تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱
کد مطلب : ۴۲۱۵۶۸
فرانک ویسنر سفیر سابق آمریکا در مصر ضمن تاکید بر سیاست‌های اشتباه ایالات متحده در قبال ایران گفت: تصمیم ترور (شهید) سلیمانی شوک وحشتناکی بود و ما تاوان این ترور را خواهیم پرداخت.
۰
plusresetminus
سفیر سابق آمریکا در مصر: آمریکا تاوان ترور (شهید) سلیمانی را خواهد پرداخت
به گزارش بلاغ، «فرانک ویسنر» سفیر سابق آمریکا در مصر در گفت‌وگویی پیرامون قدرت ایران در منطقه صحبت کرده است.

وی با اشاره به اشتباه بودن سیاست‌های ایالات متحده در مقابل ایران، گفت: «ایرانیان برای حفظ آبرو و امنیت ملی خود مصمم شدند تا با مقاومت حداکثری ما را به عقب برانند، ما نتایج این سیاست مقاومت حداکثری را دیده‌ایم. ما شاهد حملات به نفتکش‌ها در خلیج فارس، حملات به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و  مجموعه‌ای از تنش‌ها  تا به امروز بوده‌ایم و فکر می‌کنم ما باید از این موقعیت فوق‌العاده خطرناک عقب‌نشینی کنیم».

سفیر سابق آمریکا در مصر با بیان اینکه «خطای محاسباتی آمریکا منجر به جنگی خواهد شد که هیچ کدام از ما نمی خواهیم و نمی‌دانیم به پیامدهای آن بسیار طاقت فرسا  فکر کنیم»،  افزود: «ما آمریکایی‌ها باید از خودمان بپرسیم که آیا فشارهای ما تقریباً در چهار سال گذشته منجر به دستیابی به اهدافی که دنبال آن بوده ایم شده یا نه؟  آیا نظام ایران امروز نیرومند‌تر است یا ضعیف‌تر؟  آیا ایران از عراق سوریه و لبنان عقب‌نشینی کرد؟ آیا ردپای ایران در منطقه از چهار سال گذشته روشنتر نیست؟ آیا امروز تمایل ایران برای حفظ قدرت (نظامی)نیرومند برای دستیابی به یک توان دفاعی از راه توسعه برنامه موشکی کمتر شده یا بیشتر؟

وی در ادامه با بیان اینکه «ما باید با حقیقت رو‌به‌رو شویم که ایران به آمریکا اعتماد نمی‌کند» تصریح کرد :« بدون هرگونه اعتماد جدی شما نمی‌توانید به یک توافق‌نامه بین‌المللی دست یافته و تنش‌ها را کاهش دهید».

«فرانک ویسنر» همچنین با اشاره به شکست  و اثرات معکوس سیاست ترامپ در به صفر رساندن صادرات نفت ایران گفت: « ایران وابستگی به نفت را به‌عنوان منبع اصلی بودجه کاهش داده، در واقع ایران خیلی کمتر از دوستان نزدیک ما از جمله عربستان سعودی امارات و دیگر کشورهای خلیج فارس به نفت وابسته است.
اکنون چه کسی در پی کاهش بهای نفت ضعیف‌تر خواهد شد؟ من با کنایه استدلال می‌کنم که ایران آسیب کمتری خواهد دید و کشورهای طرف ما آسیب بیشتری خواهند دید.

وی همچنین درباره تبعات تصمیم احمقانه ترامپ در به شهادت رساندن سردار سلیمانی نیز افزود: «فکر می‌کنم که این تصمیم وحشتناکی بود  که سردار سلیمانی از میان برداشته شود. دستور مقامات امنیتی برای این کار به‌شدت شوک وحشتناکی بود، فکر می‌کنم ما کاری کردیم که عمیقاً غیر عقلانی بود  و ما در آینده و درازمدت بهای آن را خواهیم پرداخت.»

سفیر سابق مصر ادامه داد: «این تصمیم بسیار غیرعاقلانه بود در آخر کار ما هیچ‌چیز به دست نیاوردیم ایران پیشینه ای طولانی در ادامه حیات مردم و فرهنگش به مدت هزاران سال دارد، «آره جون خودمون می‌تونیم ایران را متوقف کنیم!»  اما امیدوارم آموخته باشیم  چنین تاکتیکی علی‌رغم اینکه اول گمان می‌کنید شربت پیروزی را نوشیده‌اید در آخر کار پیامدهای بسیار منفی خواهد
داشت.»
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰