تاریخ انتشارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
کد مطلب : ۴۲۰۹۲۶
۰
plusresetminus
تازه‌های 4 خبر ویژه امروز شنبه 1399/2/13

اگر  متخصصان در دولت تصمیم می‌گرفتند /تخلفات بودجه و ارز پیش نمی‌آمد
عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم می‌گوید: برنامه و بودجه دولت پس از هفت سال، همچنان نامتوازن کار می‌کند.
مهدی آیتی نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم در گفت‌‌وگو با روزنامه آرمان اظهار داشت: با آغاز دوره دوم دولت روحاني برخي در درون دولت به‌گونه‌اي عمل مي‌کنند که گويا آنها رئيس‌جمهور هستند و به تنهايي قصد دارند حرف خود را به کرسي بنشانند. اين افراد با عملکرد و صحبت‌هاي خود در راه دولت مانع‌تراشي مي‌کنند. حلقه نزديک به رئيس‌جمهور در همان سال اول دولت دوازدهم افرادي را که براي دولت تبديل به سرمايه اجتماعي شده بودند را محدود کرد و عملا اجازه فعاليت مفيد و موثر را ندادند و عملا با اين اقدام نخست به خودشان لطمه وارد کردند. وی اضافه کرد: در همين راستا شاهد بوديم فعال‌ترين شخص دولت روحاني يعني معاون اول ايشان عملا از گردونه اجرايي کشور خارج و صرفا به يک مقام تشريفاتي در دولت بدل شد. مديران عالي دولت در سطح استان‌ها نيز گرفتار اين گرداب شدند و در عرصه تصميم‌گيري‌ها خلل بزرگي به‌وجود آمد. اين اختلافات به سرعت نمود پيدا کرد و شاهد بوديم که کار دولت هر روز در يک نقطه گره مي‌خورد و عرصه براي عملکرد بهتر سخت‌تر مي‌شد.
آیتی گفت: اين انتقاد به‌صورت جدي به روحاني وارد است که حتي نتوانست از عملکرد خود به خوبي دفاع کند و اين در سال‌هاي آخر دولت به ساير موارد نيز شيوع کرد تا جايي که شاهد هستيم دولت در بحران کرونا براي توزيع بسته معيشتي نيز با مشکل مواجه شده است. مردم در جريان خطر شيوع کرونا در يک ازدحام غيراصولي به اجبار پشت درهاي مراکز ثبت نام سيمکارت ايستاده‌اند و جان خود را به خطر انداخته‌اند زيرا دولت نتوانسته براي اين امر ساده يک برنامه‌ريزي اصولي انجام دهد و با رفتارهايي از اين قبيل عملا به مخالفين خود بهانه داده است.
این فعال اصلاح‌طلب همچنین گفته است: هفت سال است که همه به دولت اخطار و تذکر مي‌دهند که نوبخت در سازمان برنامه و بودجه که جايگاهي بسيار مهم دارد نمي‌تواند به خوبي عمل کند. تمامي وزارتخانه‌ها و استانداري‌ها و مجموعه‌هاي زير نظر دولت از ايشان گلايه دارند و علاوه بر اينها عملکرد ايشان در سازمان برنامه و بودجه به هيچ‌وجه موفقيت‌آميز نبوده است و نياز است با نگاهي ديگر برنامه‌هاي اين سازمان را که بر تمام تصميم‌گيري‌هاي کشور موثر است، پيش برد. مجلس همسو با دولت بارها به ايشان انتقاد کرد و به دولت پيشنهاد داد تا ايشان را تغيير دهد اما به علت اينکه روحاني عملکرد ضعيفي دارد مجبور است حلقه اطراف خود را حفظ کند و اين عمل را حتي با وجود اينکه بيشترين ضربه را به خود روحاني وارد مي‌کند اما ناچار به ادامه آن است. عدم تصميم‌گيري مناسب در مورد بحران دلار در سال‌هاي گذشته سبب شده است تا امروز دولت تخريب شده و حق را به ديوان محاسبات بدهند. چرا تصميمات اقتصادي در دولت روحاني به وسيله متخصصين گرفته نمي‌شود تا اينگونه مشکلات
پيش نيايد؟

دعوت مدیران و تازه‌واردهای بورس به احتیاط و تدبیر بیشتر
نشریات طیف‌های مختلف درباره مخاطرات مربوط به وجود حباب در بازار بورس هشدار می‌دهند.
روزنامه همشهری در این زمینه نوشت: بازار سهام به مقصد اصلی نقدینگی در اقتصاد ایران تبدیل شده؛ به‌طوری که یافته‌های همشهری نشان می‌دهد همزمان با تشدید روند صعودی بورس، فقط در یک‌ ماه گذشته، دست‌کم 20هزار میلیارد تومان پول تازه، وارد بازار سهام شده است. رقم ورود پول به تالارهای بورس در طول سال گذشته 30 تا 35 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. به گزارش همشهری، در شرایطی که جریان ورود نقدینگی به بورس شتاب گرفته، این پرسش مطرح است که رشد بازار سهام تا کجا ادامه می‌یابد؟ و آیا در بازار سهام حباب قیمت‌ها شکل گرفته است؟
این روزنامه افزود در 2سال گذشته می‌بایست بر تعداد شرکت‌های بورس اضافه می‌شد، میزان سهام شناور آزاد شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کرد و حتی ابزارهای مالی متنوع و کارا برای جذب نقدینگی جدید تولید می‌شد اما غفلت مدیران بازار سرمایه از توسعه ابزارها موجب شده فشار نقدینگی به متورم‌شدن قیمت سهام بینجامد؛ موضعی که برخی صاحب‌نظران را بر آن داشته که درباره شکل‌گیری حباب در بازار سهام ابراز نگرانی کنند.
بررسی‌های اولیه همشهری در مورد مخاطرات پیش‌روی بازار سهام نشان می‌دهد‌ احتمالا 3مخاطره اصلی ظرف چند‌ ماه آینده رشد بازار سهام را تهدید می‌کند. این مخاطرات شامل‌ مقاومت‌های پیش روی شاخص از نظر تکنیکی، نزدیک‌شدن به دوره رکود سنتی و همین‌طور نزدیک‌شدن به فصل مجامع شرکت‌های بورس است. تحلیلگران تکنیکال معتقدند‌ شاخص کل به‌زودی در محدوده 770هزار واحد و سپس در محدوده 820هزار واحد با مقاومت روبه‌رو خواهد شد و احتمال نزول یا اصلاح شاخص در این محدوده‌ها وجود دارد.
روزنامه جام‌جم نیز در گزارشی با عنوان «هشدار برای تازه‌واردهای بورس» تصریح کرد: استقبال بی‌سابقه مردم از سرمایه‌گذاری در بورس بدون اطلاعات حداقلی می‌تواند در بلندمدت آنها را با مشکلات بزرگی روبه‌رو کند.
این روزنامه افزود: از ابتدای سال مردم با دریافت کد بورسی قصد دارند وارد بازار سرمایه شوند که از نگاه اول این کار بسیار خوب است اما از منظر دیگر به‌دلیل این که این افراد تخصصی در این زمینه ندارند ممکن است هم سرمایه خود را از دست بدهند و هم سهام‌داران دیگر متضرر شوند.
افراد عادی با افزایش قیمت دلار و طلا اقدام به خرید می‌کنند اما با کوچک‌ترین کاهش قیمت، این افراد، فروشنده می‌شوند و زیان می‌کنند، در حالی که ممکن است طی یک دوره زمانی دوباره قیمت به تعادل برسد.
 اما در بازار بورس وضعیت به‌گونه دیگری است. افراد حرفه ای سهام را در پایین‌ترین قیمت خریداری می‌کنند و در بالاترین قیمت می‌فروشند اما این پایین‌ترین و بالاترین محدوده‌ای است که تنها افراد آشنا به بازار سرمایه می‌توانند از آن سر دربیاورند؛ ضمن این که سود در بازارهای دلار و طلا در زمانی که نوسان قیمت وجود دارد کوتاه مدت است اما باید توجه داشت سود در بازار سرمایه بلندمدت است؛ بنابراین رفتار تازه واردها در بازار بورس وقتی نوسان اتفاق می‌افتد متفاوت است و ممکن است زیان ببینند.
 افرادی که تخصص و اطلاعات کافی از بورس ندارند اکنون وارد بازار سرمایه شده‌اند و ممکن است کل این بازار را برهم بزنند. البته ورود سرمایه به بورس کار خوبی است اما اجازه خرید و فروش سهام به تازه واردها ممکن است چالش‌هایی را ایجاد کند. شاپور محمدی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد بود تازه واردهای بورس نباید تا سه ماه اجازه خرید و فروش سهام داشته باشند و طی این مدت باید از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری این کار را انجام دهند. حسن این کار باعث می‌شود تا افراد زیان را تجربه نکنند.
 
دفاع روزنامه زنجیره‌ای از نامزد متقلب!
روزنامه زنجیره‌ای اعتماد از ابطال انتخابات تفرش به دلیل نامعتبر و جعلی بودن مدرک تحصیلی نامزد منتخب ابراز ناخرسندی کرد.
این روزنامه به جای این که از شورای نگهبان به خاطر جبران کوتاهی هیئت اجرایی انتخابات تشکر کند، می‌نویسد: ممانعت شورای نگهبان از حضور فرد منتخب در مجلس یازدهم، رد صلاحیت نابهنگام بود. 4 سال پس از غائله رد صلاحیت نابهنگام مینو خالقی منتخب اصلاح‌طلب مردم اصفهان در مجلس دهم حال نوبت به سینا کمال‌خانی، منتخب مستقل تفرش  در مجلس یازدهم رسیده که به همین سرنوشت دچار شود.
ماجرا از آنجا شروع شد که اوایل هفته جاری با انتشار نامه اداره کل دانش‌آموختگان وزارت علوم درباره مدرک تحصیلی سینا کمال‌خانی منتخب مردم تفرش در مجلس یازدهم، صحت انتخابات در این حوزه انتخابیه محل پرسش ناظران قرار گرفت. نامه‌ای که از ابهاماتی در صحت مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد این کاندیدای پیروز انتخابات حکایت داشت و اگر چه در ادامه برخی مسئولان استان مرکزی مدعیاتی در ارتباط با نادرست بودن ادعای وزارت علوم پیش کشیدند اما هفته که به میانه راه رسید، انتشار تصاویری از مؤسسه غیر انتفاعی تفتان، عملا فقدان اعتبار مدرک تحصیلی کمال‌خانی را تأیید کرد.
در حالی که وزارت علوم اعلام کرد مدرک تحصیلی نامزد مذکور نامعتبر است، حمایت روزنامه اعتماد از نامبرده جای تعجب دارد و این پرسش را پیش می‌کشد که چرا یک روزنامه زنجیره‌ای (دارای سابقه همکاری با مفسد اقتصادی بزرگ، شهرام جزایری) باید به جای تقدیر از شورای نگهبان، طرف فرد متقلب را بگیرد.
گفتنی است صلاحیت مدیر مسئول روزنامه اعتماد در انتخابات مجلس یازدهم رد شد.

زیباکلام: به خاطر کرونا ختم نگرفتیم وگرنه اصلاحات 2 اسفند 98 مُرد
صادق زیبا کلام می‌گوید اصلاحات مُرد اما وضعیت کرونایی بود ختم نگرفتیم
او که خود از متهمان انحراف شعار اصلاحات است، در گفتگو با خبرآنلاین اظهار داشت: اصلاحات تمام شد و مُرد، در دوم اسفند (انتخابات مجلس)۱۳۹۸، همه چیز تمام شد، چون کرونا بود نمی‌شد ختم و شب هفت گرفت.
وی گفته است: آقای خاتمی باید پاسخگو باشد، عارف، حجاریان، موسوی لاری، تاجزاده و صادق زیباکلام و ... باید پاسخ آرائی را که با ترغیب ما داده شده‌اند، بدهند.
وی همچنین گفت: اگر آقای محمدرضا عارف ثبت نام کرده بود، یقینا تایید صلاحیت می‌شد و ۱۰۰ هزار رای هم نمی‌آورد.
زیباکلام می‌افزاید: اگر آقای خاتمی امروز همه کاره مملکت شده بود و مقام معظم رهبری به ایشان چک سفید می‌دادند، چه کار می‌خواست بکند؟ با خاتمی که نمی‌توانیم جریان اصلاحات را رهبری کنیم. زبان من مو درآورد آنقدر که گفتم یک جمع ۵ تا ۱۵ نفره را به عنوان رهبری اصلاحات مشخص کنیم. اینکه دختر و پسرهای ما نمی‌دانند فرق اصلاح‌طلب و اصولگرا چیست تقصیر ما اصلاح‌طلبان است. انتقاد پذیری اصلاح‌طلبان کمتر از اصولگرایان نباشد، یقینا بیشتر هم نیست.
او همچنین در بخش دیگری از مصاحبه گفته است: من با تمام سلول‌های بدنم با ترامپ مخالف هستم و علیه او هستم.
زیباکلام همچنین می‌گوید: فکر می‌کنم اردشیر زاهدی آن حرف‌ها درباره سردار سلیمانی، ترامپ و عملکرد ایران در سوریه را صادقانه گفت.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴