تاریخ انتشاردوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷
کد مطلب : ۴۲۲۸۹
رییس دانشگاه محیط زیست استان البرز گفت: ابزار قانونی محیطبانان در زمینه برخورد با شکارچیان غیر مجاز و سایر متخلفان این حوزه باید تقویت‌، اصلاح و تکمیل شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از ایسنا، دکتر اصغر محمدی فاضل، امروز(یکم اردیبهشت)، در نشست بررسی چالش‌های محیط بانی کشورکه به مناسبت روز زمین پاک در کرج برگزار شد، اظهار کرد: محیط‌ بانی حلقه‌ای از زنجیره محیط زیست است که در کنار سایر حلقه‌های این چرخه معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: اگر حلقه‌های دیگر زیست محیطی از جمله آموزش همگانی، ایجاد فرهنگ حفاظت از محیط زیست در میان مردم و استفاده از ابزار و امکانات مناسب برای حفظ و حراست از محیطهای حفاظت شده در کنار حلقه محیطبانی قرار نگیرد، این حلقه به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد و در تحقق اهداف خود ناموفق خواهد بود.

محمدی فاضل خاطرنشان کرد: همه ساله شاهد درگیری‌های زیادی بین محیط‌ بانان و کسانی که قصد آسیب به محیط زیست را دارند، هستیم که این درگیری‌ها غالبا منجر به ضرب و شتم، مجروحیت و حتی در مواردی کشته شدن محیط بانان می‌شود.

وی ادامه داد: هرچند طی سالهای اخیر قوانینی در حوزه محیطبانی تصویب شده، اما این قوانین غالباً کامل نیستند و عملکرد محیط بانان را در زمینه برخورد با متخلفان و حراست از سرمایه‌های ملی کشور محدود می‌کنند.

محمدی‌فاضل تصریح کرد: محیط بانان در شرایط بسیار سختی از جمله دوری از خانواده، تسهیلات و مزایای کم مادی و فشار زیادروحی فعالیت می‌کنند بنابراین اکثراً با ادامه تحصیل تلاش می‌کنند، از بخش محیطبانی خارج شوند و به سایر حوزه‌های خدمتی محیط زیست انتقال یابند.

رییس دانشگاه محیط زیست استان البرز گفت: محیطبانان علاوه بر مشکلات مذکور در زمینه امکانات و فضای اداری نیز با مشکلات زیادی مواجه هستند و فضای اقامت و استراحت آنها غالبا کوچک و امکاناتش نیز در حد امکانات حداقلی است.

در بخش دیگری از این نشست حسین محمدی مدیرکل محیط زیست استان البرز نیز گفت: در گذشته جنگل تراشی و شکار بی‌رویه حیوانات مهم‌ترین عواملی بودند که محیط زیست را تهدید می‌کردند، اما امروزه محیط زیست را عومالی تهدید می‌کند که مقابله با برخی از آنها از عهده مجموعه سازمان محیط زیست خارج است.

وی از تغییر اقلیم، توسعه ناگزیر فضاهای شهری و شیوع برخی بیماری‌های گیاهی و حیوانی به عنوان بخشی از تهدید‌های کنونی محیط زیست نام برد.

محمدی اظهار کرد: بدون شک امکانات و تجهیزات سازمان محیط‌زیست برای مقابله با تمامی موارد مذکور کافی نیست و همین امر باعث می‌شود که هر سال شاهد آسیب به بخشی از محیط زیست باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۷ میلیون هکتار فضای طبیعی تحت نظارت سازمان محیط زیست قرار دارد که سه هزار و ۵۰۰ محیط بان وظیفه حراست از این محیط‌های حفاظت شده را به عهده دارند‌.

این مسئول افزود: در حال برای هر ۸۰۰۰ هکتار از محیط طبیعی و حفاظت شده کشور یک محیطبان به خدمت گرفته شده که به هیچ وجه کافی نیست‌.

محمدی ابراز کرد: برای حفاظت درست و اصولی از محیط‌های حفاظت شده در مناطق مختلف کشور می‌بایست از تخصص و توان ۱۱ هزار محیطبان استفاده کرد.

مدیرکل محیط زیست استان البرز اضافه کرد: محیطبانی یکی از سخت‌ترین مشاغل کشور است، چرا که این افراد همواره با تهدیدهای جانی متخلفان مواجه هستند و گاه جان آنها در معرض خطر قرار می‌گیرد‌.

این مسئول تاکید کرد: تحصیل دانشگاهی و اخذ مدرک تحصیلی تنها شرط لازم برای موفقیت یک محیط بان نیست چراکه محیط بانی به جز دانش بالا به استعداد و روحیه‌ای بسیار مقاوم نیاز دارد‌.

وی اظهار کرد: بهترین راه برای افزایش بازدهی محیطبانان این است که محیط بانان هر منطقه از افراد ساکن و بومی همان منطقه که به فرهنگ‌، آداب و رسوم و محیط طبیعی محل خدمت خود آشنایی دارند، انتخاب شوند‌.

وی خاطر‌نشان کرد: آموزش‌های اجتماعی و نظامی نیز باید در دوره‌های آموزشی محیط بانان لحاظ شود تا این افراد بیشترین کارآیی را در حرفه‌ای که انتخاب کرده‌اند، داشته باشند.

مدیرکل محیط زیست استان البرز تصریح کرد: باید شرایطی ایجاد شود که دغدغه فکری و مالی محیط بانان به حداقل برسد تا آنان بتوانند با فراغ بال وظیفه خود را انجام دهند.

در بخش دیگری از این نشست مهران احمدی بازیگر نقش محیطبان سریال پایتخت ۳ نیز گفت: گاه یک سکانس ۱۰ دقیقه‌ای از یک سریال که به موضوع خاصی پرداخته، می‌تواند موجی را در جامعه ایجاد و نگرش مردم را نسبت به آن موضوع دگرگون کند.

وی اظهار کرد: بازی در نقش محیط بان یکی از افتخارات دوران بازیگری من محسوب می‌شود و من با بازی در این نقش بخش کوچکی از دین خود با محیط زیست و محیط بانان کشور را اداء کردم.

وی ادامه داد: پیش از بازی دراین سریال حفظ محیط زیست و یافتن راه حل‌هایی برای جلوگیری از تخریب سرمایه‌های ملی کشور یکی از دغدغه‌های جدی من بود .

احمدی در پایان گفت: حفاظت از محیط زیست باید به فرهنگی ریشه‌ای در میان مردم تبدیل شود که برای تحقق این هدف همکاری همه مردم و دستگاه‌ها لازم است.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷