تاریخ انتشاريکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
کد مطلب : ۴۲۴۵۵۸
رئیس جمهور تونس در سخنرانی خود به مناسبت عید فطر ضمن هشدار به حامیان "کودتا" و کسانی که دم از نظام گذشته می‌زنند، گفت: آنچه آنها آرزو می‌کنند تنها خواب‌هایی پریشان هستند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، به نقل از شبکه رادیویی موزاییک اف ام تونس، قیس سعید، رئیس جمهور تونس در سخنرانی خود به مناسبت فرارسیدن عید فطر اظهار کرد: کشور تونس یکی است و یک رئیس جمهور چه در داخل و چه در خارج دارد.
سعید در ادامه خطرناک‌ترین نوع ویروس و بیماری واگیردار را آنهایی دانست که افکار و ذهن‌ها پیش از ابتلای سایر اعضای بدن دچار آن می‌شوند.
رئیس جمهور تونس گفت: ماسک‌ها به دلیل ترس از ویروس استفاده می‌شوند اما خطرناک‌ترین انواع ماسک‌ها قوانین ساختگی‌ای هستند که برای به اسارت کشاندن فکر و ذهن وضع می‌شوند، پس از کنترل این ویروس برای مهار سایر ویروس‌های طبیعی و ساختگی حرکت خواهیم کرد زیرا ما به تعهدهایی که داده‌ایم، ثابت قدم، استوار و وفادار باقی خواهیم ماند.
او افزود: در شرایط استثنایی که کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا با آن مواجه شده، بسیاری مشغول سامان دادن به شرایط خود و تحقق خواب‌های پریشان‌شان هستند.
قیس سعید در ادامه گفت: برخی هنوز دلتنگ گذشته هستند و مشتاق بازگشت به عقبند و برخی دیگر نیز خود را برای آرزوها و خواسته‌هایشان آماده می‌کنند، متاسفانه برخی دیگر نیز پیوسته به نفاق، ریا، دروغ و اتهام‌زنی مشغول هستند، اینها همان کسانی هستند که خداوند تعالی در قرآن درباره آنها می‌فرماید، "من فی قلوبهم مرض".
رئیس جمهور تونس در ادامه هشدار داد: کسانی که برای آشوب و هرج و مرج آماده می‌شوند و برای به آتش کشیدن دارایی‌های این مردم از جایی به جای دیگر می‌روند، قطعا اولین کسانی خواهند بود که با زبانه‌های این آتش خواهند سوخت. مردم ما تنها حق خود در این زندگی را می‌خواهند، مردم ما یک کشور عزیز و محترم می‌خواهند، مردم تونس نمی‌خواهند در روز رای‌گیری شهروند محسوب شوند و پس از آن دیگر رها شوند، بلکه می‌خواهند شهروند کشوری باشند که در آن از تمامی حقوق خود برخوردار باشند نه اینکه تنها ساکن خانه‌ای اجاره‌ای باشند. زمانی که فردی تاکید می‌کند قوانین باید مطابق شرع باشد، هدفش تلاش برای فرار از قانون است.
وی ادامه داد: چه بسا افرادی که نمی‌توانند این دو مفهوم را از هم تشخیص دهند و برخی نیز تنها زندگی در آشوب چه آشوب مردم چه آشوب در مفاهیم برایشان خوشایند است اما دولت نهادها و قوانین خود و شهروندان حقوق خود را دارند و مجالی برای درگیری و یا بازاری برای معامله نیست.
سعید تاکید کرد: بحران‌ها با هدف مدیریت بررسی نشدند و هماهنگونه می‌دانید صحبت از بحران یکی از ابزارهای حاکمیت است، این امکان وجود داشت به کسانی که مسایلی خیالی را ایجاد می‌کنند بیشتر از آنچه تصور می‌کنند، پاسخ دهیم اما همواره انتخاب ما حفظ ارزش‌های اخلاقی پیش از اجرای قوانین بوده است.
نمایندگانی از حزب قانون اساسی آزاد (حزب مخالف لیبرال که در مجموع شش نماینده از 216 نماینده پارلمان تونس را تشکیل می‌دهند) در پی مخالف با درخواستشان درباره تشکیل جلسه استیضاحی برای  راشد الغنوشی، رئیس پارلمان به مدت یک هفته در ساختمان پارلمان تحصن کردند.
آنها در نهایت پس از پذیرش خواسته‌شان از سوی پارلمان و اعلام تاریخی برای برگزاری یک جلسه‌ای با الغنوشی جهت گفتگو درباره موضعگیری‌های سیاسی او در منطقه به ویژه مساله لیبی در تاریخ سوم ژوئن آتی تحصن خود را در هم شکستند.
در چند روز گذشته برخی رسانه‌های عربستانی و اماراتی در گزارش‌های خود مدعی شدند که الغنوسی ثروت بزرگی را از زمان بازگشت خود به تونس جمع کرده است.
برخی کارشناسان هدف از این جنجال را درگیری پارلمان و ریاست جمهوری تونس و ایجاد رگیری‌های حاشیه‌ای میان فراکسیون‌ها و در نهایت انحلال نهادهای دولتی می‌دانند و برخی دیگر معتقدند اینها تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر شکست در لیبی است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما