کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تازه‌های 3 خبر ویژه امروز یکشنبه 1399/2/28

28 ارديبهشت 1399 ساعت 4:28



وکیلی: اصلاح‌طلبان، گرفتار انقراض نسل و فروپاشی گفتمانی شده‌اند
عضو هیئت‌رئیسه مجلس از فراکسیون امید می‌گوید تکلیف اصلاح‌طلبان با خودشان و مردم و نظام معلوم نیست.
محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب‌یزد اظهار داشت: دولت دفاع مقدس، دولت اصلاح‌طلب بود. اصلاح‌طلبان در پروسه زمان به این داشته پشت کردند، ثانیا استکبارستیزی گفتمان مهم اصلاح‌طلبی به شمار می‌آمد، تسخیر سفارت آمریکا توسط عناصر اصلاح‌طلبی اتفاق افتاده بود، اصلاح‌طلبان به مرور زمان این عنصر گفتمانی خود را نیز از دست دادند. سوم اینکه در گفتمان اصلاح‌طلبی دفاع از مستضعفان جای داشت اما این موضوع را هم از دستش گرفتند و علمدار جریان دفاع از مستضعفان اصولگرایان شدند. همه این‌ها اصلاح‌طلبان را از قدرت انداخت. اما جریان اصلاح‌طلبی در حال حاضر نمی‌داند که عناصر گفتمانی‌اش چیست؟که بداند در بین مردم یا در میان قدرت می‌تواند بماند یا نه. به همین دلیل هم در بین سران اصلاح‌طلب تشتت در گفتمان و راهبرد وجود دارد. یکی از مبارزه با استکبار می‌گوید دیگری از تعامل و صلح و آشتی حرف می‌زند. دربین اصلاح‌طلبان امروز هیچ وحدت رویکردی وجود ندارد. معلوم نیست در حال حاضر سخنگوی جریان اصلاح‌طلبی چه کسی است؟
وی می‌افزاید: اصلاح‌طلبی علاوه‌براینکه گرفتار فروپاشی در عناصر گفتمانی خود است، گرفتار انقراض نسل هم هست، اصلاح‌طلبان در درون خود سرمایه انسانی جدیدی ندارند. در طول این سالیان در نتیجه غفلتی که اتفاق افتاد اصلاح‌طلبان نتوانستند تربیت نیروی‌انسانی داشته باشند تا امروز با اتکا به آن سرمایه انسانی بتوانند گفتمان را باز تولید کنند. متاسفانه اصلاح‌طلبان هم دچار تشویش در گفتمان هستند هم دچار فقر در نیروی انسانی.
با نسخه فعلی دیگر نه می‌توان مردمداری کرد و نه می‌توان زبان تعامل با قدرت داشت. زبان این اصلاح‌طلبی موجود در تعامل با قدرت زبان الکنی است در تعامل با مردم هم گنگ است. اصلاح‌طلبان نه برای مردم حرف جدیدی دارند و نه توان تعامل با قدرت را.
وکیلی در ادامه گفته است: اصلاح‌طلبان بیش از آنکه این جریان بخواهد وارد انتخابات 1400 شود، باید وارد نقد خودش و سازوکار جدید اصلاح‌طلبی شود. این لشگر شکست خورده‌امروز با این شمایل، فقط آبروی خود را در 1400 خواهد برد. بخصوص این جریانی که یاد گرفته است حتما به شرط پیروزی باید در انتخابات حضور داشته باشد. جریانی که در سال 98 حاضر نیست ریسک کند و مسئولیت واحد بپذیرد، در سال 1400 می‌خواهد هزینه کند؟
وی در پاسخ این سؤال که1400 که ما هیچ نیرویی در قدو قامت اینکه شانس ریاست‌جمهوری داشته باشد، نداریم.
«چرا جریان اصلاحات به اینجا رسید؟»، گفت: عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند تا به اینجا رسیده‌ایم، خودخواهی بزرگ‌ترین آن است، تعارفات نکته دیگر است، اینکه ما معلوم نکرده‌ایم که آخرش ما اصلاحات حاکمیت محوریم یا اصلاح‌طلب جامعه محور نکته مهم دیگر است. تکلیف ما را رهبران اصلاح‌طلب مشخص نکردند که ما اصلاح‌طلبان حاکم محوریم یا جامعه محور. نتیجه این شد که امروز نه در حاکمیت جایگاهی داریم و کار خاصی صورت دادیم و نه توانستیم مردم و پایگاه اجتماعی خود را حفظ کنیم. هر دو را از دست داده‌ایم.

4 جابه‌جایی در هفت سال نگذاشت صمت ثبات یابد
درستی اقدام روحانی در عزل ناگهانی وزیر صمت، مورد تردید اغلب روزنامه‌ها قرار گرفته است.
روزنامه آرمان در این زمینه از قول مؤید حسینی‌صدر نماینده سابق مجلس نوشت: یکی از عجایب بخش صنعت، لیست‌گذاری خودرو است که تا 4 برابر قیمت کارخانه فروخته می‌شود. وزارت صمت‌ حتي توان دفاع از تصميمات خود نداشت. وقتي وزيري اذعان دارد که اختياري از خود ندارد و مدام از بالا به او دستور مي‌دهند، پس چرا استعفا نمي‌دهد؟ بهتر است او حداقل براي حفظ شأن خود، پيش از اينکه برکنارش کنند، به شکل خودخواسته کنار بکشد. اگر مديري واقعا توانمند باشد، اصلا به کسي اجازه نمي‌دهد که در کار او دخالت کند.
حسینی‌صدر می‌افزاید: دخيل‌کردن عوامل سياسي در مديريت بازارهاي اقتصادي يک سم مهلک و بازي دو سر باخت به حساب مي‌آيد. با تغيير مداوم اشخاص اتفاق خاصي در بازار نمي‌افتد؛ بلکه بايد ساختارها را منسجم کرد.
روزنامه آفتاب یزد نیز به قلم «زیباکلام» از نقش ویژه محمود واعظی رئیس‌دفتر روحانی در عزل وزیر صمت انتقاد کرد و نوشت: آنچه را که نمی‌توان منکر شد نقش بسیار پررنگ واعظی در دولت است او همواره نشان داده که چیزی بیش از رئیس دفتر است او پیشتر در چینش کابینه نقش اساسی داشته است و حتی در انتخاب سفیر و استاندار و... نیز از قدرت نفوذش استفاده می‌کند از سویی دیگر او خیلی اهل همکاری با دیگران نیست و راسا در بسیاری مواقع اقدام می‌کند. نامه‌نگاری واعظی علیه رحمانی و تعیین تکلیفش نیز ناشی از همین نقش ویژه اوست.
در همین حال روزنامه اعتماد نوشت: در زمان رای گیری برای وزارت رحمانی، نمایندگان حساسیت ویژه ای به حوزه خودروسازی نشان دادند. بحران بازار خودرو در پاییز سال ۹۷ بالا گرفته بود و حتی گفته می شد که یکی از مهم‌ترین دلایل استعفای شریعتمداری هم فساد در رده های بالایی واردات خودرو بود.
کار به جایی رسید که تعدادی از مدیران ارشد وزارتخانه در آن ماجرا بازداشت شدند؛ هرچند شریعتمداری خود پس از استعفا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رفت و اتفاقا از نمایندگان مجلس رای اعتماد نیز گرفت. با این حال و با وجود اینکه پیش بینی می شد، رحمانی کار سختی برای گرفتن رای اعتماد از مجلس داشته باشد؛ او به خوبی توانست اعتماد نمایندگان را در این مورد جلب کند.
این روزنامه همچنین تصریح کرد: اتفاقات اخير در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌گونه‌اي پيش رفته كه تا پيش از اين سه تغيير در سكانداري اين وزارتخانه شكل گرفته است. اگر در اين مدت باقي‌مانده تا پايان دولت، وزير ديگري سكان هدايت را در دست گيرد، چهارمين تغيير رخ مي‌دهد.  اگر در اين مدت وزارتخانه فوق با سرپرست اداره شود بهتر است، چراكه در اين بازه زماني روي كار آمدن فرد جديدي در اين حوزه، باعث مي‌شود بخش صمت به سمت آزمون و خطا سوق پيدا كند، چراكه وزير جديد تا بخواهد به تمام حيطه‌هاي وزارتخانه اشراف پيدا كند، دوره مديريتي‌اش به پايان مي‌رسد و دولت جديد روي كار مي‌آيد. اين كوتاهي دوره مديريت آسيب جدي به نظام مديريتي كشور مي‌زند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت، در ساختار دولت سهم مهمي در پيشبرد اهداف توليد، صادرات و بخش عمده‌اي از تجارت كشور را دارد، بنابراين تغييرات در اين وزارتخانه به سود كل ساختار توليد و صادرات نيست.

شریک ناکارآمدی صمت و رفاه و مدعی پیگیری مطالبات اقتصادی مردم
مشاور وزیر پیشین صمت (شریعتمداری) و رئیس سازمان برنامه و بودجه در پوشش «استاد دانشگاه» و «فعال سیاسی» می‌گوید اصلاح‌طلبان مطالبات اقتصادی مردم را پیگیری کنند.

فیاض زاهد در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ضمن ادعای اینکه «دولت با شرایط امروز نمره قابل قبولی می‌گیرد»، می‌افزاید: واقعیت این است مشکل ما در اداره دولت مشکل ساختاری است. ما از این چندگانگی باید فاصله بگیریم و ناچار از این امر هستیم. اکنون درآمدهای نفتی به صفر رسیده و مطالبات مالیاتی به دلیل کاهش سهم اقتصاد به شدت پایین می‌آید، به حجم نیروی بیکار به دلیل بحران کرونا افزوده خواهد شد، کارگاه‌ها و محیط‌های کسب و کار تعطیل خواهند شد. اگر به اینها بدشانسی‌ ما را در رای‌آوری مجدد این رئیس‌جمهور دیوانه و بی‌خرد آمریکا اضافه کنیم بدین معنی است که او سطح فشارها را افزایش خواهد داد، چرا که نگران انتخاب مجدد خود نیست. پس لازم است که این چندپارچگی سیاسی یکدست شده و جزایر مستقل اقتصادی را یک کاسه کنیم. اکنون دولت با رای مردم روی کار می‌آید اما بر بخش وسیعی از نهادهای اقتصادی تسلطی ندارد. بسیاری از موسسات خاص مالیات پرداخت نمی‌کنند. وقتی در سطح مدیران ارشد کشور یک‌دستی و یکپارچگی ایجاد شود، دیگر نمی‌توان از کنار این واقعیت گذر کرد.

وی همچنین گفته است: امروز  فاصله دهک‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و از 10 دهک‌ جامعه به نظر می‌آید که 7 دهک‌ جامعه نزدیک خط فقر هستند. دهک‌ هشتم نیز بسیار به آنها نزدیک است و شاید فقط یک دهک در ایران وجود دارد که می‌تواند سطح زندگی مناسبی را تامین کند به این معنی که اگر تا پیش از این طبقه متوسط با فاصله معناداری با لایه‌های پایینی و بالایی داشتیم، اکنون این طبقه به طبقه پایین چسبیده و طبقه عالیه عدد بسیار اندکی را در ساخت طبقات اجتماعی در ایران شکل می‌دهد. پس وقتی به این لگاریتم نگاه می‌کنیم نزدیک 67 درصد مطالبات جامعه معیشتی و اقتصادی است.

این اظهارات در پوشش استاد دانشگاه و فعال اصلاح‌طلب در حالی است که نامبرده مشاور وزیر پیشین صمت (محمد شریعتمداری)، و رئیس سازمان برنامه و بودجه است و در واقع در بخشی از ناکارآمدهای موجود اقتصادی نقش دارد. او همچنین در فتنه 88 بازداشت شد. اما در عین حال با حضور در ستاد انتخاباتی روحانی در سال 92، توانست به عرصه سیاست برگردد و در کنار برخی مدیران جا خوش کند. او در اسفند 97 به عنوان یکی از گزینه‌های سخنگویی دولت مطرح بود و جالب اینکه تحصیلات فیاض زاهد، تاریخ است. به این وصف معلوم نیست وی در کنار مدیران ارشد اقتصادی دولت چه نقشی ایفا می‌کند؟! او اکنون مشاور وزیر رفاه در امور بین‌الملل است و ضمنا در وزارت صمت نیز تردد دارد؛ چنانکه در جریان سفر سال گذشته وزیر صمت به پاکستان در هیئت همراه حضور داشت. این فعال فتنه همچنین در برخی جلسات کمیته حزب سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد هم شرکت داشته است.

 


کد مطلب: 423373

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/423373/تازه-های-3-خبر-ویژه-امروز-یکشنبه-1399-2-28

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com