تاریخ انتشارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۴۲۱۱۴
یکی از مسلط ترین سرپرست هائی که تیم فوتبال نساجی به خود دیده سید محمود اسدی بود.کمتر پیش آمده که در دوران سرپرستی او در این تیم حاشیه و جنجالی را در اردوی نساجی شاهد باشیم.
۰
plusresetminus
طلبکاران باشگاه نساجی با حکم جلب به دنبالم بودند/ ماجرای 5 گل نساجی به استقلال تهران/ در 5 فصل گذشته 20 مربی عوض کردیم!
به گزارش خبرنگار ورزشی بلاغ،به جرأت می توان  گفت یکی از مسلط ترین سرپرست هائی است که تیم فوتبال نساجی به خود دیده است. کمتر پیش آمده است که در دوران سرپرستی او در تیم نساجی حاشیه و جنجالی را در اردوی این تیم شاهد باشیم.
ارتباط خوبی با بازیکنان، مربیان، هواداران و رسانه ها داشت و در چند سال اخیر هم تا توانست رنگ زندان، دستبند و گروگانگیری و ... به خود دید. اما به یکباره با تصمیم عجیب محمدعلی قنبری از سمت سرپرستی تیم نساجی برکنار شد تا با حضور مسعود علیپور حاشیه های زیادی را در این بخش شاهد باشیم.
اسدی در طی یکی دو سالی که نساجی دور بود سعی نکرد با مصاحبه هایش برای این تیم حاشیه ایجاد کند و علیرغم اینکه چند مورد مورد مخاطب یک مسئول قرار گرفت درخواست های ما را برای انجام مصاحبه و پاسخ دادن به طرف متقابل رد می کرد.
 سری به سید محمود اسدی زدیم تا گفتگوئی با او داشته باشیم که ماحصل آن را می خوانید:
** آقای اسدی، این روزها که از فوتبال دور هستید به چه کاری مشغول هستید؟
به همراه دوستم مهندس محمود جوادیان بنگاه معاملات ملکی باز کردیم و مشغول هستیم. البته شاید حضور فیزیکی کمتری در فوتبال داشته باشم ولی بعضی از بازی های نساجی را مانند یک هوادار مثل قدیم ها به استادیوم می آیم و نگاه می کنم. بازی های  لیگ 2 و 3 کشوری را بخاطر حضور تیم های مازندرانی پیگیری می کنم.
** برکناری شما واکنش های خوبی را از سوی هواداران در پی نداشت. علت این برکناری چه بود؟
هواداران به من لطف دارند و دست همه آنها را می بوسم، این تشخیص مدیریت بود که من نباشم و من هم به آن احترام گذاشتم. این حق طبیعی هر مدیری است که نفرات مد نظرش را انتخاب کند در گذشته هم چنین بوده است آینده ام چنین خواهد بود سند سرپرستی نساجی به نام شخص خاصی نیست ضمناً دوستانی که چه در گذشته و چه در حال به جای من آمدند زحمت کشیدند باید قدردان بود.
مثلا آقای حمزه نتاج که قبلا جای من آمده بود از فوتبال هیچ چیز نمی دانست ولی قهرمان ملی بود و احترامش بر من واجب. تا آنجا که دستم بر می آمد کمکش می کردم الان هم دوستان خوبی هستیم.
** علت برکناری را نفرمودید؟ آیا مشکلی با قنبری داشتید؟
اتفاقاً مدیر عامل در ابتدای فصل در مصاحبه با خود شما دلیل کنار گذاشتن مرا این گونه عنوان کرد که من از آقای اسدی کارهایی را خواستم که ایشان حاضر نبود انجام دهد به همین دلیل برکنارش کردم. دقیقاً ایشان درست می گوید ولی مهم کارهایی بود که ایشان از من خواسته بودند. البته بماند چه کارهائی ولی شرایط طوری نبود که خودم هم رغبت ماندن داشته باشم.
** پس به این دلیل است که چند بار جواب آقای قاسم نژاد را برای حضور دوباره رد کردید؟
همینطور است، آقای قاسم نژاد به بنده لطف داشتند و چندین بار به اتفاق ایشان و مدیر عامل و یکی دو نفر از اعضای هیئت مدیره بابت برگشتنم جلسه برگزار شد ولی شرایط طوری بود که با روحیات من سازگار نبود به همین دلیل ضمن تشکر از این عزیزان عذرخواهی کردم.
** رمز عملکرد خوب سید محمود اسدی در دوران سرپرستی نساجی چیست؟
باید صادق باشی، دروغ نگویی در واقع یک سرپرست سنگ صبور همه است من همیشه به بچه ها می گفتم سرپرست شما نیستم بلکه برادر بزرگترتان هستم.
با همه راحت بودم تا جایی که حرمت ها حفظ شود اتفاق افتاده به عنوان برادر بزرگتر زیر گوش سه چهار نفر از بچه ها زدم. یا با عذرخواهی و با نهایت احترام از حضور لیدر ،خبرنگار، هوادار یا یک مقام مسئول به محل اقامت بازیکنان (هتل) جلوگیری به عمل آوردم. البته آنها از من ناراحت نمی شدند چون می دانستند وظیفه ام را انجام می دهم.
با هیئت ها، فدراسیون، نیروی انتظامی، تربیت بدنی، خبرنگاران، ناظران، داوران و تمامی عوامل مرتبط با فوتبال تعامل خوبی داشتم. همواره از پیشکسوتان و یا سرپرستان قبل از خودم راهنمایی می گرفتم. در تمام تمرینات حضور فیزیکی داشتم.
** فکر می کنیم یکی از سخت ترین سمت های یک باشگاه همین سمت سرپرستی باشد. درست است؟
 چه عرض کنم مسئولیت دردسرهای خاص خودش را به دنبال دارد سمت سرپرستی هم جای خود را دارد. به هر حال باید توانائی ارتباط با کلی ارگان و اداره را داشته باشید. بارها شده برای تمرینات یا مسابقات، اردوها یا در هتل و ... جیبم خالی بود. مجبور بودم از این و آن قرض کنم. سخت ترین زمان موقعی بود که بازیکن تقاضای مثلا 200 هزار تومان پول می کرد و تو نداشتی آن لحظه از خجالت آب می شدم یا موقع تسویه حساب هتل و ... پولی در کار نبود.
خیلی احساس تنهایی می کردم به هر قیمت که می شد بازیکن را بی جواب نمی گذاشتم بارها شده برای بدهی های باشگاه مامور به دنبالم می آمد. اگر بخواهم همه را بگویم حوصله تان سر می رود ولی یک روز یکی از طلبکارها ی باشگاه با چند مامور به دفتر باشگاه و حکم جلب دست آنها بود آن روز چند هوادار متوجه شدند یکی سند خانه اش را آورد یکی سند ماشینش را یکی هم سند زمینش. من اشکم در آمده بود آن روز به هر طریقی بود مشکل را حل کردم.
این هایی که من می گویم 10% مشکلات است منتی هم بر کسی نیست به هر حال این مشکلات وجود دارد و باید به عشق تیم تحمل کرد ولی ناراحتی ام از بعضی از کسانی است که پشت سرم شایعات درست می کردند، دروغ می گفتند یا در رسانه های دیداری و نوشتاری به دروغ بعضی از مسایل را عنوان می کردند.
** منظورتان چه کسانی است؟ بهتر نیست شفاف تر صحبت کنیم؟
ببینید، بیان این مسائل و نام بردن افراد جز ایجاد حاشیه برای نساجی و فوتبال این شهر سود دیگری ندارد. اگر هم این حرفها را می زنم به خاطر این است که بارها اذیتم کردند و دم نزدم ولی مثل یک بغض در دلم مانده بود و اذیتم می کرد. البته من آنها را به جدم واگذار کردم
** آقای اسدی در خصوص قراردادتان با نساجی در طول این سال ها نیز برای شما حرف و حدیث زیاد درست کرده بودند.
به خدا قسم در طول این پنج فصل کل دریافتی ام از باشگاه زیر 40 میلیون تومان است که حدود 25 میلیون از این و آن قرض کردم تا کارهای تیم پیش برود و اگر سرانگشتی حساب بکنیم پس دریافتی من در طول این پنج سال 15 میلیون تومان بیشتر نیست. می دانم باورش خیلی سخت است ولی هر مدیری احساس می کند ریالی به من بیشتر داده است بسم الله.
** فصل قبل نساجی را چگونه دیدید؟ فکر می کنیم شرایط برای صعود خیلی خوب بود.
صد در صد . ببینید ما از 5 تیم بالای جدول به ترتیب از پدیده 4 امتیاز  ، از سیاه جامگان 3 امتیاز ، از نفت آبادان 4 امتیاز و از گیتی پسند 6 امتیاز گرفتیم . پس ما می توانیم . اشکال جای دیگریست که باید کارشناسی شود .
** به نظر شما اشکال کجاست ؟
به طور نمونه عرض می کنم در 5 فصل گذشته 9 بار مدیر عامل ، 9 بار سرمربی ، 9بار سرپرست و بیش از 20 مربی و 94 بازیکن جابجا کردیم ، در همین 2 فصل اخیر 39 بازیکن از نساجی رفتند اینها فاجعه است و در هیچ کجای دنیا چنین چیزی وجود ندارد .
تا بازیکنان از نظر فنی و اخلاقی می خواهند با هم هماهنگ شوند ناگهان همه چیز به هم می خورد و دوباره روز از نو روزی از نو . انگار هر سال تیم جدیدی درست می کنیم طبیعی است در روند کار اثر نامطلوب می گذارد .
مشکل دیگر عدم انجام تعهدات است . به نظر من یا تعهد ایجاد نکنیم یا وقتی تعهد ایجاد کردیم به آن پایبند باشیم در جایی که قرارداد های بالای میلیاردی بسته می شود قرارداد بچه های نساجی 5% آن هم نمی شوند و بعضی از مسائل دیگر که جای گفتنش نیست. باید در کادر مدیریتی و فنی ثبات وجود داشته باشد در غیر اینصورت وضع همین است که می بینید.
** و کادر فنی؟
نگاه کنید نادر دست نشان به عنوان سرمربی آقایان مسگر ساروی ، اضطراری ، محب الاسلام به عنوان مربیان و در راس آنها حاج رحیم دست نشان . به نظر شما قوی تر از اینها داریم ؟ البته فقط کادر قوی ضامن لیگ برتی شدن نیست و باید همه گونه حمایت در کار باشد.
** مثلا چه حمایتی و از سوی چه کسانی؟
عمل به تعهدات ، حفظ بازیکن های شاخص ، اتحاد و همدلی بین هوادار ، خبرنگار ، پیشکسوتان ، مسئولین و دوری جستن از هر حاشیه . حالا خودتان حساب کنید این اقدامات باید از سوی چه کسانی صورت گیرد. متأسفانه یک بدعت بدی توسط عده معدودی از هواداران نساجی ایجاد شده است که با یک باخت ناامید می شویم و توهین می کنیم.  هیچ تیمی در دنیا نمی تواند تمام بازی هایش را ببرد . این مسئله ای است که با کارهای فرهنگی باید به هواداران دیکته شود.
** آیا شما هم به معتقدید فوتبال ناپاک است؟
به نظر من فوتبال 90% اش پاک است 10% مشکل دارد که متاسفانه آن 90 % تحت تاثیر آن 10% قرار می گیرد نگاه کنید آنقدر که از زد و بند ، تماس ها ، تبانی ها و غیره صحبت می شود از آن 90 % هیچ صحبتی نمی شود .
در ایام عید برنامه ای از صدا و سیما پخش می شد به نام سوتی بال چه توپ هایی از 3 قدم بازیکنان بزرگ دنیا گل نمی کردند یا داوران چه اشتباهاتی داشتند و همچنین دروازه بان ها . آیا همه اینها عمدیست اگر اینگونه است باید همه اینها محروم شوند . اینها جذابیت فوتبال است مگر می شود عوامل فوتبال اشتباه نکنند ؟
بنابراین نباید تا این حد بدبین بود و این همه به هم شک داشته باشیم .البته منکر سوء استفاده و شیطنت بعضی ها نمی شوم ولی کمتر بازیکن ، مربی و یا خبرنگار و عوامل درگیر در فوتبال پیدا می شود که شرافتش را زیر سوال ببرند.
** آیا پیش آمده احساس کنید یک داور در بازی نساجی سوت های غیرمعمولی می زند؟
داوران هم بخشی از این فوتبال هستند همانطور که همه ما اشتباه می کنیم داوران هم از این قائله مستثنی نیستند . هیچ داوری در دنیا نیست که اشتباه نداشته باشد باید شرایط و فضا طوری باشد که داور آرامش و تمرکز لازم را داشته باشد . اینگونه که با یک اشتباه داور در رسانه های دیداری و نوشتاری تا حد نابودی آن داور عمل می کنیم صحیح نیست . قطعا در قضاوت دیگر داوران هم اثر منفی دارد نمی دانم چرا اجازه می دهند خیلی راحت به داوران هزار و یک انگ و تهمت زده شود و این شرم آور است .
البته از اینکه داوران هم باید بیشتر تلاش کنند تا اشتباه کمتری داشته باشند را قبول دارم ولی اینکه از روی تبانی و به قول شما به صورت غیرمعمولی سوت می زند احساس نکردم.
** نظرتان در مورد آقای بهروان چیست؟
حاجی آبرو و اعتبار فوتبال مازندران است ، انصافا هر موقع به مشکل بر می خوردیم به ایشان مراجعه می کردیم یا مشکلمان را برطرف می کرد یا راهنمایی لازم را انجام می داد . در کل آقای بهروان کارهائی برای تیم های استان انجام می دهند که کمتر به چشم می آید. اگر بهروان فردی بود که دنبال تبلیغات برای کارهائی که می کند بود اکنون او محبوب ترین فرد در مازندران به شمار می رفت. ولی همیشه سعی می کند پشت پرده به تیم های استان به هر نحوی کمک کند.
مسئله دیگر اینکه باید توقعمان منطقی باشد ! شما به لیگ ما در این چند فصل نگاه کنید ، در حد استاندارد جهانی برگزار می شود ولی ، در دهه گذشته یک تیم 5 بازی یکی 10 و یکی 12 بازی در جدول داشت و حتی یک بار پیش آمد پرسپولیس به دلیل بازی های کمی که برگزار کرد از لیگ کنار کشید ولی اکنون شرایط فرق کرده است و وجود بهروان یکی از دلایل این تغییر شرایط می باشد.
باید راه استفاده از حاجی را بدانیم نه اینکه بعضا بخواهیم سوء استفاده کنیم. البته من خیلی چیزها از حاجی یادگرفتم چون به ایشان اعتقاد دارم.
** آقای اسدی در کل هواداران نساجی ذهنیت خوبی نسبت به شما دارند . دلیلش را در چه می بینید؟
آنها نسبت به من لطف دارند . هواداران نساجی فهیم هستند و خادمان خود را خوب می شناسند . در ایران بهتر از هوادار نساجی نداریم . روزی که فینال باشگاه های آسیا در اصفهان پنج هزار تماشاگر می آید و یا برای بعضی از بازی های استقلال و پرسپولیس 2 هزار نفر می آیند نساجی در هر شرایطی بیش از 15 هزار تماشاگر دارد .
بارها پیش آمده در زمین حریف تماشاگران ما بیش تر از تیم میزبان هستند.ما بعضی مواقع هواداران و درد و دل هایشان را فراموش می کنیم که این بی انصافی است. به نظرم برای شادی دل مردم باید تا سرحد جان تلاش کرد که به فرموده مقام معظم رهبری خدمت به مردم عبادت است.
** بهترین خاطره ای که از دنیای فوتبال به ذهن تان مانده چیست؟
اگر اشتباه نکنم سال 62 بود نساجی با استقلال تهران بازی دوستانه داشت آن موقع استادیوم فقط یک ردیف 7 پله ای سکوی سیمانی داشت که حالا سکوی فلزی و جایگاه شده است خدا بیامرز یوسف جان برار لیدر نساجی جانانه بوق می زد ما هواداران به شدت تشویق می کردیم من آن موقع 15 سال داشتم و از کم سن وسال ترین هوادار نساجی بودم آن روز 5 گل زدیم چه کیفی کردیم . افتخار می کنم از روی سکو و هواداری بازیکن ، مربی و سرپرست نساجی شدم و به همین دلیل هواداران را کاملا درک میکنم حال برگشتم به همان هوادار بودن که عشق است.ضمنا بازیکنان آن روز استقلال متشکل از نعلچگر ، مراغه چیان ، احدی ، رجبی ، رضایی ، حاجیلو ، چنگیز و ... بودند.
** و بدترین خاطره؟
در سال 72 در بازی نساجی و پرسپولیس در قائمشهر درون دروازه قرار گرفتم و بازی با نتیجه 2 بر 2 خاتمه یافت. بعد از بازی شایعه کردند که علی پروین صلاح الدین اونق را به تیم ملی دعوت کرده تا نساجی در این بازی دروازبان نداشته باشد و مجبور شود از اسدی استفاده کند. در صورتی بود که حق من بود در این بازی حضور داشته باشم و در آن برهه عملکرد خوبی داشتم. این مسئله خیلی مرا اذیت کرده بود.
** صحبت پایانی؟
شهرمان با نام مقدس آقا امام زمان (عج) مزین شده است و معروف به شهر هزار شهید است ، به قول استاد شهید ابراهیمی (برادر آقای ابراهیمی رئیس هیات فوتبال قائمشهر) که در وصیت نامه اش فرمودند وقتی بهترین غذای دنیا استفراغ دهان زنبور است ( عسل ) و بهترین پوشاک آن لعاب دهان کرم است (ابریشم) دنیا انقدر نمی ارزد بیاییم همه دست به دست هم دهیم از هوادار ، خبرنگار ، مسئول ، بازیکن ، مربی ، مدیر ، پیشکسوت ، و ... یک دل و یک صدا پشت هم باشیم با یک باخت نا امید نشویم و حاشیه سازی نکنیم ، برد برای همه و باخت برای همه باشد آنهایی که در نساجی مسئولیت دارند بیشتر تلاش کنند و آنهایی که مسئولیت ندارند از هر طریق ممکن حمایت کنند این طور نباشد تا وقتی هستیم به به و چه چه کنیم همین که نیستیم حاشیه درست کنیم که این از جوانمردی به دور است به امید اینکه یک بار دیگر شاهد موفقیت شهرمان و صعود تیم نساجی به لیگ برتر باشیم .و در این عرصه هم باعث سربلندی شهرمان باشیم.
** نظرتان را در مورد کلمات زیر در یک کلمه بگویید:
نساجی : عشق
حاج رحیم : استاد
نادر دست نشان : یکی از بهترینها
مسگر ساروی : پاکترین
ورزشگاه وطنی : دیگ خوشبو
بهترین تیم ایران : نساجی
بهترین تیم دنیا : لیورپول
بهترین بازیگن چهان : مسی
هوادار: روح و جان فوتبال
پیشکسوت: دلسوز واقعی
بهروان : اعتبار فوتبال مازندران
** و تیم برتر تاریخ فوتبال نساجی ؟
1- شهریار مرادی
2- حسین مسگر ساروی
3- غلامحسین رحمتی
4- خدا بیامرز رضا سلیمی
5- غدیر غفاری
6- محمود فکری
7- نادر دست نشان
8- هوشنگ تورانی
9- میثم خداشناس
10- فرامرز اصطراری
11- محمد عباس زاده
**از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید تشکر می کنیم
خواهش می کنم. بنده هم از شما بابت زحماتی که می کشید تشکر می کنم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲