تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۰
کد مطلب : ۴۲۰۶۵۸
لیگ‌های معلق شده فوتبال دنیا با راهکارهای فیفا، کنفدراسیون‌های قاره‌ای و مهم‌تر از همه رعایت مقررات بهداشتی، هر کدام در حال تصمیم‌گیری هستند؛ در این میان باید دید تکلیف لیگ برتر فوتبال ایران چه می‌شود؟
۰
plusresetminus
هشدار فیفا نسبت به ازسرگیری زودهنگام مسابقات /سرنوشت لیگ فوتبال ایران چه می‌شود؟
به گزارش بلاغ، بعد از آنکه مسئولان کمیته برگزاری بازی‌های المپیک توکیو اعلام کردند که با تداوم شرایط موجود شاید بازی‌های المپیک لغو شود، این بار شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن تاکید کرد برگزاری بازی‌های المپیک در صورت عدم کشف واکسن غیرممکن است.

بر اساس گزارش رویترز نخست‌وزیر ژاپن در تازه‌ترین صحبت‌های خود اظهار داشت: ما می‌گوییم المپیک و پارالمپیک باید به کامل‌ترین شکل برگزار شوند به این ترتیب که ورزشکاران و شرکت‌کنندگان با خیال راحت در مسابقات شرکت داشته باشند. برگزاری بازی‌ها به کامل‌ترین شکل غیرممکن است مگر اینکه ویروس کرونا از بین برود.آبه در ادامه صحبت‌هایش یادآور شد: وقتی به این نگاه می‌کنیم با چه چیزی روبه‌رو هستیم باید برای مبارزه با این ویروس مقابله کنیم. ما ارتباط نزدیکی با کمیته بین‌المللی المپیک، کمیته برگزاری بازی‌ها و دولت توکیو داریم. المپیک باید به شکلی برگزار شود که نشان دهد جهان در نبرد خود برابر کرونا پیروز شده است. در غیر این صورت، برگزاری بازی سخت خواهد بود.

هشدار رئیس‌کمیته پزشکی فدراسیون جهانی فوتبال
طبق اعلام قبلی قرار است، المپیک توکیو به جای 2020، در سال 2021 برگزار شود، با وجود تعویق یک ساله این مسابقات اما و اگرها در برگزاری آن بسیار است. با وجود انتشار اخباری مبنی بر لغو المپیک، حال و هوای فوتبال متفاوت است. همین چند روز قبل بود که فدراسیون فوتبال کره جنوبی اعلام کرد فصل جدید لیگ این کشور از 19 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود. بعد از آن هم چند کشور اروپایی اعلام کردند که لیگ‌هایشان را از چند روز دیگر شروع می‌کنند.

حالا در چنین شرایطی رئیس‌کمیته پزشکی فدراسیون جهانی فوتبال از عواقب ازسرگیری زودهنگام مسابقات فوتبال خبر داد. میشل دهوگ گفت: من به عنوان پزشک به ازسرگیری مسابقات فوتبال در این شرایط بحرانی کرونا شک دارم. پیشنهاد می‌دهم که مسابقات لیگ‌ها تا چند هفته آینده برگزار نشود. وی افزود: در صورت ازسرگیری مسابقات خطراتی وجود دارد و این خطرات محدود نخواهد بود. این ریسک می‌تواند باعث مرگ برخی از افراد شود. به همین خاطر به صورت جدی هشدار می‌دهم که نباید مسابقات فوتبال به این زودی‌ها ازسرگیری شود. باید مسابقات حداقل تا آغاز ماه سپتامبر(11 شهریور) از سرگرفته نشود.

تکلیف لیگ ایران چه می‌شود؟
با این شرایط باید دید تکلیف لیگ برتر فوتبال ایران چه می‌شود؟ لیگ برتر فوتبال ایران مانند سایر لیگ‌های دنیا معلق شده و هنوز مشخص نیست ادامه مسابقات ممکن است یا نه، اما برخی باشگاه‌ها با ارسال نامه‌ای خواستار نیمه تمام ماندن مسابقات و ابطال لیگ نوزدهم هستند. این در حالی است که پرسپولیس به عنوان صدرنشین لیگ و با توجه به اختلاف 10 امتیازی‌اش با سپاهان و تراکتور (هر چند استقلال در صورت پیروزی مقابل فولاد در بازی عقب افتاده اختلافش با صدر جدول را به 8 امتیاز خواهد رساند) خواهان ادامه مسابقات یا اعلام قهرمانی‌اش در صورت نیمه تمام ماندن این فصل از رقابت‌هاست.

با اینکه ستاد مبارزه با کرونا در ورزش و فدراسیون فوتبال هنوز تصمیم رسمی خود را برای زمان شروع تمرینات و ادامه مسابقات اعلام نکرده‌اند، اما حواشی در فوتبال ایران بسیار زیاد است و اختلافات هواداری نیز به این حواشی دامن می‌زند.

برخی باشگاه‌ها در حالی خواهان نیمه تمام ماندن مسابقات این فصل و ابطال آن با حفظ سلامت جامعه هستند که یکی از دلایل و نگرانی آنها دیر آغاز شدن و فشردگی فصل آینده است، اما این ابهام به وجود می‌آید که آیا در صورت آغاز لیگ جدید و صفر شدن امتیاز همه تیم‌ها، کرونا خطری برای جامعه نخواهد داشت؟ فقط در صورت ادامه این فصل از مسابقات جامعه با تهدید کرونا مواجه خواهد شد؟ در این بین تکلیف تیم‌های لیگ دسته اول که در آستانه لیگ برتری شدن هستند، چه می‌شود؟ به همین دلیل تصمیم‌گیری در لیگ ایران سخت‌تر از هر جای دیگری است، اما مسلماً با توجه به تاکید فیفا، رتبه بندی تیم‌ها در صورت نیمه تمام ماندن مسابقات باید مشخص شود و عملاً ابطال لیگ نوزدهم شدنی نیست.

همه این اتفاقات در صورتی است که حتی اگر شرایط برای شروع لیگ بیستم مهیا باشد، می‌توان با برنامه‌ای جدید هم 9 هفته از لیگ نوزدهم را برگزار کرد و هم به شکل ویژه‌ای لیگ بیستم را به پایان رساند. از جمله پیشنهادات این بود که برای لیگ بیستم پس از برگزاری نیم‌فصل اول (یا 15 هفته ابتدایی)، تیم‌های نیمه بالا و پایین جدول را جدا کرد و در دو گروه هشت تیمی نیم‌فصل دوم لیگ را ادامه داد. به این ترتیب که هشت تیم بالای جدول برای قهرمانی و کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا تلاش و هشت تیم پایین جدول برای حفظ جایگاه خود در لیگ برتر رقابت خواهند کرد و لیگ ویژه بیستم با برگزاری 22 هفته به پایان می‌رسد. به این صورت دیگر نیاز نیست تیم‌ها دو بار (برای ادامه لیگ نوزدهم و شروع لیگ بیستم) خود را در دوران بدن‌سازی قرار دهند و شرایط به لحاظ فنی نیز به سود تیم‌ها خواهد بود.

شاید چنین برنامه‌ای این تصور را ایجاد کند که عدالت برای بازی‌های خانگی و خارج از خانه رعایت نمی‌شود، اما می‌توان 15 هفته ابتدایی را طبق قرعه‌کشی برگزار کرد و در هفت هفته بعدی که در دو گروه هشت تیمی برگزار می‌شود، هر تیمی که نیم‌فصل اول میزبان حریف رو در روی خود بوده، در جدول نیم‌فصل دوم میهمان شود که به این صورت هر تیم 11 هفته میزبان و 11 هفته میهمان خواهد شد و مشکلی برای رعایت عدالت نیز وجود نخواهد داشت.

آنچه اکنون باید مشخص شود، پیش از هر چیز تصمیم ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در ایران است که باید دید آیا اجازه آغاز تمرینات ورزشی را خواهند داد یا نه و تصمیم ستاد مبارزه با کرونا در ورزش و فدراسیون فوتبال چه خواهد بود. اینکه آیا مسابقات نیمه تمام خواهد ماند و با فرمولی فوتبالی قهرمان لیگ نوزدهم و سهمیه‌های آسیایی فصل آینده مشخص می‌شود یا تیم‌ها باید 9 هفته باقیمانده را هم پشت سر بگذارند تا فدراسیون فوتبال چالشی غیر از این را تجربه نکند.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما