت زیادی اقدام به پرداخت پول می کنند که سود آن به جیب بانک یا خودرو ساز می رود.
 
این کارشناس اذعان کرد: بازی بسیار نامناسبی را طراحان این طرح شروع کردند که فقط مردم را سرگرم می کنند، دو مشکل اصلی داریم این که قیمت خودرو در بازار نا به سامان است و دست مصرف کننده واقعی به این خودروی ارزان نمی رسد.
 
کاکایی با بیان این که  با این کارها خودرو ساز روز به روز زیان می کند و اجرای این روش جای تعجب دارد، گفت: این طرح هیچ کدام از ادعاهای آقایان را پاسخ نمی دهد و این قرعه کشی مزیتی را ایجاد نمی کند بلکه بر عکس از نظر اجتماعی و اقتصادی تبعاتی دارد که باید به آن پاسخ داد.

طرح پیش فروش خودرو؛ مسابقه بخت آزمایی

حسن کریمی سنجری گفت: در واقع این طرح، یک اقدام غلط است، چراکه این شرکت های خودروساز ابتدا و قبل از قرعه کشی از مردم پول دریافت می کنند.
به گفته وی، این طرح یک جور مسابقه بخت آزمایی نیز است، در هر صورت شاید به نوعی می توان گفت که اشکال شرعی هم دارد، ولی اگر غیر این است، از نظر مباحث اجتماعی و اخلاقی کار خوب و قابل قبولی نیست.
این کارشناس تصریح کرد: ولی از طرفی اگر قرعه کشی به صورت پیش فروش نباشد، شاید همه مردم ایران متقاضی شوند و بخواهند در این طرح ثبت نام کنند.

کریمی اضافه کرد: اما در این طرح کسی که پول در دست دارد و اطمینان بیشتری می توان به وی داشت که بتواند خودرو بخرد، شانس بیشتری برای شرکت دارد.

وی گفت: البته باید روشی ارائه شود که انگیزه برای ثبت نام کاهش پیدا کند، این که مجانی باشد همه می خواهند ثبت نام کنند که بخت آزمایی است چراکه اگر قرعه به نامشان درآید می توانند خودرو با قیمت کارخانه خریداری کنند.

این کارشناس خودرو بیان کرد: در هر صورت مخالف اجرای این طرح و پروسه قرعه کشی هستم این که قبل قرعه کشی، کلی پول از مردم دریافت می شود، جای سوال دارد.

کریمی افزود: از طرفی حداقل 25 روز تا یک ماه این پول دست شرکت ها می ماند و شرکت ها هم ممکن است برای پس دادن آن تعلل کنند، پولی که مردم به زحمت آن را به دست آورند و اگر در این قرعه کشی برنده نشوند، شرایط برایشان سخت خواهد شد.

وی اذعان کرد: شاید در این قرعه کشی رانت هم باشد که البته قطعا از طریق سیستم های نظارتی کنترل می شود، اما باید این احتمال ها را در نظر گرفت.
 
طرح پیش فروش خودرو؛ تکنیک اقتصادی لپ لپ/قرعه کشی راه حل کاهش قیمت ها نیست

در شرایطی که در کشور با مشکل نا به سامانی قیمت خودرو مواجه هستیم، دو شرکت بزرگ خودرو ساز اقدام به پیش فروش خودروهای تولیدی خود کرده اند.
 آن هم با گذاشتن شرایطی همچون قرعه کشی در ثبت نام  که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این عرصه هدف از این اقدام تامین مشکل نقدینگی خودروسازها از جیب مردم است.
 
در همین راستا با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت و گویی انجام شده است، وی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: نکته اصلی و اساسی در خصوص اجرای طرح پیش فروش خودرو، این است که نمی دانیم چرا و به چه دلیل از تاکتیک در این طرح قرعه کشی استفاده می شود.
 
وی با بیان این که این موضوع در کجای اقتصاد تعریف شده است؟ بیان کرد: این اقدام یکی از تکنیک هایی است که برای آرام تر کردن بازار از آن استفاده شده است، در حالی که نمی توان بازار را با تعداد محدودی خودرو آرام کرد.
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اذعان کرد: نکته دیگر این که به واسطه اجرای این طرح، عده ای مردم به امید این که صاحب خودرو آن هم با قیمت مصوب می شوند، بخشی از اموال و دارایی هایشان را می فروشند و برای ثبت نام پرداخت می کنند اما اگر در قرعه کشی برنده نشوند تکلیف آن ها چه می شود؟
 
دادفر با بیان این که نام این طرح را باید تکنیک اقتصادی لپ لپ نام گذاشت  افزود: هیچ جای دنیا چنین طرحی برای فروش خودرو نداریم و از طرفی در دوره کرونا تمام خودروسازان دنیا به خاطر عدم خرید مردم رو به ورشکستگی هستند و تولیداتشان روی دست آن ها مانده است.
وی تصریح کرد: با وجود این که به  دلیل شیوع کرونا قیمت خودروی جهانی 50 درصد کاهش داشته، ولی در ایران برعکس این است و با افزایش قیمت خودرو مواجه شدیم.
 
به گفته این مقام مسئول، قرعه کشی راه حل کاهش قیمت خودروی کشور و تامین تقاضای مردم نیست، بلکه باید به فکر تولید باشیم، این هیچ وقت هیچ کس به این موضوع توجه نمی کند.
قزوین

ظلم بزرگ خودروسازان به مردمی که امید خودرو دار شدن دارند

 امیرحسین عسگریان در گفت‌وگو با  صبح قزوین؛ درباره فروش فوق العاده سایت‌های خودرو سازی اظهار کرد: علاوه بر شرایط جدید اعلام شده برای ثبت نام خودروها در طرح فروش فوق العاده‌ی دو خودروساز بزرگ، ارائه چک به نام فرد متقاضی نیز به شرایط افزوده شده است.
وی ادامه داد: سند خودرو تا یکسال در رهن شرکت باقی خواهد ماند، که به موجب آن یک فقره چک با موعد پرداخت سال آینده و به مبلغ سه میلیون و 900 هزار تومان خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو ابراز کرد: به عقیده برخی اگر در ابتدای امر مبلغی از مشتری دریافت نشود تعداد زیادی از افراد برای ثبت نام اقدام کرده و سایت‌های خودرو سازی با مشکل مواجه می‌شوند و این آفت این شرکت‌ها محسوب می‌شود.
 
وی افزود: پس از 48 ساعت تا 10 روز پول افراد ثبت نام کننده‌ای که در قرعه کشی برنده نشده‌اند عودت داده می‌شود با وحود این باتوجه به تعداد زیاد مراجعه کننده، سود بانکی بسیار زیادی نصیب این شرکت‌ها خواهد شد.
این کارشناس تصریح کرد: درواقع پیش از قرعه کشی به بهانه ثبت نام چند هزار میلیارد سود به جیب می‌زنند و پس از آن با صدها هزار نفر که به امید خودرو دار شدن مال، طلا و سهم خود را فروخته و وام دریافت کرده‌اند مواجه شده و نارضایتی عمومی ایجاد می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: در شرایط عادی باید افراد متقاضی ابتدا برای قرعه کشی ثبت نام کرده و پس از اعلام نتایج افراد برنده شده در قرعه مبالغ مورد نیاز را به شرکت پرداخت کنند.

رویه فعلی برای تحویل خودرو با قرعه‌کشی ایراد بزرگ خودروسازی است
آرش محبی نژاد در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز در مورد رویه فعلی خودروسازان برای تحویل خودرو و متضرر شدن مردم اظهار داشت: درحال حاضر بخشی از مردم که اسم آنها در قرعه کشی در نیامده متضرر می‌شوند این یک ایراد بزرگ در اقتصاد و صنعت خودرو است و ایراد اساسی قیمت گذاری خودرو دستوری و با اختلاف قیمت کاملا فاحش با بازار است.

این کارشناس خودرو عنوان کرد: زمانی که قیمت پراید در کارخانه 38 میلیون تومان بود در بازار به نرخ 70 میلیون تومان عرضه می‌شد بنابراین افراد خود را به آب و آتش می‌زدند تا خودرو پراید بخرند و به بازار بفروشند درحالی که اگر اجازه دهند قیمت خودرو در کارخانه منطقی حل شود و به واقعیت نزدیک‌تر شود حباب بازار خواهد ترکید و این گام نخست است.

وی بیان داشت: این گام نخست در مسیر ساماندهی بازار خودرو و گامی مثبت است، پیش‌بینی می‌شود اگر این رویه ادامه یابد و خودروساز بخش زیادی از فروش فوری را تحویل دهد، قیمت بازار فروکش می‌کند و تقاضای کاذب به طمع سود دو برابری از بازار  خودرو رخت خواهد بست و البته شاید به بازارهای دیگر هم مهاجرت کند بنابراین سیاست گذاران باید به فکر کنترل تورم در بازارهای سکه، طلا، ارز و بورس باشند.

محبی نژاد گفت: در حال حاضر هیجان کاذب در بازار وجود دارد و عمده تقاضا نیز به صورت کاذب است پیش بینی می شود با این حرکت که بخشی از خودروها به این گونه عرضه می‌شود سبب کاشته شدن از التهاب بازار شود و افزایش عرضه مستقیم و تحویل فوری هم سبب خواهد شد تب قیمت در بازار فروکش کند.

این کارشناس خودرو عنوان کرد: بسیاری خودرو احتکار شده وجود دارد؛ خودروهایی که مردم به نیت افزایش قیمت و سود خریداری شده، فروخته خواهد شد.

محبی نژاد تصریح کرد: در بازار خودرو، قیمتها به صورت هیجانی و کاذب به هم ریخته و اگر جایگاه خودرو در سبد کالای مردم از سرمایه ای به مصرفی تغییر یابد تغییر در عرضه و تقاضا جوابگوی بازار است و این نوسانات دیده نمی شود.

وی افزود: در این صورت مردم برای حفظ ارزش پول به بازار طلا، ارز، بورس  و... حمله می کنند که به خاطر تورم انتظاری است بنابراین اگر بازار خودرو بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری به منظور کسب سود نباشد قیمت‌ها در بازار اصلاح و تغییر می کند.

خودرو سازها می خواهند نقدینگی خود را از جیب مردم تامین کنند/لزوم راه اندازی سامانه جامع معاملات خودرو

در شرایطی که  شاهد نوعی نابه سامانی و و قیمت های حبابی در بازار خودرو هستیم، خودروهای سازهای بزرگ کشور با راه اندازی پیش فروش خودرو التهاب دیگری در این بازار ایجاد کرده اند و امروز در هر جا صحبت از پیش ثبت نام برای خرید خودرو است.
با توجه به اینکه شرایط جدیدی همچون قرعه کشی بعد از ثبت نام در این دوره اضافه شده است جهت بررسی مزایا و معایب این موضوع و ارائه راهکارهای مناسب جهت ساماندهی بازار خودرو گفتگویی با مرتضی مصطفوی، کارشناس مسائل خودرو صورت گرفت که در ادامه می خوانید
مرتضی مصطفوی در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ با اشاره به سیاست های  وزارت صنعت برای خودروسازها گفت: من احساس می کنم وزارت صنعت و مجموعه حاکمیتی که برای بازار خودرو سیاست گذاری می کنند فقط صورت مساله را پاک می کند.
وی با اشاره به تقاضای بیش از حد در بازار خودرو گفت: مشکل بحث قرعه کشی نیست زیرا ما الان در بازار با یک تقاضای خیلی عجیب مواجه ایم و نکته جالب این است که مردم نگاه مصرفی ندارند و فقط نگاه سرمایه گذاری دارند.
این کارشناس مسائل خودرو با تاکید بر اینکه اصلا صورت مساله ما برای شرایط  کنونی تولید و نحوه فروش خودرو نیست افزود: شما هر کاری هم کنید با چند صد هزار تقاضا که همه نگاهشان به خودرو سرمایه ای است مواجه اید.
آیا با گذاشتن شرط قرعه کشی عطش بازار خودرو کم می شود؟
وی با بیان اینکه وزرات صنعت نمی خواهد مشکل را حل کند، گفت: آیا با گذاشتن قوانین جدید همچون قرعه کشی عطش و تشنگی بازار خودرو از بین می رود؟
مصطفوی با انتقاد از اینکه راه حل های دستگاه های تصمیم گیر فقط در خصوص صنعت خودرو است افزود: در بازار خودرو مصرف کننده و در صنعت خودرو، خودرو ساز مهم است و این دو با هم متفاوت هستند و الان مساله اصلی بازار خودرو است.
وی با تاکید بر راه اندازی سامانه هایی جهت رصد صحیح بازار خودرو گفت: به جای آنکه قرعه کشی بگذارند بیاییند سامانه جامع معاملات خودرو را که چند سالی هست غیر فعال شده، فعال کنند.
این کارشناس مسائل خودرو ادامه داد: برای تشریح این سامانه می توان نظام بانکی را مثال زد که اگر در بانکی فرد چک برگشتی داشته باشد دیگر در هیچ بانکی به  او چک نمی دهند چون تمام اطلاعاتش در سامانه بانک مرکزی است و بازار خودرو نیاز به چنین سامانه ای دارد.
وی افزود: در هنگام خرید خودرو اطلاع خریدار در چند جا همچون تعویض پلاک و دفتر خانه ثبت می شود به راحتی با اشتراک گذاشتن این اطلاعات در سامانه، می توان مطلع شد  فرد در سال چند خودرو خرید و فروش کرده و محدودیت هایی برای خرید های بیشتر برای او بگذارند.
مصطفوی تا کید کرد: با راه اندازی این سامانه و گذاشتن محدودیت در تعداد خرید خودرو برای هر فرد، آن ها انگیزه ای ندارند که در بازار خودرو سرمایه گذاری کنند.
وی با بیان اینکه در دنیا هیچ وقت برای حل مسائل اقتصادی راه حل های قضایی یا انتظامی ارائه نمی دهند افزود: مسائل اقتصادی راه حل های اقتصادی دارد و در دنیا قدرتمندترین ابزار در حکومت ها بانک های اطلاعاتی اشان است که می دانند افراد چه کالاهایی را خرید و فروش می کنند.
این کارشناس مسائل خودرو بیان کرد: متاسفانه ساختار سیاست گذاری ما طوری است که به جای اینکه با انگیزه دلالی مقابله کنند با دلال مقابله می شود و این دو خیلی با هم فرق دارند.
وی تاکید کرد: ما می توانیم در اقتصاد با اعمال سیاست ها مسیر گردش پول را مشخص کنیم و سرمایه گذار را به سمتی که می خواهیم سوق دهیم.
دریافت هزینه قبل از قرعه کشی نوعی کاسه به کاسه کردن برای تامین نقدینگی خودرو سازها
مصطفوی در ادامه با نقدی دیگر بر شرایط گذاشتن قرعه کشی در ثبت نام های جدید خودرو گفت: اینکه قبل از قرعه کشی هزینه ای از خریدار دریافت شود به نوعی کاسه به کاسه کردن برای تامین نقدینگی خودرو سازها است.
وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا چنین چیزی نیست و ابتدا فقط خریدار حدود 25 درصد هزینه را می دهد و بقیه را قسطی پرداخت می کند چون نگاه مصرفی دارند ولی در ایران اینگونه نیست.
مصطفوی خاطر نشان کرد: چون خودرو ساز مشکل نقدینگی داره می خواهد دوره به دوره نقدینگی آنلاین خود را از جیب مردم تامین کند که این ظلم بزرگی در حق مردم است.
این کارشناس مسائل خودرو تاکید کرد: اگر خودروساز به دنبال قرعه کشی است باید بعد از قرعه کشی یک روز فرصت دهد تا خریدار هزینه را واریز کند نه اینکه قبل از قرعه کشی هزینه را دریافت کند.
وی در پایان با بیان اینکه راه حل مشکلات بازار خودرو شفاف سازی است گفت: اگر در بازار خودرو شفاف سازی باشد، دلال دیگر انگیزه ای ندارد که در این بازار سرمایه گذاری کند و دیگر نیازی به راه حل هایی همجون قرعه کشی نداریم چون دیگر نگاه مصرفی است.
انتهای پیام/

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴