تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۴۲۱۸۴
رئیس جمهور در همایش ملی «زنان، نقش آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ» گفت: تردید نکنید که حضور این همه زنان در صحنه های اجتماعی تهدید نیست بلکه فرصت است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از واحد مرکزی خبر، آقای دکتر حسن روحانی افزود: اگر اشکالی در گوشه ای وجود دارد به خود بانوان واگذار کنید و بگذارید خود آنان مشکل را برطرف کنند و با خشونت ، تکبر و تبختر با زنان جامعه ما برخورد نکنید.

رئیس جمهور گفت: ما نه فرهنگ خشونت و نه خشونت فرهنگی ، نه تبعیض فرهنگی و نه فرهنگ تبعیض ، نه افراط فرهنگی و نه فرهنگ افراط را برای جامعه زنان مان نخواهیم پذیرفت.

آقای روحانی افزود: امروز زنان ما در تمام صحنه ها با وقار ، با کرامت ، با شخصیت و با عفاف همانند مردان فعالیت می کنند.

رئیس جمهور گفت:‌ مگر می توان نیمی از جامعه را فراموش کرد و 50 درصد اعضای جامعه را به گوشه ای راند و در حاشیه گذاشت.

آقای روحانی افزود: زنان باید دارای فرصت ، مصونیت و حقوق اجتماعی برابر باشند و ما برای رسیدن به مقصد راهی طولانی در پیش داریم.

رئیس جمهور گفت: اقدامات ارزشمندی برای زنان در زمینه علم و دانش و تحصیل و اشتغال و تحقیق فراهم شده است و امروز زنان در همه بخش های فرهنگی و اقتصادی حضور دارند.

آقای روحانی افزود: در کدام فیلمی هست که حضور برجسته زنان را در نقش بازیگر ، کارگردان ، محقق و فیلمنامه نویس شاهد نباشیم و یا در کدام دانشگاه و دبیرستان و محل آموزشی است که حضور زنان معلم و مدرس را مشاهده نکنیم.

رئیس جمهور گفت: در کدام کارخانه و صحنه کار مخصوصاً در شرایط فعلی پیشرفت و تکنولوژی و کسب و کار حضور زنان را نمی بینیم؟

آقای روحانی افزود: امروز دنیای فناوری الکترونیک راه را برای پیشرفت زنان همواره کرده در حالی که تا دیروز این مفاهیم مانند تجارت الکترونیک وجود نداشت.

رئیس جمهور گفت: امروز علم و تکنولوژی صحنه های بیشتری برای زنان فراهم کرده است اما امروز بنا نداریم از الگوی غرب در موضوع زنان تبعیت کنیم.

آقای روحانی در ادامه با اشاره به مراتب بالای انسانی حضرت فاطمه (س) افزود: زن یعنی انسانی که توان پیمودن راه حضرت فاطمه (س) را دارد.

رئیس جمهور گفت: زن یعنی انسانی که توان پیمودن راه فاطمه (س)‌ و فاطمه شدن را دارد و آن حضرت بالاترین اسوه و الگو برای زنان جامعه ماست .

آقای دکتر حسن روحانی افزود: زنان نه فقط برای اقتصاد و فرهنگ که این همایش به نام کارآفرینان در عرصه فرهنگ و اقتصاد است و امسال سخن اصلی رهبری معظم انقلاب فرهنگ و اقتصاد بوده است بلکه در همه صحنه ها حضور داشته اند و خواهند داشت .

رئیس جمهور گفت : در عین حال ، هنوز ظلم و خشونت علیه زنان پایان نیافته است ؛ از روستاها گرفته که زنان زحمت کش ما در مزارع و در کنار کارگاه قالیباقی تا عرصه تولید هنرهای دستی و همه جا ، بانوان بار سنگین اقتصاد روستا را بر دوش می کشند تا زنان شهری و حتی در مرکز کشورمان هنوز زنانی هستند که از رفتار ناعادلانه مردان نه فقط در فغان که در هراسند و این دوران باید پایان یابد.

آقای روحانی افزود: اکنون زنانی را در جامعه مان داریم که از بسیاری حقوق بهره مندند اما هنوز هم کاستی های فراوانی وجود دارد و من هم به وصف حقوقدان و هم به وصف رئیس دستگاه اجرایی کشور اعتراف می کنم که هنوز کاستی های فراوانی در زمینه احقاق حقوق زنان و عدالت جنسی در این کشور وجود دارد.

رئیس جمهور گفت : دولت تدبیر و امید و بالاتر ، نظام جمهوری اسلامی خود را مرهون حضور فعال زنان آگاه و مشارکت جو در صحنه اجتماع و در پای صندوق آرا می داند و به عهدی که دولت تدبیر و امید از روز نخست با دختران و زنان جامعه برای مهیا کردن فرصت های بیشتر برای حضورشان بسته است وفادار خواهد ماند.

آقای روحانی افزود: در بسیاری زمینه ها دست یاری را به سوی ملت ، بانوان و ارکان دیگر نظام دراز می کنم تا به هدف نهایی برای احقاق حقوق زنان برسیم و برای این کار باید همه مشارکت و کمک کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد : برای تبیین و باور جایگاه و حقوق زنان باید اندیشمندان ، فرهیختگان ، استادان به ویژه حقوقدانان و فقهای اندیشمند با فقه پویا به صحنه بیایند و نیاز امروز جامعه را با منابع پویای فقه و منابع عظیم اسلامی ما تامین کنند که اسلام ما برای هر دوره ای راه تعالی و رستگاری را آماده کرده است.

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت : می دانم بدون شما مادران و زنان در این کشور اعتدال ، امید و تدبیر استقرار نخواهد یافت ؛ این شما هستید که باید نهال امید را در دل خانواده ها غرس و نشاط را در خانواده نه فقط در دل فرزندان که حتی همسران ، پدران و مادرانتان روز به روز بیشتر کنید.

رئیس جمهور ، توجه به خانواده را مبدا پیشرفت و تعالی جامعه دانست و افزود : این سخن درستی است که خانواده اساس و بنیان اصلی برای اجتماع ماست و اصلاح از داخل خانه ها آغاز می شود اما باید بدانیم اگر به نیمی از جمعیت کشور توجه نکنیم در آن کشور شاهد رشد و توسعه واقعی نخواهیم بود.

آقای روحانی ابراز امیدواری کرد با حضور زنان و ایفای نقش و توان آنان شاهد جامعه بهتر و توسعه یافته تری باشیم.

رئیس جمهور همچنین گفت: امیدوارم این اجتماع و این اقدام معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری نخستین  قدم و آغاز راه باشد.

آقای روحانی در پایان از این معاونت خواست با همکاری مراکز تحقیقاتی ، اندیشمندان ،جوامع مردم نهاد و جامعه مدنی ، بخش های خصوصی و عمومی و همه دلسوزان همکاری و مشارکت کنند و راه را برای فرصت بیشتر خدمت زنان به جامعه هموار تر کنند.

رئیس جمهور گفت: روز زن و نام حضرت فاطمه (س) علامتی است که راه را گم نکنیم و بدانیم  راه تعالی بانوان و همه انسان ها در چه مسیری قرار دارد.

آقای روحانی در همایش « زنان ، نقش آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ " در سالن اجلاس سران افزود: آیا با وجود شخصیتی مانند حضرت فاطمه (س) در میان زنان جهان باز هم نیاز است که از مقام ، استعداد ، شایستگی و عروج زن سخن گفت  حضرت فاطمه (س) نه فقط برای زنان که برای همه انسان ها الگوست.

رئیس جمهور گفت: حضرت فاطمه (سلام الله علیها) یعنی شهامت، شجاعت ، حق آوری ، حق مداری ، دفاع از حق ، یعنی بانویی که محبت ، عشق و صفا را به خانه مولایمان برد و آن را الگویی برای همه همسران جهان قرار داد.

آقای روحانی افزود: چه انتخاب زیبایی که روز ولادت فاطمه اطهر (س) و فرزند صالحش امام راحل به عنوان روز مادر انتخاب شده است ؛ این به آن معنی نیست که احترام به زنان و سخن گفتن از حقوق بانوان به این روز و این هفته و این ایام اختصاص یابد اما روز زن و نام حضرت فاطمه (س) همان علامتی است که راه را گم نکنیم .

رئیس جمهور گفت : ما طبق معیارهای اصیل اسلامی ، نه مرد را جنس اول می دانیم و نه زن را جنس دوم .

  زن و مرد را در برابر یکدیگر نمی بینیم. زنان در کنار مردان و هر دو عین و مانند هم دارای مقام و کرامت انسانی هستند.

آقای روحانی در آغاز سخنانش ، میلاد حضرت فاطمه اطهر (سلام الله علیها) ، همسر ولی و مادر امامان و مادر شیرزن کربلا حضرت زینب کبری (س) را به همه بانوان جهان و مسلمانان و به ویژه ایرانیان و حاضران در این  همایش تبریک گفت.

رئیس جمهور همچنین سالروز ولادت امام راحل را به ایرانیان و انقلابیون جهان ، فرهیختگان ، خانواده مکرم امام راحل و به ویژه اعضای خانواده آن حضرت که در این همایش حضور دارند تبریک گفت.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه زن و مرد را در برابر یکدیگر نمی بینیم، گفت: زنان در کنار مردان و هر دوی آنها عین هم و مانند هم دارای مقام و کرامت انسانی هستند.

دکتر روحانی افزود: نه زن برتر است و نه مرد بالاتر، نه این فرودست است و نه آن فرادست، نه این دون است نه آن عالی ، هر دو مِن نفس واحده اند.

رئیس جمهور گفت: در تاریخ کشورمان از قرن ها پیش زنان برای احقاق حقوق خود بپاخاسته اند، سخن گفته اند، حرف زده اند، عمل کرده اند و مسیر تعالی را پیموده اند از مشروطه تا قبل از آن.

دکتر روحانی افزود: آن زمان که نهضت تنباکو بود کسی که توانست قلیان را از کنار شاه بردارد و به زمین بکوبد او بانوی شجاعی بود که این قهرمانی را از خود بروز و ظهور داد و وقتی که شاه اعتراض کرد، گفت: این فتوای مرجع تقلید، میرزای شیرازی بزرگ است و با این کار شاه را به سکوت واداشت.

رئیس جمهور ادامه داد: زنان و بانوان همان ها هستند که در نهضت اسلامی و در انقلاب اسلامی نقش شان از مردان کمتر نبود.

دکتر روحانی افزود: در روز 15 خرداد 42 وقتی صبحگاهان مردم قم در صحن مطهر برای اعتراض به دستگیری حضرت امام(ره) اجتماع کردند این زنان قم بودند که چادر به کمر بسته و با عکس امام دردست و حتی شمشیر به دست ، وارد صحن شدند و با فریاد «یا مرگ یا خمینی» قم  را به حرکت درآوردند؛ این آغاز نهضت اسلامی ماست که زنان در صف مقدم بودند.

رئیس جمهور گفت: از 17 شهریور و به خاک و خون غلطیدن زنان و مردانش تا 21 و 22 بهمن همه جا زنان دوشادوش مردان ، پرچم انقلاب و نهضت اسلامی را بر دوش داشتند.

دکتر روحانی افزود: انقلاب اسلامی فضای جدیدی  برای زنان باایمان فراهم کرد و امام(ره) زن را از گوشه خانه با حجاب و عفت به صحنه جامعه آورد.

رئیس جمهور گفت: آن مرجع تقلیدی که فتوای صریح داد در برابر آنهایی که شبهه می کردند که زنان در تظاهرات شرکت کنند، امام راحل بود و کسی که جلوی متحجرین ایستاد که می خواستند در دانشگاه تهران در کلاس های درس بین دختر و پسر دیوار بکشند امام راحل بود.

آقای روحانی در ادامه افزود: آن کسی که در برابر همه آنها که برای حضور زنان در صحنه های اجتماعی و سیاسی شبهه می کردند ایستاد و راه را برای اعتلای بانوان و زنان ما فراهم کرد امام راحل بود پس حق است که روزی که مربوط به تکریم زن است همزمان شده با روز ولادت آن صالح بزرگی که فرزند به حق فاطمه اطهر(س) بود.

رئیس جمهور گفت: ما امروز راه و مسیر آن امام بزرگ را طی می کنیم.

رئیس جمهور گفت: زنان ایرانی در فراز و نشیبهای تاریخی مشکلات فراوانی داشته اند و این مشکلات هنوز به اتمام نرسیده است.

آقای روحانی افزود: زنان در دوران حاکمیت سنت، گونه ای از مشکلات را داشتند و گرفتار بودند و در زمان ظهور و بروز تجدد و مدرنیته نیز از سوی دیگرمبتلا به مشکلات شدند.

وی اضافه کرد : آن زمان (سنت)آنها را زندانی نه خانه که اتاق، آن هم نه اتاق اول حیاط که آخرین اتاق و پستو کردند و این چنین مقام و شان و موقعیت زن را فروکاستند و در زمان تجدد هم عده ای خواستند زنان بازیچه و ابزار دست مردان قرار گیرند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در هر دو دوره به بانوان و زنان ما ظلم شد، ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب قدمهای مهمی بر مبنای معیارهای احکام خدا برداشته شد.

وی افزود: مسلمان مرد، مسلمان زن، مسلمان با ایمان، مرد با ایمان، زن با ایمان، زنی را که استقامت می کند قرآن در عبادت، قنوت ، خضوع و خشوع در کنار یکدیگر قرار می دهد.

آقای روحانی تصریح کرد: بنابراین آنها که از آزادی زن به معنای مشروع اسلامی و از حضور و تعالی زن می ترسند و یا ایده و اعتقادی دارند لطفا این اعتقاد غلط را پای دین و قرآن و اسلام ننویسند.

رئیس جمهور گفت: زنان و مردان در کنار یکدیگر، خداوند اجر و پاداش هیچ یک را فراموش نمی کند.

وی در توضیح مقام و مسئولیت مادری زن گفت: درست است که مادری و مقام مادری مقام بسیار شایسته و والایی است و در آن جای تردیدی نیست، اما مگر پدر به جامعه می آید وظیفه پدری یا حق و مسئولیت پدری را فراموش می کند؟ مادر هم اگر به جامعه آمد مسئولیت مادری و وظیفه مادری را فراموش نخواهد کرد.

رئیس قوه مجریه با بیان این که درست است هیچ وظیفه و رسالتی را بالاتر از تربیت فرزندان و انسانها نمی توانیم قرار دهیم، پرسید: اما آیا تربیت فرزندان و رسیدگی به امور خانه و رئیس خانه بودن با حضور در جامعه و رسالتهای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی در تضاد است؟ آیا تنها خانه مامن زنان است؟ ما این امنیت را باید به اداره، جامعه، خیابان و همه جای کشور گسترش دهیم.

وی اظهار داشت: ما وقتی به تاریخ 4 و 5 دهه گذشته، در دوران نهضت اسلامی و پس از انقلاب نگاه می کنیم می بینیم  زنان جامعه به عنوان انسانهایی که مبارز بودند، در برابر استبداد و رژیم استبدادی ایستادگی و مقاومت کردند، صبور و استوار بودند، به عنوان همسران و مادران رزمندگان و شهیدان و جانبازان و آزادگان با صبر و ایستادگی شان به همه روحیه دادند و کشور را از تجاوز متجاوزان نجات دادند.

رئیس جمهور ادامه داد: زنان یعنی انسانهای هوشمندی که با تلاش و استعدادشان در دانشگاه و مدرسه و صحنه های بیمارستان و کارخانه و همه جا  حضور یافتند، حضوری موثر و تاثیرگذار. کجاست که امروز حضور زنان را احساس نمی کنیم، در مدرسی دانشگاه، معلمی مدرسه و دبیرستان، در مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاهها و مطب پزشکان، و بیمارستانها؟ کجا هست که زنان والا و شریف ما حضور ندارند؟

وی در ادامه تصریح کرد : چرا برخی حضور زن را تهدید احساس می کنند؟ زن چه تهدیدی است؟ برخی فکر می کنند به محض این که زن از درب خانه خارج شد عرش اخلاق و عفت عمومی به اهتزاز درآمده است. این غلط است، زنان خود خواستار عفت جامعه هستند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴