ورود واشنگتن به قماری که انگلیس پیش از آن در آن باخت

دست و پازدن آمریکا با اقدامات تحریک‌آمیز علیه نفتکش ایرانی

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۹
کد مطلب : ۴۲۳۳۷۷
نفتکش ایرانی در حال انتقال محموله بنزین به سمت ونزوئلا است. دولت آمریکا در واکنش به این مسئله دست به اقدامات تحریک‌آمیز زده است و 4 ناو جنگی به منطقه کارائیب اعزام کرده است. واشنگتن می‌داند که هر اقدامی علیه ایران و منافع کشورمان می‌تواند تبعات سخت و جبران‌ناپذیری داشته باشد.
۰
plusresetminus
دست و پازدن آمریکا با اقدامات تحریک‌آمیز علیه نفتکش ایرانی
به گزراش بلاغ، در روزهای گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که نفتکش ایرانی در حال انتقال محموله بنزین به سمت ونزوئلاست.
کانال تلگرامی اخبار سوریه نیز در گزارشی نوشت: نفتکش ایرانی فورچون، حامل بنزین تولید ایران در حال دریانوردی در اقیانوس اطلس است تا خودش را به ونزوئلا در آمریکای لاتین برساند.
در روزهای گذشته رسانه‌های معاند مدعی شدند که ترامپ در پی آن است تا با این نفتکش ایرانی برخورد کند.

شکست راهبرد آمریکا
به گزارش خبرگزاری‌ها، ۴ ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا به همراه هواپیمای «پی ۸ پوسایدون» از اسکادران VP-26  به منطقه کارائیب اعزام شده‌اند.

برخی از تحلیلگران سیاسی-نظامی معتقدند چنانچه رئیس‌جمهور آمریکا دست به ریسک خطرناکی در دریای کارائیب بزند، شاهد واکنشی خواهد بود که جایگاه وی را در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری این کشور متزلزل خواهد کرد.
روز پنجشنبه یک مقام ارشد دولت آمریکا که حاضر به افشای نامش نشد به خبرگزاری رویترز گفت واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلا است.

همکاری‌های ایران و ونزوئلا در شرایط تحریم شدید هردو کشور نشان دهنده شکست راهبرد آمریکا برای تسلیم کردن این ۲ منبع بزرگ انرژی دنیاست. ایران پس از بهره‌برداری از پالایشگاه بومی ستاره خلیج‌فارس به صادر‌کننده بنزین تبدیل شد و بنزین برخلاف نفت خام به آسانی قابل فروش است. یکی از فعالین رسانه‌ای در مطلبی نوشت: بسیار بعید است آمریکا جرات کند نفتکش‌های ایرانی را توقیف نماید چرا که انگلیس قبلا این قمار را انجام داد و نتیجه آن را به وضوح دید.

ایران پس از موشکباران عین الاسد و ارسال ماهواره نظامی به فضا به یک توازن وحشت با آمریکا دست یافته است و با توجه به این نکته که آمریکا از عزم ایران برای استفاده از موشک‌هایش تردید ندارد باید گفت ایران به اعتبار قدرت راهبردی موشکی خود در حال شکستن علنی تحریم‌های آمریکاست و این توانایی استراتژیک تضمین‌کننده فعالیت‌های اقتصادی ایران در شرایط تحریم است.

ضربه حیثیتی سنگین به ترامپ
 حرکت نفتکش ایرانی به سمت ونزوئلا، ضربه حیثیتی سنگینی برای ترامپ است. رئیس‌جمهور آمریکا بنای نابودی اقتصاد ایران و تسلیم آن به‌وسیله تحریم‌هایش را داشت اما اکنون نظاره‌گر حرکت نفتکش‌های ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی در نزدیکی آب‌های کشورش است.
کارشناسان معتقدند که به دلیل اینکه کرونا بحران عظیمی برای آمریکا ایجاد کرده، کاخ سفید وارد یک چالش پر ریسک با ایران نخواهد شد.

هرچند از ترامپ و اطرافیان او همه چیز بر می‌آید، با این حال شاید خاطرات نفتکش انگلیسی، شاید هم گلوبال هاوک و البته در عین‌الاسد مقابلش رژه برود که ایران عربستان یا امارات یا هر طرف دیگری نیست و هر اقدامی علیه ایران و منافع کشورمان می‌تواند تبعات سخت و جبران ناپذیری داشته باشد.

یکی از فعالین رسانه‌ای با اشاره به این مسئله در مطلبی نوشت:«ناوگان آمریکا و متحدانش در خلیج‌فارس، گروگان هر نوع تجاوز به کشتیرانی قانونی بین‌المللی ایران است. ترامپ خوب است قبل از هر تصمیمی جزییات تجربه نفتکش انگلیسی را از دوستش بوریس جانسون بپرسد».
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما