تاریخ انتشاردوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۰
کد مطلب : ۴۲۲۴۱
۰
plusresetminus
 بلاغ،در پی توافق ایران با غرب برای تغییر طراحی راکتور آب سنگین اراک، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی گفت این راکتور مشکل اصلی نیست و تغییر طراحی آن بی‌اهمیت است.پیش از این علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفته بود: «قرار شده با باز طراحی راکتور آب سنگین اراک، سوخت آن را از طبیعی به سوخت غنی شده تبدیل کنیم و راکتور را به یکی از مدرن‌ترین راکتورهای تحقیقاتی جهان مبدل کنیم. درخصوص تولید رادیوایزوتوپ‌ها هم سریع‌تر آنها را تولید خواهیم کرد. جزئیات به اطلاع 5+1 رسیده و آنها نیز موافق هستند چون نگرانی آنها در خصوص پلوتونیوم بود و ما این مشکل را به این شیوه حل کردیم و از این پیشنهاد ایران استقبال کردند».
به گزارش رادیو فردا اما یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل در واکنش به این سخنان صالحی گفت اصلی‌ترین مشکل، ادامه توان ایران در غنی‌سازی اورانیوم است و از این‌رو، تعداد سانتریفیوژهایی که ایران با آن غنی‌سازی را انجام می‌دهد، اهمیت دارد».اشتاینیتز که پیگیری پرونده ایران در دولت اسرائیل را در دست دارد، در گفت‌وگو با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفت ایران با مطرح کردن این ادعاهای جدید، می‌خواهد توجهات را از مسئله اصلی، که غنی‌سازی اورانیوم است، منحرف کند ایران اگر بخواهد بمب اتم تولید کند، آن را از اورانیوم غنی شده تولید می‌کند نه از تولیدات نیروگاه اراک.
اشتاینیتز در حالی تغییر کارکرد نیروگاه آب سنگین اراک را «بی‌اهمیت» دانست که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر دولت اسرائیل بارها در ماه‌های گذشته بر لزوم برچیدن این نیروگاه، به عنوان یکی از شرط‌های مهم برای «رفع خطر» از برنامه اتمی ایران تاکید کرده بود.نتانیاهو گفته بود: وجود سایت هسته‌ای اراک راه میان‌بر برای دستیابی به تولید بمب‌اتمی، از طریق تولید پلوتونیوم است.پیش از دست‌یابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای موقت، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه با حمایت از درخواست اسرائیل، بر لزوم برچیدن سایت هسته‌ای اراک تاکید می‌کرد. اصرارهای او امضای توافق را مدتی با تاخیر روبرو کرده بود.مقامات صهیونیستی و برخی سیاستمداران پیش از این، خواستار توقف تولید اورانیوم 20 درصد در تأسیسات فردو شده بودند اما وقتی طرف مذاکره‌کننده ایرانی توقف  تولید اورانیوم 20 درصد و اکسید یا رقیق کردن تمام ذخایر 20 درصد را پذیرفت، همین محافل مدعی شدند این موضوع اهمیتی ندارد و آنچه مهم است 19هزار سانتریفیوژ ایران است که در نطنز می‌چرخد! اکنون همین رفتار شیادانه بر سر راکتور آب سنگین اراک تکرار می‌شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰