تاریخ انتشارجمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۴۲۴۳۰۲
سفیر ایران در ژاپن در مصاحبه مطبوعاتی به مناسبت روز قدس، بیان مسائل مختلفی همچون قضیه فلسطین، حضور ایران در سوریه، دولت جدید عراق و توافق صلح افغانستان، پرتاب ماهواره نور و مخالفت آمریکا با وام پنج میلیارد دلاری ایران پرداخت.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، مرتضی رحمانی موحد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن روز جمعه در مصاحبه مطبوعاتی که به صورت مجازی با حضور 15 خبرنگار ژاپنی پیرامون روز قدس و اشغالگری رژیم صهیونیستی مطالبی مطرح و بسوالات تعدادی از خبرنگاران بصورت آنلاین پاسخ داد.
سفیر کشورمان گفت همانطور که می دانید روز قدس یادگار امام خمینی (ره) در حمایت از مردم و آرمان فلسطین و برای مطرح کردن صدای ملت مظلوم فلسطین است امروزه گرامیداشت روز جهانی قدس در بیش از 88 کشور در قاره های مختلف جهان برگزار می گردد.
وی ادامه داد: روز جهانی قدس امسال همزمان با هفتاد و دومین سالگرد اشغال فلسطین است و این روز به  چند دلیل، متمایز و متفاوت با سال های قبل است: اول بخاطر شهادت سردار سلیمانی (شهید راه قدس و چهره بین المللی مقاومت)؛ دوم اینکه، تحولات جاری فلسطین اشغالی در پی رونمایی از طرح ننگین معامله قرن،  و سوم ثبت طرح ج.ا.ا برای حل مساله فلسطین (برگزاری همه پرسی ملی در فلسطین) در دبیرخانه سازمان ملل و همچنین، برگزاری فعالیت های روز قدس به صورت مجازی به دلیل شیوع ویروس کرونا و در نهایت همزمانی آن با سالروز اشغال فلسطین.
رحمانی موحد گفت از زمان اعلام موجودیت این رژیم تاکنون به طور متوسط هر سال حداقل یک یا دو قطعنامه و یا بیانیه علیه این رژیم در شورای امنیت و یا مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به تصویب رسیده است ولی صهیونیست ها به پشت گرمی و حمایت های آمریکا و دیگر قدرت های جهانی طی 70 سال اخیر از اجرای بیش از ۱۰۰ مصوبه و قطعنامه سازمان ملل متحد، سرباز زده و به اراده و خواست اکثریت ملل جهان، بی اعتنایی کرده اند. آمریکا تا کنون 43 بار پیش نویس قطعنامه های پیشنهادی علیه رفتارهای وحشیانه و غیرقانونی این رژیم علیه مردم فلسطین را وتو کرده است.
سفیر کشورمان اظهار کرد: طی دو سال اخیر نیز، واشنگتن 47 تصمیم و اقدام علیه فلسطینی ها و به نفع رژیم صهیونیستی همچون به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، بستن دفاتر ساف در واشنگتن، توقف کمک مالی به آنروا (UNRWA)و حذف پرونده آوارگان فلسطینی و ... انجام داده است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام نموده که قصد دارد بخشهائی از شهرک های کرانه باختری رود اردن را الحاق کند گفت: جمهوری اسلامی ایران این اقدام را بشدت محکوم می کند. این تصمیم توسعه طلبانه رژیم اسرائیل از طرف قاطبه جامعه جهانی محکوم شده است. بسیاری از کشورهای اروپائی، کشورهای اسلامی، گروههای آزادی خواه، گروه های فلسطینی این سیاست توسعه طلبانه را محکوم کرده اند. این رفتارهای رژیم صهیونیستی منطبق با ماهیت ذاتی اشغالگرایانه آن رژیم در توسعه طلبی و زورگوئی و عدم تمکین به اصول حقوق بین الملل است. رژیم صهیونیستی به دلیل حمایت هایی که از طرف رژیم آمریکا برخوردار شده است، شرایط را برای هرگونه زورگوئی و توسعه طلبی مهیا می بیند. همانطوری که در مورد معامله قرن جامعه جهانی آن را محکوم کرد، و مانع اجرای آن شد، این تصمیم اخیر رژیم صهیونیستی نیز با مخالفت جامعه بین الملل امکان تحقق نخواهد یافت. زیرا این تصمیم خطرناک باعث وخیم تر شدن اوضاع منطقه خواهد شد.
رحمانی موحد در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات وزیر دفاع  رژیم صهیونیستی درخصوص حضور ایران در سوریه اظهار کرد: حضور ایران در سوریه بنا به دعوت دولت قانونی سوریه و برای مبارزه با تروریزم جنایت کار است. ما همواره در چارچوب گروه آستانه برای صلح وثبات در سوریه همکاری می کنیم. رژیم صهیونیستی به منظور سرپوش گذاشتن به بی ثباتی های اخیر و سیاست تهاجمی اقدام به فرافکنی و طرح ادعاهایی همچون موضوع حضور ایران می پردازد.  رژیم صهیونیستی با داشتن بیش از دویست کلاهک هسته ای و عدم تمکین به اصول و مقررات بین المللی عامل بی ثباتی در منطقه است.
سفیر ایران در ژاپن گفت ما همواره در چارچوب توافقات گروه استانه برای صلح و ثبات در سوریه همکاری می کنیم. ایران تا زمانی که  دولت قانونی سوریه بخواهد برای ایجاد امنیت ومبارزه باتروریزم در این کشور باقی می ماند. امروز سوریه بیش از گذشته از ثبات و امنیت برخوردار است.
وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که درخصوص دولت جدید عراق و توافق صلح افغانستان و نقش ایران اظهار کرد: ما با عراق و افغانستان روابط عمیق فرهنگی، تاریخی و دوستانه داریم. تعامل ما با این دو کشور منطبق با سیاست های راهبردی جمهوری اسلامی مبنی بر صیانت از صلح، ثبات همسایگان و منطقه می باشد. گفتگوهای داخلی و درون گروهی در این دو کشور می تواند به تفاهم و استقرار صلح وامنیت بیشتر بیانجامد. ما با حضور بیگانگان بخصوص آمریکا در منطقه مخالف هستیم. زیرا حضور آمریکا در منطقه عامل بی ثباتی و اختلاف افکنی است. کشورهای منطقه می توانند از طریق گفتگو امنیت و ثبات منطقه را پایدار نمایند.
رحمانی موحد در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با پرتاب ماهواره نور افزود: پرتاب ماهواره اخیر کاملا" غیرنظامی و در جهت تحقق آرمان های توسعه علمی و فضائی ایران است. ایران دارای جوانان تحصیل کرده و نخبگانی است که به پشتوانه آنها سیاست پیشرفت های علمی در ابعاد گوناگون در جمهوری اسلامی  دنبال می شوند. مردم ایران به دستاوردهای علمی جوانان خود افتخار می کنند. اقدام اخیر در پرتاب ماهواره در مخالفت با هیچکدام از قطعنامه های سازمان ملل نیست و آمریکا تلاش دارد با سیاسی و نظامی جلوه دادن موضوع پیشرفت های علمی ایران را چالش برانگیز نشان دهد.
این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد مخالفت آمریکا با وام پنج میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول، سفیر کشورمان گفت: فقط آمریکا در این مسیر کارشکنی می کند. سایر کشورهای عضو صندوق بین المللی پول مخالفتی ندارند. ایران عضو قدیمی صندوق بین المللی پول است و از حق قانونی استفاده از مزایای صندوق بین المللی برخوردار است لذا صرفا آمریکا در مسیر همکاری ایران با صندوق کارشکنی می کند. انتظار داریم کشورهای عضو با حمایت از درخواست های ایران مقابل سیاست های زورمدارانه و غیرقانونی آمریکا ایستادگی از کشورهای جهان بخصوص اعضای صندوق بین المللی پول انتظار داریم که درمقابل سیاست های زورمدارانه و غیرقانونی آمریکا و یکجانبه گرائی آن در مقابل سازمان های بین المللی ایستادگی کند. آمریکا در چندسال اخیر علنا دخالت های بیجا و اقدامات غیرقانونی و کارشکنی خود را علیه سازمان های بین المللی و از جمله سازمان بهداشت جهانی نشان داد.
در ادامه وی با اشاره به کمک دو و نیم میلیارد ینی دولت ژاپن به ایران از طریق سازمان های بین المللی برای مقابله با کرونا و اینکه امکان اعطای کمک ها بصورت مستقیم بخاطر تحریم ها وجود ندارد، ضمن تشکر از دولت ژاپن، در اعطای کمک های غیرمستقیم به جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با کرونا اظهار کرد: قبل از شیوع کرونا نیز توافق تجهیز دو بیمارستان آرش و امام خمینی توسط دولت ژاپن اعلام که تا امروز به دلیل تحریم ها آمریکا اجرائی نشده است و عملا" این موضوع نشان می دهد که ادعای آمریکا در موضوع معافیت اقلام پزشکی و انسان دوستانه صحت ندارد. بطوری که هنوز این توافق اجرائی نشده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰