با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شد؛

برگزاری احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در شهرهای مازندران

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۱
کد مطلب : ۴۲۲۷۳۶
مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در اماکن مذهبی و مساجد مازندران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.
۰
plusresetminus
برگزاری احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در شهرهای مازندران
به گزارش بلاغ، شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان شب‎های قدر است و مسلمانان با شب زنده ‎داری، قرآن بر سر گرفتن، نیایش و خواندن دعای جوشن کبیر، با خدای خود راز و نیاز می‎کنند.

شب قدر، شبی است که در تمام سال شبی به فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن بهتر از عمل در هزار ماه است و در آن، تقدیر سال رقم می‌خورد.

یکی از سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان شب قدر بیان شده است، همان شب نزول قرآن، تقدیر امور و بخشش گناهان که دارای عظمت و اهمیت زیادی است و مردم کشورمان همه ساله در هر سه شب با حضور در اماکن مذهبی شب زنده‌داری کرده و به عبادت، مناجات و راز و نیاز می‌پردازند اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و شرایطی که در همه دنیا و در کشور ما ایجاد شده بسیاری از مراکز از جمله اماکن مذهبی برای حفظ سلامتی مردم تعطیل شده است. 

باتوجه به اهمیت شب قدر و برای استفاده مردم از برکات معنوی شب‌های قدر، طبق تصمیمات ستاد ملی کرونا تدابیری اندیشیده شده تا مردم بتوانند با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی از برکات این مراسمات بهره ببرند.

در شب نوزدهم ماه رمضان دلسوختگان و عاشقان اهل بیت(ع)در حالی که در اماکن مذهبی و مساجد قرآن بر سر گذاشته بودند با ندای «سبحانک یا لا‌اله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یارب» استغفار و توبه کردند و در سوگ مولای متقیان امیر مومنان(ع) عزاداری کردند.

 *پخش زنده مراسم لیالی قدر امامزادگان از سیمای مازندران

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت: مراسم لیالی قدر در آستان مقدس امامزادگان شاخص مازندران برگزار و به‌صورت زنده از شبکه استانی پخش خواهد شد.

 حجت الاسلام مسعود قربانی اظهار کرد: به دلیل فراگیر شدن ویروس منحوس کرونا و وجود محدودیت ها در برگزاری مجالس و مراسمات تصمیم بر این گردید که مراسم لیالی قدر در استان مازندران با همکاری ادارات اوقاف شهرستانها و هیات رزمندگان استان بصورت مجازی و زنده از صدا و سیمای مازندران شود.

وی افزود: مراسم شب ۱۹ رمضان در امامزاده قاسم(ع) بابل با سخنرانی آیت الله توکل نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و با حضور مداحان شاخص استان برگزار و بصورت زنده از صدا و سیمای مازندران پخش می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران تصریح کرد: مراسم شب ۲۱ رمضان در آستان مقدس امامزاده عباس(ع)ساری با سخنرانی آیت الله لائینی نماینده ولی فقیه در استان مازندران و با حضور مداحان شاخص بصورت زنده از شبکه مازندران پخش خواهد شد.

قربانی خاطرنشان کرد: مراسم شب ۲۳ رمضان نیز در امامزاده عبدالله (ع) آمل با سخنرانی حجت الاسلام صمدی آملی و مداحی مداحان شاخص برگزار و بصورت زنده از سیمای مازندران پخش خواهد شد.

وی در پایان گفت: در صورت برطرف شدن ممنوعیت‌ها و صدور مجوز برگزاری مراسم‌های لیالی قدر در اماکن مذهبی، طی اطلاعیه‌های بعدی شرایط حضور زائران و روزه‌داران در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه استان به اطلاع شهروندان مازندرانی خواهد رسید.

شب‌های قدر امسال مثل همه نقاط کشور با شرایط خاصی برگزار می‌شود و مهم نیست در کجا امشب شب‌ زنده‌داری کنیم و آن‌چه بیش از همه اهمیت دارد با توجه و درک عمیق به عظمت این شب دل‌های خود را از هر کینه، کدورت و هرگونه زنگاری پاک کنیم و برای یکدیگر و حل مشکلات کشور و رهایی ملت‌ها از ویروس منحوس کرونا دست به دعا برداریم.

به گزارش بلاغ، وزارت بهداشت روز گذشته دستورالعمل برگزاری مراسم شب های قدر را ابلاغ کرد که در آن آمده است : با  توجه به فرارسیدن شبهای معنوی قدر، اهمیت برگزاری دعا و نیایش در این شبها و فرمایشات مقام معظم رهبری در ستاد ملی مبارزه با کرونا همچنین بر اساس جلسه ۲۱ اردیبهشت ۹۹ مقرر شد که مراسم معنوی شبهای قدر با رعایت کامل و دقیق راهنماهای بهداشتی و فاصله گذاری در مساجد برگزار شود وامکان برگزاری با رعایت مواردی که در این ابلاغیه آمده است، می توانند صرفا در این شب ها این مراسم را برگزار کنند.

بر اساس این بخشنامه،اولویت برگزاری مراسم در فضای باز مساجد با رعایت فاصله حداقل یک متر بین افراد است. در صورت نبود فضای باز برگزاری مراسم در داخل شبستان مساجد با ۲۵ درصد ظرفیت به حالت صف نماز با رعایت فاصله حداقل یک متر می تواند انجام شود.

رعایت تهویه مناسب در محل های بسته مانند شبستان الزامی است و اطلاع رسانی از سوی هیات امنای مساجد و بسیج محل مبنی بر حضور نیافتن بیماران خاص و بیماری های زمینه ای با خطر بالا و همچنین کودکان و سالمندان در مراسم انجام شود.

همچنین از هرگونه پذیرایی و توزیع نذورات جدا خودداری شود و مدت زمان برگزاری مراسم حداکثر باید ۲ ساعت باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴