تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۴۲۱۴۲۱
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: واردات شکر به هیچ عنوان به نفع تولیدکنندگان داخل نیست و واردات‌چی‌ها به بهانه مصرف‌کنندگان اقدام به این کار می‌کنند.
۰
plusresetminus
واردات بی‌رویه شکر باعث تعطیلی برخی کارخانه‌های داخلی شد
به گزارش بلاغ، محمد شفیع ملک‌زاده با‌ اشاره به راهکارهای خودکفایی تولید شکر در کشور اظهار کرد: اگر قیمت تضمینی خرید شکر مناسب برای کشاورزان مشخص شود، در تولید شکر صد درصد خودکفا خواهیم شد، همان‌گونه که در سال ۹۶ این امر اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: عدم اجرای سیاست و برنامه‌های دولت در سال گذشته و اعلام قیمت نامناسب، سطح زیر کشت چغندرقند را کاهش داد و کار را به جایی رساند که تولید شکر همانند سال‌های قبل به شدت کاهش یافت.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با تأکید بر خوداتکایی تولید شکر در داخل گفت: با توجه به شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا به سهولت نمی‌توان از دیگر کشورها شکر وارد کرد، از این رو باید کاری کنیم که شکر مورد نیاز در داخل تولید شود. با وجود کارخانه بزرگی همچون هفت تپه، واردات به هیچ عنوان به نفع تولیدکنندگان داخل نیست و واردات‌چی‌ها به بهانه مصرف‌کنندگان اقدام به این کار می‌کنند.

وی ادامه داد: مافیا به سبب رانت واردات به نحوی به تولید داخل ضربه می‌زنند تا بتوانند به اهداف شوم‌خود دست یابند. آمار دقیقی از تعداد کارخانه‌های فعال قند و شکر نداریم، اما بنابر آخرین آمار و اطلاعات، تعدادی از کارخانه‌های قند و شکر به سبب واردات بی‌رویه تعطیل شده‌اند.

همچنین سید جعفر حسینی؛ مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: بنابر آمار تا اول مهر ۹۸ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر وارد کشور شد که با استمرار روند فعلی قیمت‌‌گذاری، عملاً به واردکننده تبدیل می‌شویم.

گفتنی است، بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد اما غلامحسین بهمئی؛ دبیر انجمن صنفی تصفیه کارخانه‌های شکر ، میزان مصرف را دو میلیون و ۸۰۰ هزار تا سه میلیون تن اعلام کرده است.
 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴